bezár
 

art&design

2025. 05. 13.
„Covid-apostolok”: ahol a data science és a művészet találkozik
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Barabási Albert-László világhírű fizikus, hálózatkutató Fake News című kiállítása május 13-tól látható Budapesten, Kálmán Makláry Fine Arts Galériában.

Barabási Albert-László második alkalommal mutatkozik be önálló kiállítással a Kalman Maklary Fine Arts terében, és ezzel egyidőben a 19. Velencei Építészeti Biennálé központi pavilonjának homlokzatán is látható munkája.

prae.hu

A Budapesten látható anyag kiindulópontja Barabási kutatócsoportjának egyik kutatási projektje volt, amely a Twitter (ma már X névre átkeresztelt) platformon a koronavírus-járvánnyal kapcsolatosan megjelent álhírek terjedését vizsgálta.

A Barabási Lab vizsgálatában azonosította azokat az influenszereket, akiknek a legnagyobb szerepe volt a koronavírussal összefüggő álhírek gyártásában és elterjesztésében. Ezeket a Twitter-profilokat a kutatócsoport "Covid-apostoloknak" nevezte el, mert 12 volt belőlük. A profilok a kutatás idején egyenként több tízezres vagy akár több százezres követőtáborral is rendelkeztek, némelyiket közülük – álhírterjesztés miatt – be is tiltották.

A kutatás nyomán létrejött sorozat a "Covid-apostolok" tweetjeit dolgozza fel. Mint írják, Barabásinak ez a festmény-ciklus az első olyan műsorozata, amelynek nemcsak kutatásában, majd művészeti adaptációjában, de fizikai létrehozásában is aktívan részt vett.

Barabási Albert-Lászlónak a festészet médiumával való kísérletezését gyermekkori emlékei is inspirálták: egyik nagyapja szobafestő volt, akinek legtöbb megbízója a hengerelt mintás falfestést preferálta. A festékhengerek florális vagy geometrikus mintáit, amelyek az elmúlt évtizedek művészetében több jelentős alkotó műveiben megjelentek – például Tót Endre Blackout Paintings sorozatában –, Barabási adatokra cserélte, és az egyes "Covid-apostolok" legvirálisabb rövid, szöveges posztjainak felhasználásával egy-egy hengert tervezett és készíttetett.

A digitális kompozíciós és materiális technikai kísérleteket követően 2023 nyarán Budapesten szakmai asszisztensek közreműködésével hozta létre a formai jegyek alapján több alsorozatból álló Fake News-szériát. A június 6-ig látható kiállítás ebből az anyagból mutat be egy átfogó válogatást, amelyben végigkövethető annak a folyamata, ahogyan a hengerelt minta a szigorúbb struktúráktól indulva dekonstruálódik és szabadabban komponált, a személyes gesztusokra épülő festőiséghez jut el.

Barabási Albert-László a hálózattudomány nemzetközileg elismert szaktekintélye, a bostoni Northeastern Egyetem Komplex Hálózati Kutatóközpontjának vezetője, aki a 2010-es évek vége óta aktív képzőművészeti tevékenységet is folytat, amelyet ő maga a dataizmus fogalmával jellemez. Alkotásaiból többek között a budapesti Ludwig Múzeum, majd a karlsruhe-i ZKM mutatott be önálló kiállítást.

Kép forrása: Barabási Albert-László/Roadster.hu

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

Megnyitóbeszéd Augusztinyi Fruzsina kiállításához
art&design

A Köddé vált jégtenger – Kortárs reflexiók Caspar David Friedrich művészetére című kiállításról
art&design

Riport a Honey, have you ever heard of “zacskós-tej-tartó”? című kiállítás kurátoraival, Mayer Kittivel, Novák Piroskával és Viski Noémivel
art&design

Farkas Tiffany megnyitóbeszéde Ernszt András és Körei Sándor 'Longing for Gaia' című kiállításán

Más művészeti ágakról

Kritika a Skin of Glass című filmről
Bemutatták Ungár Péter Ismétlődő eltévedés című kötetét, Prae Kiadó, 2025
Jegyzetek Schillinger Gyöngyvér Rohadjon meg az összes című regényéről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés