bezár
 

art&design

2010. 01. 14.
Káel Csaba elégedett a pécsi nyitóünnepséggel
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A Pécs Európa Kulturális Fővárosa rendezvénysorozat vasárnapi nyitóeseményének rendezője elégedett; Káel Csaba az MTI-nek azt mondta, célja az volt, hogy bemutassa, miként éli meg múltját a XXI. századi ember, bátran vállalhatja-e a történelmi hagyományokat és milyen új kulturális erő jöhet létre mindebből.

prae.hu

"Bár a nyitóünnepség koncepciójának kidolgozásához igen kevés idő állt rendelkezésemre, a fogadtatás azt mutatja, elégedett lehetek" – összegezte tapasztalatait Káel Csaba az MTI-nek. Mint mondta, inspirálta, hogy a pécsi művészek milyen nagy odaadással vettek részt a próbákon, majd az ünnepi est műsorában, és nem érdekelte őket, hogy hideg van vagy esik-e a hó.

A rendező úgy fogalmazott, a szereplők átérezték a súlyát annak, hogy ez egyszerre családi és városi ünnep volt. Kitért arra, hogy az előkészületekbe Pécs apraját-nagyját bevonták, ami óriási erőt adott, és az EKF támogatottsága a közvélemény-kutatások szerint is nagyságrendekkel nőtt.

A Nézőpont Intézet hétfőn 500 fő telefonos megkérdezésével végzett és szerdán közzétett reprezentatív felmérése alapján a megkérdezettek 59 százalékának tetszett a pécsi EKF-program megnyitója.

"Az ünnepség rádöbbentette az embereket, mekkora lehetőség előtt áll Pécs és környéke, valamint a magyar kultúra" – emelte ki Káel Csaba.
Megfogalmazása szerint a vasárnapi megnyitót felvezető háromnapos karnevállal, majd a Széchenyi téri rendezvénnyel nem pusztán egy történelmi tablósort akart bemutatni, hanem azt, egy XXI. századi ember miként élheti meg múltját, hogy azt bátran vállalhatja, és a hagyományt beépítheti a jelenébe. Káel Csaba szerint most ez a feladata a pécsieknek.

Fontosnak nevezte, hogy a 2010-es EKF-év idején minél több pécsi művészeti együttes, kulturális alakulat mutassa meg magát.
"Hiába készül el a koncertterem, ha ők maguk nem tudják megtölteni olyan tartalommal, amiért érdemes Pécsre menni. Pécshez kötődő művészeti teljesítmények nélkül a beruházás nem éri el a célját, csak egy épület marad" - jelentette ki Káel Csaba.

A rendező úgy látja, a városnak, a régiónak vissza kell szereznie azt a kulturális rangot, ami a római kortól a polgárosodás koráig épült és elevenen élt. Megjegyezte: Plácido Domingo világhírű spanyol operaénekes a nyitóünnepségen bejátszott videóüzenetében az egyik legszebb, legigazabb mondat az volt, hogy nem tudhatjuk, a Széchenyi téren állók között nincs-e ott a jövő Victor Vasarely-je, Amerigo Tot-ja vagy a következő Csontváry.

Káel Csaba úgy tudja, a vasárnapi EKF-nyitóünnepségen mintegy 25 ezren voltak jelen a pécsi Széchenyi téren és az odavezető utcákon.
Egyelőre nem kapott Pécsről újabb felkérést, de az MTI-nek azt mondta, biztosan összeállít a programszervezők számára egy ötletlistát, mert nagy örömmel dolgozna máskor is pécsi művészekkel. Például a Pécsi Balettel; mint fogalmazott, a táncosok fiatalos bájjal adták elő a reneszánsz jelenetet és óriási lendülettel a modern kortárs koreográfiát. A rendező szerint a Bóbita Bábszínház is nagyobb támogatásra érdemes, "apró árnyjátékukkal tehetségükről, művészi elkötelezettségükről győztek meg".

"Javaslom, hogy a nyitóünnep egyes látványos részleteit csomagoljuk be és vigyük el Essenbe és Isztambulba, a két másik idei EKF-helyszínre is. A technika nem akadály, esztétikus tartalommal azt a lézertechnikát használtuk, ami ma a könnyűzenei iparban gyakorlat" - mondta.

Idei munkáiról szólva Káel Csaba beszámolt arról, hogy Győrött bemutatott Hunyadi László előadása az Erkel-év jegyében a Budapesti Tavaszi Fesztivál vendége lesz.

A rendező márciusban terepszemlére Ausztráliába utazik egy többéves filmterve előkészítésére. A Három kutya éjszaka címmel tervezett mozi főszerepére Russell Crowe Ausztráliában felnőtt hollywoodi sztárt szemelte ki, és - mint mondta - reméli, hogy a producernek sikerül megszereznie a színészt.

Káel Csaba a Budapesti Kamaraszínház Tivoli Színházában a Shakespeare-kortárs Christopher Marlowe Doctor Faustusát rendezi, a címszerepben Cserhalmi Györggyel; a premier május 2-án lesz. Ősszel Donizetti A szerelmi bájital című vígoperáját viszi színre a Művészetek Palotájában abból az alkalomból, hogy Miklósa Erika húsz éve lépett operaszínpadra - Adina szerepét a világjáró szoprán énekli.
Elmondta, hogy egy 2011-es világpremieren is dolgozik, amit Győrben, a Nemzeti Színházban terveznek: Várkonyi Mátyás írt musicalt Mata Hariról.

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

art&design

Fedezd fel Csontváry Kosztka Tivadar művészetét!
art&design

Megnyitóbeszéd Vigh Levente Léptek nyomán című kiállításához
Megnyitóbeszéd Augusztinyi Fruzsina kiállításához

Más művészeti ágakról

Fodor Veronika kalandkönyvéről
Inspirációkról, hatásokról, feszültségekről és feloldásokról Nagy Ákos Lineaments II. című lemeze kapcsán
Johann Dionnet: Az avignoni szerelmesek


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés