art&design
Géczi János Feltakarás című kiállítása 2024 nyarán és őszén volt látható a Műcsarnok Kamaratermében. Géczi a tárlat idejére a kiállítótér falaira építette fel temporális óriáskollázsát, amely körbefolyta, újrakeretezte válogatott nagyméretű dekollázsait, az egész teret egységes műegésszé alakítva. A kiállítótérben látható művek és az épület főhomlokzata előtt elhelyezett, szintén csak „itt és most”-ra készült kültéri installációk megteremtették a kint és a bent kapcsolatát. A kiállításhoz kapcsolódó kiadványt 2025. április 23-án mutatják be a Műcsarnok előadótermében.
A kiállítás katalógusa a Kalligram kiadó gondozásában jelent meg idén márciusban. Szerzői Szegő György, a Műcsarnok művészeti vezetője, S. Nagy Katalin művészettörténész, szociológus, Szerdahelyi Júlia, a kiállítás kurátora, Kocziszky Éva irodalomtörténész, filozófiatörténész és Kurdy Fehér János költő, művészeti író.
A tárlat szellemiségének megfelelően – amelyben a kialakított tér élménye és a művek együttállása éppolyan jelentőséggel bírt, mint az egyes művek külön-külön való szemlélése, és amelyben a létrehozás és a bontás gesztusa hozzátartozott a kiállítás teljességéhez – a katalógusban a kiállított művek reprodukciói mellett helyet kaptak enteriőrfotók, valamint az építési és bontási folyamatokat dokumentáló képek is. A kiadványt a kötet egyik társszerzője, Kurdy Fehér János, valamint Tillmann Ármin filozófus mutatja be.
Kurdy Fehér szerint Géczi János költő, író és képzőművész dekollázsai egyfajta ready made-ek, cselekvés alapú kép-architektúrák, évtizedek alatt kiérlelt lelemények és az emberi ismeretszerzés létesítményei, amelyeknek választott origója a jelek keletkezése, a jelek befogadása és a jelek medialitása. Kontextusuk maga a világ eseménye, az ember és a dolgok azonos időben történő, kölcsönösségen alapuló installációja, az a pillanat, amikor „azok rálelnek a számukra leginkább megfelelő létezési formára”. (Géczi János: Kentaur)
Tillmann Ármin szerint Géczi János dekollázsai a szaggatott reklámplakátok révén a hétköznapiságban fellelhető szépséget emelik be a magasművészet homlokterébe. Épp ezért a dekollázsok ellentartanak az emelkedettség pátoszának, s ezért azt mondhatnánk, hogy végeredményben banalitásformulák: rögzítetlen érzelemalakzatokként új jelentésadások felfedezésére várnak. A banalitásformulák „szembeszegülések a »szellemi termelési mód« csúcstermékeivel és magaskultúrájával; olyan »negatív hozzáadások«, amelyek felértékelik a banálist, hogy feltakarják a hétköznapi fenséges változatosságát.” (Tillmann Ármin: Banalitásformulák. Géczi János Feltakarás című kiállításáról)
Géczi János Feltakarás című kiállítási katalógusának bemutatója
2025. április 23. 17:00, Műcsarnok Előadóterem
A kiadványt bemutatják: Kurdy Fehér János költő, művészeti író és Tillmann Ármin filozófus
Képek forrása: Műcsarnok



