bezár
 

art&design

2019. 04. 24.
Először áll az újmédia művészet a magyar kiállítás középpontjában a Velencei Biennálén
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Először áll az újmédia művészet a magyar kiállítás középpontjában a Velencei Biennálén Az emberi látás, a képrögzítés lehetőségeit vizsgálja virtuális képeken és animációkon keresztül Waliczky Tamás Képzelt kamerák című kiállítása, amely május 11. és november 24. között lesz látható az 58. Velencei Képzőművészeti Biennálé magyar pavilonjában.

Waliczky Tamás kiállítása egyszerre merít inspirációt a fotótörténeti múltból és használja a képalkotás legmodernebb technikáit - méltatta a nemzetközileg is elismert képzőművész anyagát a tárlat szerdai budapesti sajtótájékoztatóján Fekete Péter kulturális államtitkár. Mint felidézte, a világ legnagyobb múltú, és egyik legrangosabb képzőművészeti seregszemléjén Magyarország a kezdetektől képviselteti magát, a magyar részvételt pedig 2015 óta koordinálja a Ludwig Múzeum.

Fabényi Julia, a Velencei Biennálé magyar pavilonjának nemzeti biztosa, a Ludwig Múzeum igazgatója emlékeztetett arra, hogy idén lesz 110 éves a Maróthy Géza tervezte, szecessziós magyar pavilon. Magyarország a második külföldi nemzetként kapta meg az engedélyt, hogy nemzeti pavilont emeljen a Giardini kertben - jegyezte meg. Mint a nemzeti biztos elmondta, ezúttal 16 művész nyújtott be pályázatot a magyar kiállításra, közülük Waliczky Tamás és Szegedy-Maszák Zsuzsanna kurátor Képzelt kamerák című projektjét választotta a szakmai zsűri. Waliczky Tamás lesz az első olyan kiállító, aki önállóan képviseli az újmédia művészetet az olaszországi seregszemlén - hívta fel a figyelmet Fabényi Julia. Szegedy-Maszák Zsuzsanna elmondta: Waliczky Tamás a kortárs újmédia művészet egyik legismertebb és legkiválóbb képviselője, aki számos nagy nemzetközi művészeti seregszemlén állított már ki. Munkái túlnyomórészt animációk, interaktív mozgóképek, a Velencébe megálmodott projekt azonban elsősorban statikus képekből áll majd - fűzte hozzá.

Waliczky Tamás felidézte, hogy 1982 óta használja a számítógépet művészi alkotóeszközként. Munkái az emberi látás megértéséről szólnak, kamerái és optikai eszközei a látás és az ábrázolás kulturális és technikai meghatározottságára, manipulálhatóságára hívják fel a figyelmet - számolt be a művész. Hiszen a fotográfia nem a valóságot mutatja, csupán leképezi a világot. Ezt a vizuális nyelvet az emberi agy értelmezi és megalkotja magának a valóság képét - jegyezte meg. Waliczky Tamás emlékeztetett arra, hogy régen sokféle kameratípussal kísérleteztek, végül a gyorsan elkészíthető és egyszerűen sokszorosítható képeket alkotó gépek terjedtek el. Velencei kiállítására a művész újfajta kameratípusokat gondolt ki és épített meg virtuálisan, grafikai tervezőszoftverek segítségével. A 23 részletesen kidolgozott "fantáziakamerát" lightboxokban mutatja be a kiállítás, néhány virtuális eszközről azonban animáció is készült, az egyik kamera működését pedig egy interaktív installáció segítségével ki is próbálhatják a látogatók. Boros Géza, a Velencei Biennálé Iroda vezetője közölte: Waliczky Tamás személyesen is tart majd tárlatvezetéseket, a magyar pavilon kiállítói közül elsőként. Mint hozzátette, Waliczky Tamás velencei kiállítását bővített formában 2020. február 13. és március 31. között a Ludwig Múzeum közönsége is láthatja.

Kép forrása: A Velencei Biennále Magyar Pavilonja

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

Lugosi LUGO László utánkövetése – elhangzott az emléktábla avatásán
Az Amikor Galéria debütálása a művészeti galériák soraiban
Megnyitószöveg Borbély Zita Egy komposzt mintázatai című kiállításához
art&design

Interjú Révész Emese művészettörténésszel

Más művészeti ágakról

Somorjai Réka: BOJZ című drámája a Szkéné Színházban
Beszélgetés Karosi Júlia jazz-énekessel
Komáromy Bese Soha jobban című darabjáról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés