bezár
 

art&design

2025. 06. 20.
Új Munkácsy festmény a békéscsabai Munkácsy Mihály Múzeumban
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Új Munkácsy festmény a békéscsabai Munkácsy Mihály Múzeumban Munkácsy Mihály Egy tál meleg leves című alkotásával gyarapodott a békéscsabai Munkácsy Mihály Múzeum állandó kiállítása. A vélhetően 1873-ban készült festményt pénteken zárt körben mutatják be az intézményben.

Gyarmati Gabriella, a múzeum művészettörténésze elmondta, hogy a festményt "tartós kölcsönbe" kapták a szegedi Móra Ferenc Múzeumtól, ahová egy személyét felfedni nem kívánó magyarországi magángyűjtő kollekciójából került.

prae.hu

A festmény fontosságát a szakember azzal magyarázta, hogy az ma is kiváló állapotú, restaurálás nyomait nem hordozza, azaz "a kép teljes felületén ma is Munkácsy Mihály ecsetvonásait láthatjuk, ami nagyon ritka" - fogalmazott.

Az alkotásról egy tanulmányfotó már korábban is a múzeum birtokában volt - jegyezte meg.

Továbbá hozzátette, hogy további kapcsolatot jelent a festmény és Békéscsaba között a mű főalakja, egy kislány, akinek alakjához Munkácsy a Csabát egy betyártámadás miatt nem sokkal korábban elhagyó nagybátyjának, Steiner/Kövi Jakabnak a gyermekét, Kövi Etelkát választotta. Kövi Etelka arcképe a közelmúltban került közönség elé a sárvári Nádasdy Ferenc Múzeumban.

Az Egy tál meleg leves című festményen egyszerű környezetben játszódó, anekdotikus hangvételű jeleneten egy jócselekedet látunk, amint egy leányka egy tányér ételt készül egy mezítlábas szegényembernek átadni.

A férfi botra támaszkodik, egy vándorról lehet szó. A gyermek a tekintetét a tányérra szegezi, koncentrál, annak tartalmát próbálja óvni.

A férfi figurájában a festő által Éjjeli kalandoroknak nevezett kép, az Éjjeli csavargók főalakját látjuk viszont. Összetéveszthetetlen karakterét és jellegzetes öltözékét, a posztószűrt a festményt előkészítő, a Munkácsy Mihály Múzeumban őrzött tanulmányfotóról és a Pákh Imre gyűjteményét gazdagító olajvázlatról is ismerjük.

A háttér sötétjébe egy világos foltot illeszt a festő, egy ablaknyíláson engedi be a komor helyiségbe a fénylő sugarakat, a reményt, ahogyan a Siralomház című kompozíción is - fejtette ki Gyarmati Gabriella.

Az Egy tál meleg leves című kép festésmódja jól példázza Munkácsy munkamódszerét, amely oly nagy hatást váltott ki a korabeli kritikusokból, műpártolókból és közönségből egyaránt.

Pasztózus festéstechnikájának lényege az volt, hogy a vastagon felhordott festékréteget lendületes ecsetjárással, nagyvonalú gesztusokkal alakította.

A pénteki zártkörű bemutató után Zalán Tibor Idegenek és ismerősök című, Munkácsy Mihály és Jókai Mór képzelt párizsi találkozásáról szóló drámáját játsszák el a múzeumban a Békéscsabai Jókai Színház művészei.

 

Fotó: Munkácsy Mihály Múzeum Facebook oldala

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

art&design

Bemutatták Győrffy László Poszthumán Stratégiák című könyvét
Trafik címmel nyílt kiállítás Lobot Balázs műveiből a Printa edition galériában
Megnyitószöveg blanche the vidiot és Palik Eszter "Norma" című kiállításához
art&design

Farkas Tiffany megnyitóbeszéde Ernszt András és Körei Sándor 'Longing for Gaia' című kiállításán

Más művészeti ágakról

Alex Garland és Ray Mendoza: Warfare
Tudósítás a 17. KAFF Kecskeméti Animációs Filmfesztiválról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés