bezár
 

zene

2009. 07. 06.
A kínai hegedű mind szebben szól
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Pingku körzete, amely Peking közelében egyfajta átmenetet képez a falu és a város között, két évtized alatt a hegedűkészítés egyik nemzetközi központjává vált.

prae.hu

Kína ma is nagyhatalom a műfaj középkategóriájában, de vannak olyan mesterek Pingkuban, akik már Stradivariusról álmodnak.
    
Keng Kuo-seng (Geng Guosheng) az 1990-es évek elején nyitotta meg kis műhelyét, ahol ma húszegynéhány alkalmazottal dolgozik - a létszám a megrendelés-állománynak megfelelőn változik. "Mielőtt nekifogtunk volna a hegedűkészítésnek, parasztok voltunk, ez a mesterség lehetővé teszi számunkra jövedelmünk növelését" - mondja a 47 éves férfi.
    
A keze alól kikerülő hangszerek külföldön találnak gazdára: az Egyesült Államokba, Németországba, Japánba, Svájcba szállítják őket. A válság következtében októberben meg kellett válnia öt alkalmazottjától, de mint mondja, "idén, főleg a kínai újév után, amely február elejére esik, kicsit javult a helyzet, ezért ismét újakat fogok toborozni".
    
A hegedű aránylag újkeletű jelenség Kínában. Mao Ce-tung kínai kommunista vezető forradalmi hangszert látott benne, és ennek megfelelően az úgynevezett kulturális forradalom idején (bár ez az időszak korántsem a kultúráról szólt) mindenfelé hegedűkészítő műhelyek létesültek. Termékeik azonban legfeljebb arra voltak alkalmasak, hogy a szocialista propagandadalokat elcincogják, exportra semmiképpen sem voltak jók.
    
Csakhogy mint a gazdaság annyi más területén, a kínaiak a nyolcvanas évekre, a gazdasági nyitás nyomán ezen a téren is behozták hátrányukat, és a választék középső szegmensében, a diákoknak, növendékeknek szánt, 1000 dollárnál (mintegy 190 ezer forintnál) olcsóbb hegedűkben a világ műhelyévé váltak. A Pingkuban és a kelet-kínai Csiangszu (Jiangsu) tartományban létesült több száz kis manufaktúrában évente több mint 1 millió hegedű készül, ami e hangszer világtermelésének 70 százalékát jelenti - legalábbis így értékeli az 59 éves Cseng Csüan (Zheng Quan), aki Olaszországban tanulta a mesterséget, és fontos szerepet töltött be a szakma terjesztésében.
    
"A kereskedők és a felhasználók többsége úgy gondolja, hogy a kínai hegedű a középkategóriában árához képest jó minőséget képvisel" - vélekedik Cseng, aki a 80-as évek végén létrehozta a központi konzervatórium hegedűkészítő szakát. - A kínai mesterek fő problémája az, hogy nincs ismert kínai hegedűmárka. Egyes kereskedők felvásárolják termékeiket és saját cégnevükön forgalmazzák azokat".
    
Véleménye szerint a kínai hegedűkészítés jövőjét a márkák bevezetése és a minőség további növelése jelenti. Míg ugyanis a Pingkuban készülő olcsóbb hangszereket akár 500 dollárnak megfelelő összegért be lehet szerezni, az általa készített hegedűk ára eléri a 15 ezer dollárt is. A mestertől sokan rendelnek hangszert, de a várakozási idő eléri a három évet is. Cseng Csüan jövő májusra meghirdette az első nemzetközi hegedűkészítő versenyt Kínában.
    
Az ágazat másik gondja az, hogy a belső piac még viszonylag szűk, bár az életszínvonal emelkedésével mind több, főleg városi szülő íratja be gyermekeit zenetanfolyamokra. A legnagyobb, ezer alkalmazottat foglalkoztató, évente 200 ezer hangszert gyártó pingkui üzem már felkészült erre a fejlődésre.
    
"A belső piac korábban a termelés 5-10, ma már 20-30 százalékát igényli. Hamarosan a piac 60 százalékát képezi majd a külföld és 40 százalékát Kína" - mondta a francia hírügynökségnek Liu Jün-tung (Liu Yundong), a vállalat vezérigazgatója.

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

Taylor Swift új albuma fényes, de mélység nélküli popparádé
Ki marad, ha Shady eltűnik?
Richard Wagner Lohengrinje új köntösben a 150. Müncheni Operafesztiválon

Más művészeti ágakról

irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 4. nap
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 3. nap
Márfi Márk Telik című drámájának 82. előadásán jártunk


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés