zene
A turné különlegessége, hogy a klímaválság sürgető körülményeire reagálva Yann Tiersent nem kíséri stáb, kutyája társaságában, saját kisbuszában utazik. Szállodák helyett előre egyeztetett magánházakban száll meg – közölték a szervezők az MTI-vel.
Az 55 éves francia zeneszerző és multiinstrumentalista már többször járt Magyarországon. Eddig több mint húsz albumot jelentetett meg, szerzeményeiben visszatérő elem a természethez való kapcsolódás, a különleges hangszerek használata és a helyszínekhez kötött kompozíciós szemlélet. Legújabb albumának első része, a Rathlin from a Distance nyolc zongoraműből áll, mindegyiket egy-egy olyan helyszínről nevezte el, amelyeket 2023-as vitorlástúráján érintett. Az Atlanti-óceán Fastnet világítótornyától a Feröer-szigeteken és Shetlanden át egészen a skóciai Caledoniai-csatorna csendes vizéig a darabok egyfajta önmagunk felé vezető utazást rajzolnak meg.
„Átalakító ereje van a tengernek. Távol a világ zajától csak a természet marad és te magad. Elkezdheted megkérdőjelezni a hiedelmeidet, az identitásodat; lassan lefoszlanak rólad azok az elvárások és szerepek, amelyeket a társadalom rak rád. A hullámok őszinteséget követelnek. A Rathlin from a Distance ebből a tapasztalatból született. Minden szám egy-egy meglátogatott helyhez kötődik, egyben egy meditációs pillanathoz is. Térképek önmagunkhoz: arra hivatottak, hogy elvezessenek valódi lényed magjához, nem ahhoz a verzióhoz, amelyet a társadalmi elvárások formáltak” – idézte Tiersent a közlemény.
Az új anyag másodi része, a The Liquid Hour inspirációját egy tengeren töltött éjszaka adta. Tiersen a hajó kormányánál állt, a távolban Belfast fényeivel, csaknem két hónapnyi nyílt tengeri út után. Ez a derűs pillanat mély elmélkedéshez vezetett a város viharos történelméről és annak szélesebb politikai összefüggéseiről. Úgy érezte, mindent újra kell építeni, így született meg az öt dalból álló, merész zenei kiáltvány.
„Ahogy ott álltam a kormány mögött, egyedül és csendben, egyszerre éreztem a dühöt és a reményt. A világ tele van elnyomással és manipulációval, de tele van lehetőséggel is. Ezeknek az energiáknak kellett zenévé válniuk.
A felvételek közben néha podcastokat hallgattam, és támadt egy ötletem: létrehozni egy menetelő zenekart, amelyet akár egy tüntetésre is elvihetnék. Mindezt fura, régi elektronikus hangszerekkel szerettem volna, mindig erre vágytam: egy álzenekarra, amely régi hangszerekkel játszik” – fogalmazott Yann Tiersen.
Fotó: @charlottegripsfotografie / Yann Tiersen Facebook-oldala



