színház
2013. 09. 19.
A Karnyónéval kezdődik a színházi évad Szegeden
Csokonai Vitéz Mihály Az özvegy Karnyóné és a két szeleburdiak című darabjának pénteki bemutatójával kezdődik a Szegedi Nemzeti Színház új évada, a vígjátékot Keresztes Attila állította színpadra.
Az erdélyi művész - akinek a komédia már az ötödik rendezése Szegeden - a darab főpróbájának szünetében az MTI-nek elmondta, hogy beleszeretett a Csokonai-műbe, amely 1799-ben iskolai színjátszás okán a legenda szerint egyetlen éjszaka alatt született.
A rendező szerint a vígjáték története, szerkezete és nyelvezete ma már abszurdnak számít. A műben önmagában is meglévő groteszk elemek miatt játékformául ezért a commedia dell'arte műfaját választotta. Így az előadásba beleférnek a mai utalások, összhangban Csokonai szellemével. A szerző az akkori híreket felhasználva küldött a kultúra és a szubkultúra viszonyát megjelenítő fricskákat a nézők felé.
A boltbelsőt idéző díszletek között nagyon erős karakterek tűnnek föl a múlt jelmezeiben - rizsparókában és a kor divatjának megfelelő ruhában - ugyanakkor minduntalan "kidudorodik" a ma ilyen-olyan utalásokkal - közölte Keresztes Attila.
A vénasszonyról és a neki a pénzéért udvarló két fiatalemberről szóló történet az emberi esendőségről mesél, a közönség azon nevethet, hogyan esnek a szereplők saját csapdájukba - fogalmazott a művész.
A rendező elárulta, hogy a közös munka eredményeként megszülető darabhoz a teljes szabadságot élvező színészek is sokat tettek hozzá a próbafolyamat improvizációi közben kitalált poénokkal.
A rendező szerint a vígjáték története, szerkezete és nyelvezete ma már abszurdnak számít. A műben önmagában is meglévő groteszk elemek miatt játékformául ezért a commedia dell'arte műfaját választotta. Így az előadásba beleférnek a mai utalások, összhangban Csokonai szellemével. A szerző az akkori híreket felhasználva küldött a kultúra és a szubkultúra viszonyát megjelenítő fricskákat a nézők felé.
A boltbelsőt idéző díszletek között nagyon erős karakterek tűnnek föl a múlt jelmezeiben - rizsparókában és a kor divatjának megfelelő ruhában - ugyanakkor minduntalan "kidudorodik" a ma ilyen-olyan utalásokkal - közölte Keresztes Attila.
A vénasszonyról és a neki a pénzéért udvarló két fiatalemberről szóló történet az emberi esendőségről mesél, a közönség azon nevethet, hogyan esnek a szereplők saját csapdájukba - fogalmazott a művész.
A rendező elárulta, hogy a közös munka eredményeként megszülető darabhoz a teljes szabadságot élvező színészek is sokat tettek hozzá a próbafolyamat improvizációi közben kitalált poénokkal.
További írások a rovatból
Az ember, aki elvesztette az időt című előadás a Vígszínházban
Más művészeti ágakról
Jegyzetek Schillinger Gyöngyvér Rohadjon meg az összes című regényéről