bezár
 

art&design

2011. 01. 13.
A titokzatos Mona Lisa újabb rejtélye
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Leonardo da Vinci híres festménye, a Mona Lisa évszázadok óta foglalkoztatja a művészettörténészeket, akik számtalan elméletet gyártottak a rejtélyes Giocondáról - egyesek egy férfi portréját vélték felfedezni a női arcvonások mögött, mások szerint a festő önarcképéről van szó, a titokzatos mosolyt pedig hol a terhesség, hol a gyász jeleként értékelték.

prae.hu

Hagyományosan a szakemberek úgy tartják, hogy Mona Lisa nem más, mint Lisa Gherardini, Francesco del Giocondo firenzei kereskedő felesége, akinek portréját Leonardo da Vinci 1503-ban kezdte el festeni.

Silvano Vincenti olasz kutató viszont, aki a képzőművészeti alkotások digitalizálással foglalkozó neves intézmény, a párizsi Lumiere Technology által készített felvételeket elemezte, egészen más véleményen van.

Miután római laboratóriumában kiiktatta a digitális felvételeken a fényjátékot és a színeket Mona Lisa szemeiben, a bal szemben egy S-betűt, a jobb szemben egy L-t vélt felfedezni, a háttérben látható híd boltozata alatt pedig a 72-es számot észlelte.

Mint Silvano Vincenti rámutat, a szimbólumok szabad szemmel nem láthatók, a művész egy aprócska ecsettel festette őket, s az idő sem kegyelmezett az ábráknak. Az olasz kutató meggyőződése szerint az S a milánói uralkodócsaládra, a Sforzákra utal, amelynek tagja lehetett Gioconda.

Leonardo da Vinci kétszer - 1482 és 1499, valamint 1506-1507-ben élt Milánóban, vagyis felfedezése megkérdőjelezheti a festmény születésének időpontját. Az L viszont a mester, Leonardo da Vincire utal.

Silvano Vincenti történészekből és kutatókból álló csoportjával most Leonardo da Vincivel kapcsolatos dokumentumokat tanulmányozza, hogy a lehető legpontosabban feltérképezze a festőművész életének ezt az időszakát, s kiderítse a lehetséges modelleket.

Ami a 72-es számot illeti, Silvano Vincenti a Kabbalával vélt összefüggést felfedezni. A hetesnek, amely a Kabbalában a tökéletesség száma, rengeteg szimbolikus jelentést tulajdonítanak, a 2-es pedig a férfi és női kettőséget jelképezi.

"Leonardónál nincsenek véletlenek" - fogalmazott Silvano Vincenti, aki szerint a mester az univerzumról alkotott "végső látomását" kódolta a festményen.

Alessandro Vezzosi, a festő szülővárosában, Vinciben működő Leonardo-múzeum igazgatója viszont szkeptikus. Mint rámutat, több forrás is bizonyítja, hogy egy firenzei asszony volt a modell, így Mona Lisa szemeiben felfedezett szimbólumok nem elégségesek e bizonyítékok megcáfolásához.

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

art&design

Bemutatták Győrffy László Poszthumán Stratégiák című könyvét
art&design

Gwizdala Dáriusz: Epres Smoothie
Krajcsovcis Éva és Zséger Olivia „Leképezés” című kiállításának megnyitóbeszéde
Megnyitószöveg blanche the vidiot és Palik Eszter "Norma" című kiállításához

Más művészeti ágakról

Neige Sinno Nyomorult tigris című művét mutatták be a Francia Intézetben
Szinvai Dániel: álmomban az eső


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés