zene

Mozart és Salieri? Erről a címről Rimszkij-Korszakov – Puskin drámai költeményéből született – egyfelvonásos operája, vagy Peter Shaffer színműve és az ennek alapján készült Miloš Forman filmklasszikus, az Amadeus jut a zenehallgatók többségének eszébe. Híres jelenetek, emlékezetes poénok, és persze a nagy jelkép, a zseni és a középszerű konfliktusa. Most nem a két zeneszerző találkozik, hanem a közönség találkozik kettejük zenéjével, hogy rájöjjön, nem csupán Mozart muzsikája élvezetes, de Salierié is. A zenetörténet legméltatlanabb rágalmainak egyike, mely kortársi szóbeszédként indult el a 18. század végén, majd az idők során ráégett az ártatlan Antonio Salierire. Elterjedt róla, hogy megmérgezte Wolfgang Amadeus Mozartot, mert irigykedett a hat évvel fiatalabb pályatárs tehetségére. A valóságban Salieri nemcsak remek zeneszerző volt jelentős sikerekkel, de nagylelkű ember is, a gyermek Schubert felfedezője és segítője, az ifjú Beethoven tanára. Salierit, aki kiskamasz korában árván maradt, a jónevű zeneszerző, Florian Leopold Gassmann vitte magával Bécsbe, s ott személyesen állta taníttatásának költségeit. Később Salieri erre emlékezve maga is minden növendékét ingyen tanította.
Ezen a koncerten Salieri és Mozart zenéje békén megfér egymással. A szünet utáni első műsorszám, Salieri D-dúr szimfóniája nem véletlenül kapta a Veneziana melléknevet, hiszen a Velencei Köztársaságban született Salieri gyakran biggyesztette aláírásához a Veneziano nevet. Mozarttól a hangversenyen elhangzik a G-dúr hegedűverseny és a Haffner, valamint a Linzi szimfónia a jelentős, érett művek közül. Az alkalom különlegessége, hogy a nagyszerű litván hegedűvirtuóz, Julian Rachlin nem kizárólag az estet bevezető versenyművet játssza, de vezényli a teljes programot.
A Ferencsik bérlet 3. előadása a Zeneakadémia Nagytermében (1061 Budapest, Liszt Ferenc tér 8.) kerül megrendezésre 2022. március 10-én 19:30–21:10 között. Vezényel és hegedűn közreműködik Julian Rachlin.
Négyzetes kép a leadben: Julian Rachlin hivatalos Facebook-oldala