színház
2011. 11. 03.
Vegyes fogadtatás a Bolsoj premierjén
Vegyes érzelmekkel fogadta szerda este a közönség a felújítás után megnyitott moszkvai Nagyszínház első premierjét, a Ruszlán és Ludmilla című operát.
"Bravó és szégyen" - így adott hangot véleményének a bemutató közönsége. A hatéves felújítás után október 28-n megnyílt Bolsoj kísérletező rendezője, Dmitrij Csernyakov Glinka operáját merész, már-már frivol változtatásokkal állította színre.
A hagyományokat felrúgó rendező munkái nem először váltottak ki botrányt.
Mihail Petrenkóval és Albina Sagimuratovával a főszerepekben a klasszikus Puskin-mese egyfajta vízióvá változott. Az első és utolsó szín kivételével, amely a klasszikus hagyományokat követte, a többi már napjaink realitását tükrözte.
Csernomor cár világa pszichiátriai klinikára hasonlított, Najna varázslónő udvarában mai öltözékben zsonglőrködtek, táncoltak, görkorcsolyáztak, és közben a kórusbetétek is elhangzottak.
Ahogy legördült a függöny, a közönség két táborra oszlott. Egymást túlharsogva kiabálták: szégyen és bravó, de közösen tapsolták meg az operaénekesek, a kórus és a Bolsojban először vezénylő karmestert, Vlagyimir Jurovszkijt. Ő azt nyilatkozta a rendezőről: "Érdekes Dmitrijjel dolgozni, nem zavar, hogy nehéz a természete".
A bemutatón az orosz kulturális élet krémje és elismert szakemberei mellett ott volt a madridi királyi színház, a Real igazgatója Gerard Mortier és a Párizsi Nemzeti Opera igazgatója, Brigitte Lefevre is. Mindketten el voltak ragadtatva a Glinka opera különleges feldolgozásától.
"Ez az igazi opera, a totális színház!". " Bátor és szép előadás volt"- nyilatkozták.
Operaszakírók szerint a Csernyakov-féle Ruszlán és Ludmilla rendezésnek várhatóan nagyobb sikere lesz külföldön, mint a Bolsoj nagyszínpadán.
A hagyományokat felrúgó rendező munkái nem először váltottak ki botrányt.
Mihail Petrenkóval és Albina Sagimuratovával a főszerepekben a klasszikus Puskin-mese egyfajta vízióvá változott. Az első és utolsó szín kivételével, amely a klasszikus hagyományokat követte, a többi már napjaink realitását tükrözte.
Csernomor cár világa pszichiátriai klinikára hasonlított, Najna varázslónő udvarában mai öltözékben zsonglőrködtek, táncoltak, görkorcsolyáztak, és közben a kórusbetétek is elhangzottak.
Ahogy legördült a függöny, a közönség két táborra oszlott. Egymást túlharsogva kiabálták: szégyen és bravó, de közösen tapsolták meg az operaénekesek, a kórus és a Bolsojban először vezénylő karmestert, Vlagyimir Jurovszkijt. Ő azt nyilatkozta a rendezőről: "Érdekes Dmitrijjel dolgozni, nem zavar, hogy nehéz a természete".
A bemutatón az orosz kulturális élet krémje és elismert szakemberei mellett ott volt a madridi királyi színház, a Real igazgatója Gerard Mortier és a Párizsi Nemzeti Opera igazgatója, Brigitte Lefevre is. Mindketten el voltak ragadtatva a Glinka opera különleges feldolgozásától.
"Ez az igazi opera, a totális színház!". " Bátor és szép előadás volt"- nyilatkozták.
Operaszakírók szerint a Csernyakov-féle Ruszlán és Ludmilla rendezésnek várhatóan nagyobb sikere lesz külföldön, mint a Bolsoj nagyszínpadán.
További írások a rovatból
Más művészeti ágakról
Bakos Gyöngyi Nixon nem tud lépcsőzni című kötetéről
Bemutatták Ungár Péter Ismétlődő eltévedés című kötetét, Prae Kiadó, 2025