bezár
 

film

2014. 02. 14.
A szupermodell és a tahó
Herczeg Attila: Megdönteni Hajnal Tímeát
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A szupermodell és a tahó A Megdönteni Hajnal Tímeát az idei év menetrendszerűen Valentin-napra kirendelt, hazai készítésű romantikus vígjátéka, mely a megszokottnál merészebb alapkonfliktussal és frivolabb hangvétellel tűnik ki a közvetlen előzménynek tekinthető, Sas Tamás jegyezte romkomok közül. Ráadásul mindezt a címszerepben a magyar filmszakma egyik legfontosabb exportcikkével, Osvárt Andreával.
Olyan ínséges időkben, mint amilyenek mostanság a hazai filmes szcénában járnak, már önmagában az is ok az örömre, ha időnként felbukkan egy-egy saját gyártású alkotás a mozikban. S ha a mennyiségre lehet is panaszunk, a minőség, a bátor tematikák és az új szemléletű műfajhasználat tekintetében a magyar populáris film egy régóta várt megújulás felé halad. Ezt a tendenciát látszik alátámasztani legalábbis az Isteni műszak és a Coming out után a Megdönteni Hajnal Tímeát is. Nemcsak a jól bejáratott Valentin-napi romantikus moziprogram biztosít korrekt esélyeket Herczeg Attila első egészestés rendezésének, de a magyar közönségfilmes tradícióban is betonbiztos helyet elfoglaló vígjátéki műfajba való pozícionálás is. A hazai ízlés számára az 1931-es Hippolyt, a lakáj óta örök befutó a nevettető zsáner, első ránézésre tehát nem vállal a film különösebb rizikót. Ugyanakkor a magyar filmben eddig viszonylag alulreprezentált szexkomédia szubzsánerének elemei szűrődnek be a filmbe, hogy frissítsenek a legszélesebb közízlést kiszolgáló Valentin-napi romkomok sablonjain és új árnyalatokkal gazdagítsák a megszokott hangvételt.

Agyonhasznált klisékből ennek ellenére így is jut bőven, a cselekmény az expozíció után biztosan kiszámítható mederben halad, a részletgazdag karakterábrázolást pedig szintén nem érdemes a filmen számon kérni. A történet a 15 éves érettségi találkozón kezdődik, ahol a decens jófiú, Horváth Dani (Simon Kornél) váratlanul összegabalyodik a sikeres, de csalódott szupermodellel, Hajnal Tímeával. A meggondolatlan légyott nyilván nem lehet tét nélküli, Dani a három hét múlva tartandó esküvőjére készül, az osztály tahója, Bögöcs (Szabó Simon) pedig egy titokban készített felvétellel zsarolja a félrelépő vőlegényt. A követelése nem meglepő, tétjét a film már a címében rögzíti.

A zsáner jól ismert kellékei, mint a romantikus pár megkettőzése a mellékszerepekben, az esküvő megakadályozása, a fatális véletlenek, a nagy szembesítések és az őszinte, igaz szerelem mindent elsöprő erejének demonstrálása sem maradhatnak el. A cselekménybonyolítás terén a legkevésbé sem erős a Megdönteni Hajnal Tímeát, így aztán meglepetés a filmben nem sok akad, sőt, a számtalanszor látott sablonok ellenére a dramaturgia itt-ott még a bejáratott mederben haladva is képes megbicsaklani, noha a színészek – bár érezhetően rutinból játszanak – jól működnek a filmvásznon. A műfajból következően az alkotás fő mozgatórugója a gyengécske romantikus alaptörténetet átszövő humor. A nem kevés papírízű dialógus mellett számos fárasztó és szellemtelen poén is akad a filmben, s sajnos a vaskos humor időnként vállalhatatlan alpáriságba csúszik, eképpen – ahogy az előre borítékolható volt – nem ússzuk meg az összes elképzelhető emberi testnedvvel kapcsolatos, ízetlen viccelődést sem. Ennek ellenére a film humora korántsem maradéktalanul csapnivaló, a jól ülő poénok pedig szinte kivétel nélkül a remekül kiaknázott jellemkomikumból fakadnak. Néhány, a szereplők szájába adott, frappáns egysoros így képes ellensúlyozni a nívótlan pillanatokat.

Bár valószínűleg a legkevésbé sem szándékoltan, a film romantikus-komikus felszíne alatt hordozott üzenet olyan, a mindennapi életünkbe kőkeményen beágyazott társadalmi sztereotípiákra épít, melyek a nőkre nézve megalázóak és rendkívül károsak. Az eleve adottnak és elfogadottnak vett patriarchális hierarchia félreérthetetlenül tükröződik a címben, mely előre deklarálja, hogy a nőre mint személyiség nélküli, megszerzendő trófeára tekintenek majd. A másik felett hatalommal bíró, erős férfi és az instrumentalizált, vagy legjobb esetben is gyámolítandó nő szerepei a bántóan egyszerű és nyilvánvaló címadáson túl azonban a film cselekménybonyolítása szempontjából teljesen nélkülözhető epizódokban is megjelennek. A látens nőgyűlöletnek a film mindjárt az expozícióban tanújelét adja egy különösen érthetetlen és megdöbbentő jelenetben, melyben az érettségi találkozón a Jordán Adél játszotta Virágot a csapos kizárólag akkor hajlandó kiszolgálni, amikor egy másik férfi felszólítja erre. A személytelenné tett, eltárgyiasított főhősnőhöz pedig egy jottányit sem kerülünk közelebb a film végére – innen nézve talán nem is olyan furcsa az a meghökkentő megoldás, hogy Tímeát az egész film során mindig, mindenki, minden helyzetben a teljes keresztnevén szólítja –, testének instrumentalizálását pedig remekül illusztrálja a Bögöcs által felállított, majd gondosan a film egészén végigvezetett párhuzam a vágyott szexuális aktus és a Nintendo játék között.

Ami összességében mégis menti a filmet, az Szabó Simon játéka. Az a minden ízében túlzó mód, ahogyan megformálja Bögöcsöt, képes ellensúlyt tartani a keresetlenségében és elnagyoltságában amúgy könnyen szó szerint vehető történetnek. Ez a karakter ugyanis annyira tahó, annyira alpári és annyira nevetséges, hogy nemcsak önmagát, hanem maga körül minden mást is képes ironikus idézőjelbe tenni. A nyúlfarknyi mellékszerepben Kamarás Iván ripacs sztárriporter figurája – mely rövidsége ellenére és éppen a karikírozottsága miatt a film egyik legszórakoztatóbb momentuma – ugyancsak a szándékos elrajzoltság érzését erősíti a nézőben.

A Megdönteni Hajnal Tímeát bántóan egyszerű sztereotípiákra épül ugyan, Bögöcs narrációja azonban már a legelső percekben reflektál a sztereotip elvárásokra és parodisztikusan kiforgatja azokat, mondván "ez a történet nem rólam szól, mert a történetek mindig a jófiúkról szólnak, amilyen a Horváth Dani". Innen nézve pedig végre egy igazán működő vígjátékot, s egyben egy kimondottan fogyasztható magyar közönségfilmet kapunk idén Valentin-napon a mozikban.


Megdönteni Hajnal Tímeát
Színes, magyar romantikus vígjáték, 105 perc, 2014

Rendező: Herczeg Attila
Forgatókönyvíró: Csurgó Csaba
Zeneszerző: Gulya Róbert
Operatőr: Tóth Widamon Máté
Producer: Tőzsér Attila, Ferenczi Gábor

Szereplők: Osvárt Andrea (Hajnal Tíme), Simon Kornél (Horváth Dani), Bögöcs (Szabó Simon), Gábor (Lengyel Tamás), Virág (Jordán Adél)

Korhatár:
nyomtat

A prae egy több mint húsz éves történettel rendelkező brand, aminek növekedését és fejlődését most Ön is segítheti. Célunk, hogy minél több emberhez eljussanak a kultúráról való gondolataink és az ezt tartalmazó termékeink - akár az online portál cikkei, a különböző folyóiratszámok vagy a könyveink. A kooperációt nem szeretnénk viszonzatlanul hagyni: a különböző támogatásokért igyekszünk azzal egyenértékű köszönetet mondani.

Szerzők

-- Dombai Dóra --

Dombai Dóra az ELTE BTK magyar nyelv és irodalom, valamint filmtudomány és esztétika szakán végzett. Rendszeresen publikál filmkritikákat, társadalmi témájú esszéket, alapítója a kortárs magyar divatot szemléző Sikk Projekt portálnak, illetve a gasztronómiai és belföldi turisztikai témákkal foglalkozó Kalandjárónak. Érdeklődési területe a feminista kritika, a narratológia és a rituális művészetek.


További írások a rovatból

film

Óda a merengő ifjúsághoz Óda a merengő ifjúsághoz
Joachim Trier: A világ legrosszabb embere
8. Budapest International Documentary Festival
Anders Thomas Jensen: Az igazság bajnokai
Interjú Grosan Cristina filmrendezővel arról, milyen közép-európai kollégákkal együtt dolgozni, és hogyan juttatta egy ártalmatlan Google-keresés a Berlinale Talents programba.

Más művészeti ágakról

színház

Száz év, egy dráma Száz év, egy dráma
Páros interjú Rák Katival és Czető Bernát Lászlóval
irodalom

Hétköznapi diskurzusok Hétköznapi diskurzusok
Kovács Viktor és Kovács Dominik voltak a Kötetlenül sorozat vendégei
irodalom

Rosta Rosta
Kísérlet Balassi kötetének rekonstrukciójára 4.
art&design

Boldogság, gyere haza… Boldogság, gyere haza…
Bihari Ágnes Boldog Kft című tárlatáról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés