bezár
 

irodalom

2014. 11. 01.
Egészséges költészet mint nem szokványos jelenség
Izsó Zita könyvbemutatója a Kazimírban
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Fő az egészség, ahogy Pollágh Péter írja Izsó Zita új verseskötete, a Színről színre fülszövegében. A Kazimír Bisztróban, a könyv bemutatóján megtudjuk azt is, hogy milyen az egészséges költészet, illetve hogy Izsó Zitáé miért számít annak.

Az est elején (közepén és végén) Meggyesházi Éda énekel és cimbalmon játszik – a produkció mellett csak azért nem tudok szó nélkül elmenni, mert a program meghívója földöntúlinak nevezi a művésznő énekhangját, és ez találóbb, mintha szavakat keresve mondjuk azt írnám, hogy sajátos.

Meggyesházi Éda

A hangsúly persze a könyvön és az abból felolvasott verseken van. A Színről színre (PRAE.HU + Palimpszeszt, 2014) Izsó Zita második kötete. Az első, Tengerlakó cíművel (FISZ, 2011) összeköti egyebek mellett a borító kéksége, ahogy az estet moderáló Balogh Endre felveti, illetve a tengerrel kapcsolatos motívumok hálózata. Egy újabb támpontot Pollágh Péter fülszövege is, amelyben egészséges költészetnek nevezi Izsó Zitáét, szembeállítva a beteges, szerinte szokványos költészettel.

Hogy ez mit jelent, arra az egyik meghívott elemző, Turi Tímea költő és kritikus adja meg a választ: újabban nem bízunk a metaforákban, hasonlatokban, abban, hogy valami lehet szép, ezek a versek viszont hisznek a szépségben, és nem kételkednek abban, hogy költői képekkel tudnak valamit mondani a világról.

Turi Tímea

A másik költő-kolléga, Kerber Balázs a versekben halványan kibontakozó történetek mögé elképzelhető különböző történetlehetőségekre hívja fel a figyelmet. Néha egy-egy fiatal férfi vagy nő, néha egy teljes család történetét olvashatjuk, de ezek a történetek nem körvonalazódnak, viszont lehetőséget adnak az olvasónak arra, hogy magára ismerve saját maga kreáljon saját sztorikat.

A vizuális elemek azonban erősek Kerber szerint - a képek egymásra épülnek, folyamatosan új tartományokat hoznak a szövegekbe, kitágítják a versek jelentéskörét, és asszociációként megerősítik a szövegeket. A körvonal nélküli történetek ezáltal mégiscsak tapinthatóvá válnak, noha a szimbólumok nem konkrétumokra utalnak.

Kerber Balázs

Turi a költői képek ravaszságát emeli ki: a metaforák, hasonlatok többsége valami állandóra, változatlanra utal Izsó Zita verseiben, de ha valamit valamihez hasonlítunk, az a valami már eleve nem lehet változatlan. Izgalmasnak találja az időbeli viszonyokat is, ezekben a szövegekben az emlékezés olyan, mintha a jövőbeli dolgokra vonatkozna.

Voltak versek (ilyen például az Ünnep), amelyeket a szerző korábban álnéven, ráadásul férfiként publikált a könyv megjelenése előtt. Az inkognitó okát firtató kérdésekre azt válaszolja, hogy őszintébb tudott lenni, mivel nem magából indult ki. Miután azonban eltávolította magától a történeteket, a versek visszatértek hozzá, és most saját neve alatt kerültek be a kötetbe.

Balogh Endre és Kerber Balázs beszélgetnek még a versek dalszerűségéről is (A tárgyak új élete és Felállványozott mennyország kapcsán), Kerber pedig a tengerhez és kikötőhöz kapcsolódó képek közül a megmenekülés, a partra érés mozzanatára mutat rá, amely a könyv utolsó, Eloldozás című versének fő motívuma: „Arccal a homokban fekszünk. Még sokáig nem merjük elhinni, hogy ez már a part.

Fotó: Bach Máté

Színről színre

nyomtat

A prae egy több mint húsz éves történettel rendelkező brand, aminek növekedését és fejlődését most Ön is segítheti. Célunk, hogy minél több emberhez eljussanak a kultúráról való gondolataink és az ezt tartalmazó termékeink - akár az online portál cikkei, a különböző folyóiratszámok vagy a könyveink. A kooperációt nem szeretnénk viszonzatlanul hagyni: a különböző támogatásokért igyekszünk azzal egyenértékű köszönetet mondani.

Szerzők

-- Szarka Károly --


További írások a rovatból

irodalom

Egy Őrző levele Egy Őrző levele
Csepregi János, Dániel András, Kollár Árpád: Nyuca – bestiárium
irodalom

Üzenjük Brüsszelből II. Üzenjük Brüsszelből II.
Útinapló, 2021. október 18–25.
irodalom

Egy sakkjátszma kimeneteléről Egy sakkjátszma kimeneteléről
Celler Kiss Tamás A mérgezett gyalog című kötetének bemutatójáról

Más művészeti ágakról

Interjú Varga Judittal a siker lehetséges jelentéseiről, a zenei egyetemek szerepéről és a női zeneszerzők helyzetéről
színház

A Desiré Fesztiválról – Szabadka, első nap A Desiré Fesztiválról – Szabadka, első nap
Desiré Central Station 2021 – The History and You
art&design

A felhő mögött – A digitális technológia anyagiságáról A felhő mögött – A digitális technológia anyagiságáról
Beyond the Cloud című csoportos kiállítás: Schneider Ákos megnyitóbeszéde


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés