bezár
 

építészet

2016. 05. 19.
A Moszkva tér története
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A Kiscelli Múzeumban pénteken nyílik meg a #moszkvater - A Széll Kálmán tér története című nagyszabású kiállítás, amely a 18. század elejétől napjainkig mutatja be a terület változásait történeti, építészeti és szociológiai szempontok szerint egyaránt.

A több tematikus egységre tagolódó bemutató egy történelmi áttekintéssel indul, amelyben a látogatók megismerhetik a mai Széll Kálmán tér egészen a 18. század elejéig visszanyúló történetét - mondta el a kiállítás csütörtöki sajtóbejárásán Maczó Balázs, a tárlat egyik kurátora.
    

prae.hu

Az 1700-as években a terület bányaként működött, itt termelték ki azt a kitűnő minőségű agyagot, amelyből a török alól felszabadult Buda újjáépítéshez szükséges téglákat égették ki. Ezekből a téglákból néhány darab szerepel is a kiállításon.
    

Az egykor a Vízivárosba való bejutás kapujaként és munkástelepként is szolgáló helyszínen a bánya mellett hamar spontán, alulról szerveződő, de a városi vezetés által is elfogadott piaci funkció alakult ki, amelyet gyakorlatilag az 1950-es évek végéig őrzött is a terület. A téglaégető által "elhagyott" gödörben később aktív sportélet bontakozott ki, telente itt működött a Budai Torna Egylet, illetve a Budai Korcsolyázó Egylet. Az egyre komolyabb sporttevékenységet folytató egyesület csarnokot is épített a téren. Ezt a korszakot idézi meg több, az 1930-as évekből származó és a helyszínen is "használt" sporteszköz.
    

A terület közlekedési csomópont funkciója csak az 1910-es években kezdett körvonalazódni, a Hűvösvölgy felé induló járatok hurokvágánya futott itt először. Széll Kálmán egykori miniszterelnökről 1929-ben nevezték el a teret, amely lassan közlekedési csomóponttá alakult, amelynek következtében az egy évtizeddel korábban épített modern korcsolyacsarnokot is lebontották.
    

A kiállítás következő egysége a közlekedési csomópontot mutatja be részletesebben, amely az 1950-es években megindult, de csak 1972-ben megvalósult metróépítéssel, illetve az egyre sűrűsödő busz és villamos forgalommal vette kezdetét.
    

Az 1951-ben Moszkva térre keresztelt terület építészeti topográfiáját is megismerheti a látogató, hiszen az egykori, illetve ma is álló épületek eredeti terveinek, építési adatainak bemutatásából kirajzolódik, hogy kik voltak a helyszín első lakói, milyen társadalmi réteg költözött oda, mennyire akarta és tudta ezt irányítani városrendezéssel a közgyűlés. Itt láthatók a közlekedési csomóponttá válás beruházásai is, a gomba, a meg nem valósult szocreál metró terve, illetve a ma is létező, a metrókijáratot befedő "legyező" építészeti megvalósítása. Külön egységben mutatkoznak be az egyes házakat, villamosmegállókat vagy magát a metrót építő és tervező szakemberek.
    

Hangsúlyos szerepet kap a tárlaton tér szociológiai szempontú bemutatása is. Itt kiderül, hogy a különböző korszakokban hogyan és kik használták a teret a mindennapokban, kik voltak a Kalef, majd később a "moszkvás" nemzedék tagjai - fejtette ki Simonovics Ildikó, a kiállítás kurátora.
    

A múzeum templomterébe befüggesztett egykori, kultikus óra és a köré szervezett tárgyakon, elbeszéléseken, interjúkon, klippeken, fotókon keresztül elevenedik meg a tér 1960-as évektől a felújítás miatti lezárásig tartó korszaka. A kivetítőkön megtekinthető interjúválogatásban mások mellett Harcsa Veronika énekes, Till Attila rendező, Ujlaki Dénes színművész és Török Ferenc filmrendező is mesél a térhez kötődő élményeiről, de megszólal a tér első hamburgerese, valamint a kultikus Bandi könyvész felesége is.
    

Simonovics Ildikó elmondta, hogy a kiállítást egy tárgy- és emlékgyűjtő kampány előzte meg, amelyre számos izgalmas darab érkezett. Így került tárlatra a Kalef galeri tag, Ujlaki Dénes szalagos magnója és több bakelitlemeze, a Moszkva tér című filmet rendező Török Ferenc Interkosmos rakétája, valamint a híres Moszkva téri lányok című dal énekesének, Toldy Máriának a klipben szereplő blúza is.
    

A tárlat utolsó blokkjában a tér felújításának felgyorsított videója látható.

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

építészet

(kult-genocídium)
építészet

Hiány és emlékezet című Breuer Marcell emlékkiállítás Pécsett
építészet

Pesti Attilával az okosotthonok kérdéseit jártuk körbe

Más művészeti ágakról

Történeti gyökerek, előzmények és érdekességek
irodalom

Sajtótájékoztató az Esterházy alkotóház alakulásáról
Beszámoló a tavaszi Margó második napjáról
art&design

Vetlényi Alma kiállítása a Liget Galériában


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés