bezár
 

art&design

2012. 08. 08.
Kortárs kínai művészet a Szépművészetiben
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Az elmúlt harminc év kínai képzőművészetét tekinti át Hagyomány és megújulás címmel a Szépművészeti Múzeum eddigi legnagyobb alapterületű időszaki kiállítása; a Kínai Nemzeti Művészeti Múzeum (KNMM) által válogatott 120 olajfestmény, hagyományos kínai tusfestmény, grafika és plasztika péntektől egy hónapon át látható Budapesten.

prae.hu

Ez a legek kiállítása: ekkora, csaknem 2000 négyzetméteres időszaki tárlatnak még soha nem adott otthont a Szépművészeti, de Kína sem küldött még soha ilyen léptékű kortárs kiállítást Európába - hangsúlyozta a Hagyomány és megújulás szerdai sajtóbemutatóján a Szépművészeti Múzeum főigazgatója.

Baán László kiemelte: Magyarország számára különösen fontos az a hídszerep, amelyet betölthet Kelet és Nyugat között, és ennek jelentős eleme a nagyszabású kiállítás.

    Ma Su-lin (Ma Shulin), a KNMM tudományos igazgatóhelyettese elmondta, hogy a kínai szakemberek által válogatott, csak Budapesten látható anyag három nagyobb szekcióban mutatja be a kínai kulturális forradalom 1978-as lezárulta óta eltelt időszakot. A budapesti közönség a "nyitás és integráció kiállítását" láthatja - fogalmazott.

    Mint emlékeztetett, a KNMM 2011-ben több száz kortárs magyar művet felvonultató tárlatot mutatott be, ennek viszonzásaként hozták el Budapestre a pekingi múzeum százezres gyűjteményéből a 120 legjobb kortárs munkát. A Szépművészetiben kiállító alkotók a kínai művészet legnagyobbjai, ők jelentik az élvonalat - hangsúlyozta.

    Egy Aj Vej-vej munkáit hiányoló újságírói kérdésre válaszolva Ma Su-lin közölte: a válogatásban nem politikai, hanem csak esztétikai szempontok kaptak szerepet, így vannak képek, melyek kritizálják a kulturális forradalom alatti történéseket és néhány mű a mai társadalom kritikáját is megfogalmazza.

    Ji O (Yi E), a tárlat kurátora elmondta: egy művésztől egy alkotást hoztak el, de vannak közös munkák is, így a budapesti közönség összesen 125 művész képeivel és szobraival találkozhat.

    Az idő viszontagságai című egység a reformidőszak társadalmi fejleményeit tükrözi a képzőművészet eszközeivel, A természet költészete címet viselő szekció az ezeréves kínai tájképfestészet hagyományainak mai továbbélését szemlélteti, míg A sokszínűség gyönyörködtet című rész az egymás mellett élő irányzatok változatosságát, Kelet és Nyugat, régi és új egymásra hatását vizsgálja.

    Mint Ji O felidézte, 1967 és 1977 között zajlott kínai kulturális forradalom "érdekes, változatos és bolondos", de számos sebet okozó tíz éve alatt gyakorlatilag nem volt művészeti élet az országban. A "történelmi hiba" kijavítása után új ideológiai trendek jelentek meg és a kínai művészek változatos utakon indultak el - tette hozzá.

    Sang Jang (Shang Yang) munkája, a kiállítás nyitófestménye például a Ming-korszak tájképfestészetét kapcsolja össze a kortárs művészettel, míg a szintén tradicionális képi elemeket alkalmazó Csou Sao-hua (Zhou Shaohua) tusképén a Sárga-folyó dübörgő hullámai a kínai nép ébredését szimbolizálják - közölte a kurátor.

    Elmondása szerint Csou Sze-cong (Zhou Sicong) A nép és a miniszterelnök című képén Csou En-lajt festette meg egyszerű emberek körében, Li Hsziu-si (Li Xiushi) Teng Hsziao-pinget ábrázolta viharos szélben állva, Li Hsziang-csun (Li Xiangqun) A nagy úton haladunk címet viselő, dinamizmust sugárzó szobrán pedig Mao elnököt mintázta meg.

    Lo Csung-li (Luo Zhongli) Apa című, kétméteres fotorealista portréja harminc évvel ezelőtt forradalmi műnek számított, hiszen ekkora méretben azelőtt nem volt szokás arcot megfesteni - emlékeztetett a kurátor, kiemelve Kuang Ting-bo (Guang Tingbo) acélmunkást ábrázoló, Folyékony vas - veríték című olajképét is.

    Több munka jól tetten érhetően külföldi impulzusokat tükröz: Csin Sang-ji (Jin Shangyi) Tádzsik menyasszony című képe a szovjet portréfestészet hagyományait idézi, míg Lin Szen (Lin Sen) Falvak című életképe Pieter Breughel, Kung Li-lang (Gong Lilang) Ezüstös rúzs a városból című munkája pedig Fernado Botero hatását mutatja.

    Nem hiányoznak a mai kínai fiatalok életét megjelenítő alkotások sem: Lo Han-lej (Luo Hanlei) Utazás című képéről például egy divatosan öltözött fiatal lány néz le repülőjeggyel a kezében, míg Ju Hung (Yu Hong) Ő - az 1980-as évek után született írónő című festménye egy huszonéves kínai szobájába viszi el a közönséget.

    A nagyszabású kortárs kínai tárlat szeptember 9-ig látogatható a Szépművészeti Múzeumban.
nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

art&design

Horváth Anita: Igyekszik az ember lánya
A magyar művészet külföldi népszerűsítéséről Bukta Imre és Samu Géza példáján keresztül
art&design

Hermann Zoltán: "Odaát" című kiállítása nyomán (Semmelweis Szalon, Budapest, 2025. 10. 15. – 11. 13.)
art&design

A Talált terepen. Művészeti gyakorlatok a Marcel Duchamp-díj 25 évéből című kiállításról

Más művészeti ágakról

irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 5. nap
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 3. nap
Az orosz barát az Örkény Színházban


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés