bezár
 

art&design

2012. 06. 21.
Kiállítás a munkáskultúráról és életmódról
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Elmozdulás - Munkáskultúra és életmódreform a Madzsar iskolában címmel átfogó, fotókkal, dokumentumokkal illusztrált kiállítás nyílik a Kassák Múzeumban pénteken a Kassák-év rendezvénysorozat részeként.

prae.hu

Csatlós Judit kultúrantropológus, a kiállítás kurátora elmondta az MTI-nek, hogy a tárlat a múzeum modernitáskutatási programjába illeszkedik, célja pedig az, hogy társadalmi kontextusba helyezze a XIX. század végi, XX. század eleji művészeti törekvéseket, újragondolás tárgyává tegye az avantgárd és a munkáskultúra kapcsolatát.

A címben az elmozdulás szó egyszerre utal Madzsar Alice (1877-1935) mozdulatművészet terén kifejtett tevékenységére, valamint a hagyományoktól való eltávolodásra, a társadalmi és női szerepekről kialakított képének újszerűségére.

A kiállítás Madzsar Józsefné Jászi Alice budapesti mozdulatművészeti iskoláját mutatja be, leginkább fotókon. Madzsar Alice érdeklődése a testkultúra iránt részben családi indíttatású, de módszerére a németországi és norvégiai tanulmányútjain elsajátított női torna is hatott. Hazatérve, éppen 100 évvel ezelőtt, 1912-ben nyitott saját iskolát Budapesten, ahol kidolgozta saját mozgásrendszerét.

Az egyik vitrinben ott van A női testkultúra új útjai című könyve és a falon kinagyítva a kötet illusztrációi. Férje, Madzsar József készítette a könyv fotóit, de nem a saját nevén, mert a lányok az iskolában ruhátlanul tornáztak és az nem lehetett, hogy férfi fotózza a gyakorlatokat, ezért Madzsar második nevét, az Ádámot használta vezetéknévként, és a Jozefát keresztnévként - árulta el a kurátor.

Madzsar Alice tanítványaival közreműködött Palasovszky Ödön avantgárd színházi előadásaiban, majd 1928-ban megalakult a Madzsar Művészcsoport is. Korának legjelentősebb művészeivel dolgozott együtt, többek közt Bortnyik Sándorral, Molnár Farkassal, Szelényi Istvánnal, Kozma Józseffel.

A kiállítóterem másik oldalán szórólapok, műsorfüzetek sorakoznak, köztük az Egzotikus matiné, a Lélegző tánc és a Mechanizált ember című előadásoké. Fotók a próbákról vagy beállított fotók egy-egy kulcsjelenethez. A második terembe lépve a szembelevő falat beterítő kép látható a Bilincsek című előadásból, amely Madzsar Alice koreográfiájára készült, és embergúlát ábrázol, a társadalmi kötöttségek között vergődő embert mutatja.

Madzsar Alice férfitáncosai a Munkás Testedző Egyesület tagjai voltak, köztük Csányi László, aki elvégezte Madzsar Alice iskoláját és önálló koreográfiákat készített az egyesületnek, tankönyvet írt Ugróakadémia címmel, majd 1931-ben az Operaház szólótáncosa lett.

A bemutatott történeti anyagra kortárs reflexiót, közösségi alapú színházról szóló videoinstallációt készített Katarina Sevic és a Tehnica Schweiz csoport (László Gergely és Rákosi Péter). A másik videomunkát a Petőfi Irodalmi Múzeum archív hanganyagtárából válogatták, köztük van az Alice dédunokájával készült interjú is.

A kiállítás kísérő rendezvénye lesz a Body Moving című, szabadtéri ingyenes kortárs táncórasorozat a Kassák Múzeum (Zichy Kastély) udvarán augusztus 5., 19. és 26-án, vasárnap délután 4 és este 8 óra között.

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

art&design

Missing The Point - Endrődi Aladár fotói Ukrajnából
Az A.P. Art Galéria Echoes című tárlatáról
Benkő Barnabás, Enyedi Zsolt, Hamerli Judit képzőművészek közös kiállításáról

Más művészeti ágakról

színház

Székely Csaba Az igazság gyertyái című drámája a Budaörsi Latinovits Színházban, Alföldi Róbert rendezésében
Inspirációkról, hatásokról, feszültségekről és feloldásokról Nagy Ákos Lineaments II. című lemeze kapcsán


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés