bezár
 

art&design

2008. 10. 29.
Botrány a párizsi kortárs művészeti vásáron
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Pornográfia gyanújával kitiltották a párizsi Nemzetközi Kortárs Művészeti Vásárról (FIAC) a neves orosz performanszművész, Oleg Kulik egyes fotóit, amelyeken meztelenül látható, állatokkal való nemi aktust szimulálva.

prae.hu

A felvételek Kuliknak az 1990-es években tartott előadásain készültek. A vásár névtelenségbe burkolózó sajtóreferense nem tudta megmondani, hogy a rendőrség hány fotót kobozott el és azt sem, hogy milyen állatok láthatók rajtuk.

Kulik műve először egy vámtiszt szigorán akadt fenn, majd a rendőrök szétszerelték az installációt és gondosan lefényképezték minden részletét. Kihallgatták az ügyben Kulik két munkatársát, Jelena Szelina és Szergej Hripun moszkvai galériatulajdonosokat is.
 
A francia büntetőjog tiltja az olyan erőszakos vagy pornográf képek közzétételét, amelyeket kiskorúak is láthatnak. A további eljárásról a párizsi ügyészség hivatott dönteni.

A FIAC igazgatója, Martin Bethenod dühösen reagált a rendőri akcióra, mondván, hogy Kulik műveit minden incidens nélkül bemutatták már széles körben, és két francia múzeum is vásárolt tőle alkotásokat. "Egy kiváló alkotóról van szó, akinek művészi képességei megkérdőjelezhetetlenek. A rendőri fellépés egyszerre okozott nekünk meglepetést és sokkot" - nyilatkozta. Az igazgató szerint a fotók üzenete nem a zoofília hirdetése, hanem annak a kérdésnek felvetése, hogy hol van a határ az emberi és az állati között.

Hasonlóan megdöbbenésének adott hangot egy francia művésztárs, Gilles Delmas, aki szemtanúja volt a rendőri intézkedésnek: öt civilruhás arra kényszerítette a látogatókat hogy hagyják el a kiállítást. Delmas "elnyomásnak" nevezte a hatósági akciót.

Kulik bemutatói keltettek már korábban is ellenérzéseket. A 2000-es FIAC-on például a Tolsztoj tyúkokkal című művében a nagy orosz író életnagyságú szobrát egy tyúkketrec alá helyezte el, és a három tyúk rövidesen tollakkal és ürülékkel borította be. 1992-ben Moszkvában a művész az állatvédők haragját vívta ki, mert egy filmjén egy élő malacot feldaraboló hentes volt látható.

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

art&design

Diki Luckerson: Haladás labirintus szája felé
art&design

A Talált terepen. Művészeti gyakorlatok a Marcel Duchamp-díj 25 évéből című kiállításról
Az A.P. Art Galéria Echoes című tárlatáról

Más művészeti ágakról

irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 4. nap
Az orosz barát az Örkény Színházban
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 2. nap


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés