film
Havas Ágnes, a Magyar Nemzeti Filmalap vezérigazgatója elmondta, Andy Vajna kormánybiztos szándéka az volt, hogy legyem Magyarországon filmipar, és a fiatal magyar filmes szakemberek ne vándoroljanak el. Ma ez a cél teljesülni látszik, szakemberekre olyan nagy szükség van, hogy a Filmalap maga is utánpótlás képzésével foglalkozik. Havas saját célja az volt, hogy a nagy alkotók is készíthessenek filmet.
A sikerek közt külön kiemelte néhány rendező – Szász János, Bucsi Réka, Nemes Jeles András és Enyedi Ildikó – nevét. Elmondta, sok országgal ellentétben nálunk folyamatos rendszerben lehet pályázni, tehát nincs határidő, azaz addig támogatnak, ameddig a pénz tart. A Balassi Intézet külföldi intézményeinek szerepe abban is fontos, hogy megismertethetik a külföldiekkel ezeket a filmeket, melyeket saját nyelv, stílus és témák jellemeznek. A Filmalap néhány irányba szeretné elmozdítani a filmgyártást, így szorgalmazná a történelmi, műfaji filmek létrejöttét.
Mivel a találkozó ezen része műhelymunkát is jelentett, megjegyezte, hogy talán hírlevelet kellene a Collegium Hungaricumok felé küldeni, hogy azok időben tudjanak tervezni, mert mindig kell egy terv.
Kocsis Noémi az MTVA Médiamecenatúráját mutatta be. A rádiós és tévés támogatások mellett van a filmes támogatás, mely sokrétű, az ismeretterjesztőtől a történelmi dokumentumfilmekig, online lekérhető tartalmakig támogat szinte minden formát az egészestés mozifilmeken kívül. A filmek tulajdonjoga a pályázóknál marad, akikkel szemben egyetlen fontos megkötés van, hogy országos médiumban mutassák be az elkészült alkotást. A nyertes alkotók ráadásul kedvezményesen vehetik igénybe a közmédia archívumát. A díjakról ő is beszél: csaknem 300 díj, elismerés közt kiemelte a Mindenki című, valamint A berni követ, a Love, a Félvilág, a Vad Kunság, a Vad Szigetköz és a Cinema Inferno című filmeket. Sok filmes rendezvénnyel, fesztivállal együttműködik az MTVA partnerként, támogatóként, díjak felajánlójaként. Külön hangsúlyozta, hogy határon túli magyarok is pályázhatnak az MTVA Médiamecenatúra programjában.
Elekes Botond (az Uránia Filmszínház ügyvezető igazgatója) egy fordított helyzetet taglalt, miszerint miért éri meg összefogni helyi mozikkal ahhoz, hogy sok nézőt érjen el egy kulturális intézmény. Az Uránia állami moziként a Budapest Film öt fővárosi fenntartású art mozijával rendezi általában összefogva a külföldi intézményekkel vagy terjesztőkkel a más népek filmnapjait, filmheteit. Meglátása szerint a Publishing Hungaryhoz hasonló módon kaphatnának támogatást a magyar filmeket külföldön forgalmazó és bemutató szereplők.
Gábeli Tamás (igazgató, BUSHO) és Mikulás Ferenc (ügyvezető igazgató Kecskemétfilm Kft. Animációs Filmstúdió, KAFF) elmondták, hogy a rövidfilmek, illetve animációs filmek sikerei miatt a Collegium Hungaricumok akár csomagban, akár más módon válogathatnak a kínálatukból. Böszörményi Gábor (ügyvezető igazgató, Mozinet Kulturális Szolgáltató Kft.) egy fordított helyzetből szólt, annak előnyeit ecsetelte, hogy miért döntenek egy-egy alkalommal olyan külföldi film magyarországi forgalmazása mellett, melynek filmnapjai, filmhetei vannak, milyen előnyöket rejt a kommunikációk összehangolása. Visszautalva Elekes Botond megjegyzésére, s rámutatott, hogy a külföldieknél több helyütt is van pályázat a pl. magyarországi bemutatásra. Novák Emil elnök a Magyar Filmakadémiáról elmondta, Andy Vajna elképzelései alapján 30 fővel jött létre, melyből 307 fő lett mára, s ez a szám idén megduplázódhat. A Filmakadémia szervezi a Filmhetet és a Filmdíjat.