bezár
 

zene

2015. 11. 24.
Valentina Lisitsa és a Concerto Budapest a Müpában
Belinszky Anna beszélget Valentina Lisitsával
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Valentina Lisitsa és a Concerto Budapest a Müpában A zenén keresztül egy egészen más univerzumba kerülünk együtt. Azt mondják, hogy a zene ott kezdődik, ahol a szó hatalma véget ér, és ezt abszolút igaznak tartom. Van valami mágikus ereje annak, amikor ennyi ember együtt lélegzik egy hangversenyteremben. Bármilyen jó is otthon egy pohár borral és fejünkön a fejhallgatóval zenét hallgatni, mindenkit arra bátorítok, hogy jöjjön el a koncertterembe, és tapasztalja meg másokkal együtt a zene erejét.

Belinszky Anna: November 25-én Keller Andrással és a Concerto Budapesttel Rachmaninov 3. zongoraversenyét játssza. Felvételei és koncertjei alapján is úgy tűnik, az orosz zeneszerző különleges helyet foglal el az Ön életében. Mi az, amit a legjobban szeret az ő zenéjében?

prae.hu

Valentina Lisitsa: Rachmaninov különleges jelentőséggel bír számomra, valószínűleg ő az a zeneszerző, aki a legnagyobb hatással volt a játékstílusomra. Romantikus zenét játszom, olyan zenét, amely a hallgató szívéhez szól. A zenén keresztül nagyon könnyű kapcsolódni az érzelmekhez, Rachmaninové pedig különösen érzelmes zene. A 3. zongoraversenyről (talán a Shine című film hatására is, amelyben főszerepet játszott) sokan azt gondolják, hogy nagyon nehéz, szinte lehetetlen eljátszani, ez azonban csak részben igaz. Én inkább a darab érzelmi gazdagságát tartom fontosnak: mintha egy ember egész élete lenne ebbe a közel 40 percbe belesűrítve. Aki meghallgatja ezt a zenét, felfrissül, és egészen új színben látja az életet utána.

Nagyon izgatott vagyok a mostani koncerttel kapcsolatban, hiszen ez lesz az első alkalom, hogy Budapesten játszhatok. Az pedig külön öröm számomra, hogy Rachmaninovval mutatkozhatok be a magyar közönségnek.

BA: YouTube-felvételei népszerűségének köszönhetően rendkívül formabontó karriert tudhat magáénak. Hogyan született meg az ötlet, hogy klasszikus zenészként az interneten keresztül hódítsa meg a világot?

VL: Van egy 10 éves fiam, aki tulajdonképpen már a YouTube-generációhoz tartozik, ebben nőtt fel, hogy minden információra azonnal rákeres. Számomra először nagy újdonság volt ez a világ, és nem is gondoltam volna, hogy a YouTube-on keresztül ekkora sikerem lehet. Feltettem néhány videót, hogy megtaláljam a saját közönségem, aztán hirtelen valami olyasmi történt, amire egyáltalán nem számítottam: rengeteg fiatal kezdett követni, akik számára a videóim a klasszikus zenével való első találkozást jelentették. Mára már több mint 100 millióan hallottak interneten keresztül, úgy hogy soha sem kellett különösebben kampányolnom a közönségért, vagy közhelyesen játszanom.

Azt vettem észre, hogy nagyon sok gyerek és a fiatal számára a klasszikus zene valami ócska dolog, amit az iskola vagy a szüleik erőltetnek jó szándékkal rájuk. Ezen az úton csak kevesen vonódnak be igazán a zenébe, míg egészen más hatása van annak, ha maguktól, mondjuk a YouTube-on keresgélve találnak meg, majd oszthatnak meg a barátaikkal egy nekik tetsző számot.

Ma az emberek – főleg a fiatalok – olyan mennyiségben hallgatnak zenét, mint soha korábban az emberiség történetében, hiszen az okostelefonokon keresztül a zene éjjel-nappal velünk van. Beethoven vagy Liszt talán meg is lepődne, ha látnák, mennyi zene vesz minket körül. A 100 millió ilyen értelemben nem is olyan nagy szám, és ne felejtsük, hogy a klasszikus zene sem szól másról, mint a pop zene. Az emberek hallani szeretnének a szerelemről, szeretnék, ha megoszthatnánk másokkal az érzéseiket, a zene pedig mindig is egy olyan társas élmény volt, amelyen keresztül ez lehetséges.

A klasszikus zenében azonban mintha elgyengült volna ez a kapcsolat az emberekkel, nagyon elitistává vált ez a világ az utóbbi időben. A koncerttermekben magasan képzett, idősödő embereket látunk, akiknek van pénzük kifizetni a koncertjegyeket, ami valljuk be, nem mindig olcsó dolog. Így különösen fontosak számomra azok az emberek, akik a videóim hatására jönnek el egy élő hangversenyre, és izgatottan mesélik, hogy ez volt életük első klasszikus zenei koncertje.

BA: Hogyan befolyásolja a klasszikus értelemben vett zenei életben való karrierjét, hogy YouTube-sztárként vált ismertté? Nehéz volt-e utat törnie magának a koncertszínpadokon?

VL: Bizonyos értelemben igen, nehéz volt. A klasszikus zene világa gyakran nagyon konzervatív, és sokszor tapasztaltam ellenállást vagy akár gyanakvást azoktól az emberektől, akik részei ennek a világnak. 100 éve, a komolyzene és a zongorázás aranykorában előadó és közönség viszonya még egészen más volt: a zenész feljött a színpadra, és a koncerttermekben építette a közönségét. Ma ez másképp van, számomra például a YouTube az eszköz ahhoz, hogy megtaláljam a magam hallgatóságát, akik aztán a koncerttermekbe is hajlandóak eljönni értem. Az emberek általában mindig gyanakvóak az új technikákkal kapcsolatban,és sokszor erősen ellenállnak a változásnak, de mindig jön egy új generáció, akik már másképp viszonyulnak a világhoz. Az internetnek köszönhetően bizonyos értelemben kisebb lett a világ: a YouTube-on keresztül olyanokhoz is eljuthat a zeném, akikkel például a földrajzi távolságok miatt soha sem találkoznék egy koncertteremben.

BA: Másképp játszik-e élőben egy koncertteremben, mintha videót készít?

VL: Nagy különbség van abban, hogy mit szeretne az ember véghezvinni, és mi az, amit valójában meg tud valósítani. Rachmaninov egyszer azt mondta, hogy úgy kell játszani a színpadon, mintha életedben utoljára játszanál. Aztán persze sokszor ő is fáradt volt, vagy nem volt képes koncentrálni… Bizonyos szempontból a zenész mindig inspirációt keres, ezt az inspirációt pedig sokszor a közönségtől kaphatja meg. Egészen más otthon játszani, mint ha felmész a színpadra, és több százan vagy több ezren figyelnek rád.

A zenén keresztül egy egészen más univerzumba kerülünk együtt. Azt mondják, hogy a zene ott kezdődik, ahol a szó hatalma véget ér, és ezt abszolút igaznak tartom. Van valami mágikus ereje annak, amikor ennyi ember együtt lélegzik egy hangversenyteremben. Bármilyen jó is otthon egy pohár borral és fejünkön a fejhallgatóval zenét hallgatni, mindenkit arra bátorítok, hogy jöjjön el a koncertterembe, és tapasztalja meg másokkal együtt a zene erejét.

Valentina Lisitsa

Gilbert Francois fotója (a szerk.)

nyomtat

Szerzők

-- PRAE.HU --

A prae.hu művészeti portál 2006 óta jelenik meg, naponta friss művészeti hírekkel, tudósításokkal, és elemzésekkel, interjúkkal. Hat művészeti ág (irodalom, art&design, építészet, színház, zene, film) mellett gyerekrovata is van.


További írások a rovatból

Avagy a svédek operába mennek – a Così fan tutte Uppsalában
Az ország legismertebb előadóival énekel együtt a gyermekkórus
Inspirációkról, hatásokról, feszültségekről és feloldásokról Nagy Ákos Lineaments II. című lemeze kapcsán

Más művészeti ágakról

irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 4. nap
Az orosz barát az Örkény Színházban
Márfi Márk Telik című drámájának 82. előadásán jártunk
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 1. nap


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés