art&design
2009. 10. 14.
Történelem és fotográfia - sajátos fotótörténet az Osiris Kiadótól
A fényképezés és a fénykép társadalomban betöltött szerepét mutatja be a műfaj születésétől napjainkig Stemlerné Balog Ilona fotótörténész Történelem és fotográfia című, több száz felvételt tartalmazó kötete.
Mint a szerző az Osiris Kiadó által megjelentetett kötetről az MTI-nek elmondta, abban elsősorban a fénykép mint történeti forrás történetét követi nyomon.
Az évtizedek óta a Magyar Nemzeti Múzeum (MNM) Történeti Fényképtárában dolgozó Stemlerné Balog Ilona több mint tíz éve oktat az Eötvös Loránd Tudományegyetemen; saját bevallása szerint ezek az órák adták számára a könyv megírásának ötletét. "Aki a XIX. század második fele utáni történelemmel, főleg az anyagi kultúra történetével foglalkozik, az nem tudja nélkülözni a fényképet. Ugyanakkor azt tapasztaltam, hogy a kutatók sokszor nem tudják, mi várható el a fényképtől egyes korokban" - fogalmazott.
A nemrég a boltokba került 250 oldalas kötet bemutatja a fotográfia technikai fejlődését, a fényképformák változását, de kitér a viselettörténet kérdéseire is, mivel a régi képeken látható emberek öltözékéből megoldható a felvétel kormeghatározása.
A szerző emlékeztetett arra, hogy régebben a történettudományi kiadványok nem használtak fényképeket: "hosszú ideig a tudományos munkának szinte kritériuma volt, hogy nem volt benne fotó, csak a népszerűsítő kiadványokban. Ez a jelenség másfél-két évtizede megszűnőben van, de nem mindig használják ki a történészek a képekben rejlő lehetőségeket".
Stemlerné Balog Ilona szerint a fotográfia gyakran nélkülözhetetlen forrás a múlt anyagi kultúrájának megismeréséhez, de az ember jellemzéséhez is hozzá tartozik a külseje, a gesztusai, a ruházata. "Jellemző például, hogy a két világháború közötti időszakban kinek milyen volt a díszmagyarja: Teleki Pál vagy Bethlen István egyszerű, sötét öltözéket viseltek, míg Gömbös Gyula sokkal díszesebb, hivalkodóbb ruhát" - hasonlította össze a kor miniszterelnökeit az MNM munkatársa.
Sokat elárulnak a korabeli tömegkommunikáció által bemutatott fotók is - hívta fel a figyelmet a fotótörténész. "emlékezetes például Rákosi Mátyás búzatáblában készült képe. A pártvezér valójában azért ment be a búzába, hogy könnyítsen magán, de kifelé jövet a fotósok elkezdték fényképezni, mire ő úgy csinált, mintha csak a kalászokat szemrevételezte volna. Ezek a fotók úgy mutatják, mint a haza atyját, aki a terméssel foglalkozik, pedig alig látszik ki a búzatáblából".
A szerző külön fejezetben szól a Magyar Távirati Iroda fényképszolgálatának történetéről és az MTI több mint 13 millió felvételt őrző archívumáról is.
A kötet kitekint a legutóbbi idők technikai változásaira: a digitális technika egyeduralkodóvá válása és a kamerás mobiltelefonok fémjelezte korra. Noha soha ennyi fénykép nem készült, mint manapság, nem megoldott ezeknek a digitális fotóknak a tárolása és archiválása: "lehet, hogy (...) korunkból jóval kevesebb fénykép marad meg, mint a korábbi időkből?" - teszi fel a kérdést az utolsó fejezet végén a szerző.
A gazdagon illusztrált kötet a fotográfia történetének első külföldi és hazai felvételeitől kezdve számos technikatörténeti és történelmi érdekességnek számító fényképet mutat be: a képanyagban helyet kapott a gróf Teleki László holttestét megörökítő első hazai bűnügyi fotó, Eötvös Loránd röntgenképe saját kezéről, politikusok, művészek portréi, háborús és forradalmi időkben készült felvételek, de külön fejezet szól a manipulált fotókról is. A közel 170 év fotográfiáját bemutató kötet egy, a Magyar Televízió 2006-os ostrománál készült fényképpel zárul.
Az évtizedek óta a Magyar Nemzeti Múzeum (MNM) Történeti Fényképtárában dolgozó Stemlerné Balog Ilona több mint tíz éve oktat az Eötvös Loránd Tudományegyetemen; saját bevallása szerint ezek az órák adták számára a könyv megírásának ötletét. "Aki a XIX. század második fele utáni történelemmel, főleg az anyagi kultúra történetével foglalkozik, az nem tudja nélkülözni a fényképet. Ugyanakkor azt tapasztaltam, hogy a kutatók sokszor nem tudják, mi várható el a fényképtől egyes korokban" - fogalmazott.
A nemrég a boltokba került 250 oldalas kötet bemutatja a fotográfia technikai fejlődését, a fényképformák változását, de kitér a viselettörténet kérdéseire is, mivel a régi képeken látható emberek öltözékéből megoldható a felvétel kormeghatározása.
A szerző emlékeztetett arra, hogy régebben a történettudományi kiadványok nem használtak fényképeket: "hosszú ideig a tudományos munkának szinte kritériuma volt, hogy nem volt benne fotó, csak a népszerűsítő kiadványokban. Ez a jelenség másfél-két évtizede megszűnőben van, de nem mindig használják ki a történészek a képekben rejlő lehetőségeket".
Stemlerné Balog Ilona szerint a fotográfia gyakran nélkülözhetetlen forrás a múlt anyagi kultúrájának megismeréséhez, de az ember jellemzéséhez is hozzá tartozik a külseje, a gesztusai, a ruházata. "Jellemző például, hogy a két világháború közötti időszakban kinek milyen volt a díszmagyarja: Teleki Pál vagy Bethlen István egyszerű, sötét öltözéket viseltek, míg Gömbös Gyula sokkal díszesebb, hivalkodóbb ruhát" - hasonlította össze a kor miniszterelnökeit az MNM munkatársa.
Sokat elárulnak a korabeli tömegkommunikáció által bemutatott fotók is - hívta fel a figyelmet a fotótörténész. "emlékezetes például Rákosi Mátyás búzatáblában készült képe. A pártvezér valójában azért ment be a búzába, hogy könnyítsen magán, de kifelé jövet a fotósok elkezdték fényképezni, mire ő úgy csinált, mintha csak a kalászokat szemrevételezte volna. Ezek a fotók úgy mutatják, mint a haza atyját, aki a terméssel foglalkozik, pedig alig látszik ki a búzatáblából".
A szerző külön fejezetben szól a Magyar Távirati Iroda fényképszolgálatának történetéről és az MTI több mint 13 millió felvételt őrző archívumáról is.
A kötet kitekint a legutóbbi idők technikai változásaira: a digitális technika egyeduralkodóvá válása és a kamerás mobiltelefonok fémjelezte korra. Noha soha ennyi fénykép nem készült, mint manapság, nem megoldott ezeknek a digitális fotóknak a tárolása és archiválása: "lehet, hogy (...) korunkból jóval kevesebb fénykép marad meg, mint a korábbi időkből?" - teszi fel a kérdést az utolsó fejezet végén a szerző.
A gazdagon illusztrált kötet a fotográfia történetének első külföldi és hazai felvételeitől kezdve számos technikatörténeti és történelmi érdekességnek számító fényképet mutat be: a képanyagban helyet kapott a gróf Teleki László holttestét megörökítő első hazai bűnügyi fotó, Eötvös Loránd röntgenképe saját kezéről, politikusok, művészek portréi, háborús és forradalmi időkben készült felvételek, de külön fejezet szól a manipulált fotókról is. A közel 170 év fotográfiáját bemutató kötet egy, a Magyar Televízió 2006-os ostrománál készült fényképpel zárul.
További írások a rovatból
Trafik címmel nyílt kiállítás Lobot Balázs műveiből a Printa edition galériában
Riport a Honey, have you ever heard of “zacskós-tej-tartó”? című kiállítás kurátoraival, Mayer Kittivel, Novák Piroskával és Viski Noémivel
Farkas Tiffany megnyitóbeszéde Ernszt András és Körei Sándor 'Longing for Gaia' című kiállításán
Más művészeti ágakról
Bakos Gyöngyi Nixon nem tud lépcsőzni című kötetéről