bezár
 

zene

2008. 08. 15.
Sziget - számtanóra a sátorban - svéd math metal Meshuggah módra
MTI
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A svéd Meshuggah zenekar nemcsak remek koncerteket ad, hanem matematika-elméleti kérdések egész sorát zúdítja a szakírókra. A Sziget Hammerworld színpadán szombaton fellépő csapat a progresszív trash metal felől indulva hozta létre a csak matematikai számsorozatokkal leírható ritmusképletekben tomboló zenéjét, amit a math metal vagy matekmetál iskolapéldájaként tartanak nyilván.

prae.hu

 A banda produkcióira ugyanakkor az experimentális dzsesszmetál vagy az avantgarde metál címkéjét is rá lehet "ragasztani". 

A Meshuggah (jiddisül őrült vagy bolond) 2008-as albuma, az ObZen megjelenése alaposan megosztotta a rajongókat: a lemezről közreadott kritikákat kommentáló megjegyzések szerint soraikban még most is élénk disputa dúl arról, hogy az új produkcióval vajon egy fantasztikus trilógia záró darabját alkották-e meg a nevükhöz illő elborultságukról híres svéd rockerek, vagy jobb híján minden invenciót nélkülöző önismétlésbe bocsátkoztak. 

Abban nincs vita a rajongók között, hogy ha egyáltalán trilógiáról kellene beszélni a banda életműve kapcsán, akkor az ObZen tíz év elteltével tér vissza a Meshuggah gyökereihez: a cizellált, de mégis nyers erőhöz, a kilencvenes évek közepén elkészült Destroy, Erase, Improve és a Chaosphere című albumokhoz. 

Akik viszont az örök kísérletező kedvet méltányolják a bandában, azok a 2002-es Nothing, a szintén 2002-es I című EP és az ObZent megelőző legutóbbi album, a Catch 33 intellektuális élményeinek folytatását hiányolják az új produkcióból.

Akárhogyan is van, a nyers erő és a kísérletező kedv együttes jelenléte elmaradhatatlan része a Jens Kidman énekes, Fredrik Thordendal szólógitáros, Marten Hagström ritmusgitáros, Dick Lövgren basszusgitáros és Tomas Haake dobos teremtette zenei világnak, s ez szinte már a kezdetektől, a banda 1987-es megalakulásától így van.

A debütáló EP, a Psykisk Testbild még a Metallica nyomdokain haladt, de már ott is érezni lehetett náluk az egyedi ritmika kialakításának igényét. Az 1991-es Contradictions Collapse anyagában viszont már pontosan tetten érhetőek az egyre bonyolultabb ritmusképletek. S aztán az 1994-es None című EP után jött a nagy durranás, a ,95-ös Destroy, Erase, Improve, amely után már nem soha maradt abba, legfeljebb csupán zaklatottabbá vált a jól kimért, szinte követhetetlenül bonyolult ütemekbe porciózott dübörgés.

A banda munkásságát sok extremitás jellemzi: ők voltak talán az első zenekar, amelyik olyan mélyre hangolta a hangszereket, hogy ki kellett számukra fejleszteni a nyolchúros gitárt. De a rockerek számára néhány életrajzi adalék jelenti a legborzongatóbb csemegét: az 1994-es None után készülődő Destroy, Erase, Improve című album tudvalévően azért váratott magára olyan sokat, mert előbb Fredrik Thordendal gitáros csapott le favágás közben a bal középső ujjáról egy darabot, amit aztán szerencsére sikerült visszavarrni, később pedig Tomas Haake dobos kezét zúzta össze alaposan egy darálógép.

nyomtat

További írások a rovatból

Musica Moralia a Dugattyúsban
A Nagy Emma Quintet legfrissebb lemezéről
A Papírsárkányok albumának lírai és érzelmi útjáról

Más művészeti ágakról

Az orosz barát az Örkény Színházban
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 2. nap
Márfi Márk Telik című drámájának 82. előadásán jártunk


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés