bezár
 

irodalom

2015. 11. 12.
A sztálini propagandáról tartott előadást Kun Miklós
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A sztálini propaganda módosulásairól tartott előadást Kun Miklós Széchenyi-díjas történész a budapesti Országos Széchényi Könyvtárban (OSZK) csütörtökön délután.

A kutató elmondta: Sztálin az általa elkövetett tömeggyilkosságok mellett az "agymosás, ködösítés és hazugság" művelését is tökélyre vitte. Propagandájának sikerességére jó bizonyíték, hogy még a "korszak legnagyobb nyugati újságírója", a Pulitzer-díjas Walter Duranty is tagadta a The New York Times című amerikai lapban megjelent 1932-es cikkében, hogy Ukrajnában éhínség volna, holott ő maga is járt a helyszínen. Ukrajnában a szovjet szervek által elő idézett szándékos éhínségben több millióan haltak meg 1932-ben és 1933-ban.
    

prae.hu

Mint Kun Miklós fogalmazott, Sztálin jól tudta, hogy "a propaganda, ha nem is minden, de sok minden", önmagát propagandistának tartotta, a lenini időszakból megmaradt több iratban is újságíróként, propagandistaként jelölte meg saját foglalkozását.
    

1952-ben, halála előtt pár hónappal egy tanácskozáson úgy fogalmazott, hogy a hatékony állami propaganda alapja egy központi pártlap, a Pravda kell legyen, amelyből minden más helyi újságnak tájékozódnia kell. Emellett fontosnak tartotta a belügy alá rendelt cenzúraapparátus és egy olyan propagandistahálózat fenntartását is, amelynek tagjai a Szovjetuniót járva mindenütt előadásokat tartottak.
    

"Így sikerült monopolizálni az információt, a népbutítást" - fogalmazott Kun Miklós, aki szerint a náci, goebbelsi módszerekkel párhuzamosan kifejlődő, "nagyon magas színvonalú" propaganda köthető Sztálin nevéhez.
    

A KönyvTÁRlat elnevezésű irodalmi és kultúrtörténeti programsorozat részeként elhangzott előadásban a kutató kitért arra is, hogy a Szovjetunió állami propagandáját vizsgálva vízválasztóként tekinthetünk a második világháborúra. 1939 előtt ugyanis egy nagyon "vulgáris" propaganda működött, amelynek egyik oszlopa az egyházellenesség volt.
    

Az 1930-as években "ateista ötéves terveket" hirdettek, amelyek kijelölték, hogy mennyi templomot kell lerombolni, de nem hivatalosan rendelkeztek a kivégzendő egyházi személyek számáról is. 1938-ra Moszkvában a bolsevik hatalomátvétel előtti 3 ezerből mindössze 3 működő templom maradt, valamint 1937-ben és 1938-ban országszerte 80 ezer egyházi személyt és világi elöljárót végeztek ki. A keresztény egyházak mellett rengeteget szenvedett a zsidó és a muszlim hitközösség is - fűzte hozzá Kun Miklós.
    

A második világháború kitörésével párhuzamosan Sztálin azonban rájött arra, hogy változtatni kell az egyházellenes politikán, hiszen az állami üldözés ellenére a vallás továbbra is eleven élt a szovjet lakosságban.
    

1942-ben már ikonokat lehetett kirakni a fronton, 1943-ban pedig a szovjet diktátor új moszkvai pátriárkát nevezett ki, és az ortodox egyház számos - korábban ateista múzeumként működtetett - templomot visszakapott. Az engedményekért cserébe az ortodox egyháznak minden nemzetközi fórumon hirdetnie kellett, hogy a Szovjetunióban nincs egyházüldözés - mondta el Kun Miklós.
    

Hozzátette: megfigyelhető az is, hogy 1937-től szakítva a korábban hangoztatott bolsevik szólamokkal, Sztálin dicsérőleg kezdett el beszélni az orosz cárok birodalomépítő munkájáról. Az orosz nemzeti gondolat erősítésének szándékát mutatja az is, hogy ugyanettől fogva a szovjet állami propaganda a világ minden újítását, felfedezését orosz találmányként igyekezett beállítani.
    

Kun Miklós hangsúlyozta azt is, hogy a sztálini propagandában, valamint az állami bürokrácia nyelvében számos "ködösítő" kifejezést használtak. Így például a kivégzésre mint a "szociális védekezés első fokára" hivatkoztak, a "második fok" a szigorított börtönökben, "poltikai izolátorokban" letöltendő 10 vagy 15 éves büntetést jelentette.

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

Avagy mit ihletett Kafka férge, Cortázar axolotlja és Langelaan legye
Megjelent Tandori Dezső Egyetlen című kéziratának hasonmás kiadása
Szubjektív esszé egy koreai költészeti könyvbemutatóról
irodalom

Bemutatták Závada Péter Éngép című verseskötetét

Más művészeti ágakról

Damian Kocur: Kitörés előtt
Darren Aronofsky: Rajtakapva
Ki marad, ha Shady eltűnik?


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés