bezár
 

építészet

2020. 03. 13.
Széchenyi Ödön és a gőzsikló ötlete
150 éve avatták fel a Budavári Siklót
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Széchenyi Ödön és a gőzsikló ötlete A Széchenyi család öröksége, története évszázadokra nyúlik vissza, tagjai hazájuk és hivatásuk gyarapításának szentelték életüket. Gróf Széchenyi Ödön, Széchenyi István fiatalabb fia korát megelőző éleslátással figyelt fel a gazdasági, társadalmi és technikai hiányosságokra és igényekre. Az ő nevéhez kötődik a Budavári Sikló kialakítása, amelyet 150 éve, 1870. március 2-án avattak fel. 

A gróf az 1867-es párizsi világkiállításon találkozott először a hegyre menő felvonó ötletével, amit hazatérve rögtön át is szeretett volna ültetni az itthoni környezetbe. Buda székesfőváros tanácsánál kérvényezte egy személy- és áruszállításra alkalmas emelőgép megépítését a budai várhegy Lánchídhoz közeli oldalában, amely „megkímél nemcsak fáradságot és időt, hanem a budai vár lakóinak és háztulajdonosainak csekély ár fizetése mellett a legnagyobb kényelmére válna.” Beadványát sokan megkérdőjelezték, mások azt mondták: ha az „emelőgép” fel is épül, nem ülnének bele, mert akik így tesznek, azok biztosan balesetet szenvednek.

prae.hu

Erre reagálva A Hon című lap 1867. november 8-ai száma beszámolt arról, hogy a párizsi világkiállításon is működött egy ilyen gép, amely a közönséget gőzerővel a „roppant magas palota” tetejére emelte. Széchenyi 1868. május 25-ére szerezte meg az összes szükséges támogatást a budai gőzsikló megépítéséhez, de a korabeli lapok beszámolóiból tudható, hogy a munkálatok nem mentek mindig zökkenőmentesen. A sínek megépítése nehézkesen haladt, és az emelőszerkezet újragondolására is szükség volt.

A megnyitásra végül 1870. március 2-án került sor, Buda 40 évre adott engedélyt, a „Hegypálya” üzemeltetésére.  Európában – a párizsi felvonó után – ez volt a második ilyen szerkezet. Az utasszállítás még a hatósági forgalomba helyezés engedélye előtt megkezdődött, a hivatalos megnyitásig ingyenesen használhatták az emberek, ezzel is igyekeztek elnyerni a társadalom bizalmát. A Pesti Napló így méltatta: „A rajta való járás igen kellemes, éppen semmit sem ráz, a le vagy felmenetel egy perc műve." A budai gőzsikló olyan nagy sikert aratott, hogy több helyen terveztek hasonlót építeni a budai hegyek oldalában, de ezek megépítésére pénzhiány miatt nem került sor.

Fotó: www.oszk.hu

nyomtat

Szerzők

-- PRAE.HU --

A prae.hu művészeti portál 2006 óta jelenik meg, naponta friss művészeti hírekkel, tudósításokkal, és elemzésekkel, interjúkkal. Hat művészeti ág (irodalom, art&design, építészet, színház, zene, film) mellett gyerekrovata is van.


További írások a rovatból

építészet

Huszadik Média Építészeti Díja finálé
építészet

Hiány és emlékezet című Breuer Marcell emlékkiállítás Pécsett
építészet

Pesti Attilával az okosotthonok kérdéseit jártuk körbe
építészet

Interjú Kőszeghy Flórával

Más művészeti ágakról

Az A.P. Art Galéria Echoes című tárlatáról
Neige Sinno Nyomorult tigris című művét mutatták be a Francia Intézetben


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés