bezár
 

építészet

2010. 03. 06.
Jean Nouvel tervezte a 2013-ban nyíló párizsi koncerttermet
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A Művészetek Palotája szakmai napjainak vendége, Laurent Bayle szombaton délelőtt bemutatta az épülő új párizsi koncertpalota terveit. Jean Nouvel Pritzker-díjas építész monumentális alkotása a francia fővárost elkerülő körgyűrű mellett, La Villette-ben nyílik meg 2013 őszén.

prae.hu

Laurent Bayle vezeti a Cité de la Musique nevű intézmény együttest, amely a Technológiai Múzeummal, a Conservatoire-ral - a Zeneakadémiával - együtt a korábban külvárosnak számító La Villette-ben épült föl. Bayle és munkatársai irányítják a 2007-ben teljesen megújult Le Salle Pleyel, Párizs híres koncerttermének működését is.

Az ő feladatuk az új projekt, a Cité de la Musique és a Conservatoire között elhelyezkedő hatalmas hangversenykomplexum építésének lebonyolítása is. Mint az igazgató elmondta, 2006-ban állapodott meg a francia kulturális kormányzat a fővárossal, hogy a Philharmonie de Paris megépüljön.

Laurent Bayle hangsúlyozta, hogy nem volt könnyű meggyőznie a politikusokat, mert azzal érveltek, hogy Párizsban elég helyszín van, nincs szükség másik hangversenyteremre. Ő azonban igazolta, hogy ez egy hamis állítás.

A szombati bemutatón is felsorakoztatta érveit. A XIX. században úgynevezett shoe box, vagyis cipődoboz alakú termek épültek, amelyekben a nézőtérrel szemben egy stabilan elhelyezett pódium áll. Ezek között vannak finom akusztikájúak, például a bécsi Musikvereinsaal, vagy az amszterdami Concertgebow.

Ám ezekben az egy hallgatóra vetített akusztikai tér átlagosan csak 7-9 köbméter. A XX. század második felében ezt a hagyományt az úgynevezett "körülölelő tér" váltotta fel, erre jó példa Berlini Filharmonikusok terme, vagy Los Angelesi, a luzerni illetve a budapesti koncertpalota. Ezekben átlagosan 11-13 köbméter az akusztikus tér.

De a régi és az új terekre egyaránt jellemző, hogy a karmester és a legtávolabb ülő hallgató között 35-45 méter a távolság, míg az új 2400 személyes párizsi nagyteremben ez 32 méterre csökken, annak ellenére, hogy hat emeletnyi a belső magasság.

Hozzátette: ma azt tapasztalni, hogy a fiatal zenészek erősebben játszanak, a hangszerek hangereje is nőtt, tehát nagyobb akusztikus tér kell. Franciaországban létezik továbbá olyan rendelkezés, amely véleménye szerint hamarosan EU-s szabályozás lehet: az egy személynek szabott térnek nőnie kell, hiszen a testméretek is nagyobbak, a kerekes székeseknek pedig nemcsak a számukra kijelölt helyre, hanem bárhová be kell jutniuk.

A 2007-ben meghirdetett építészeti pályázatot 100 aspiráns közül a Pritzker-díjas Jean Nouvel, a luzerni koncertközpont, a barcelonai vízmű-torony alkotója nyerte. A 9 emeletes irodaszekció, mint egy kinyújtott kar, a körgyűrűn túlra, a fejlődő Pantin városrészre mutat. A koncerttermi tömb szintjei fokozatosan emelkednek, a dombszerű építmény tetején is sétálhat a látogató. A hangversenyterem pódiumának elhelyezése változtatható, a nézőtéren 7 plató is kialakítható, barokk vagy kortárs művek előadói számára, 5 próbaterem, 10 stúdió és 2 étterem is létesül.

Az alapozás elkezdődött, áprilisban szerződést kötnek az építővel, akinek 3 évet adnak a 2013 májusi műszaki átadásig. Az első koncert 2013 őszére várható.
nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

építészet

Kritika a Skin of Glass című filmről
építészet

(kult-genocídium)
építészet

Huszadik Média Építészeti Díja finálé
építészet

Cserépváraljai templomfelújítás és Micélium tudásköz-pont nyerte az idei Média Építészeti Díját

Más művészeti ágakról

Fenyő D. György Költőiskolájának bemutatójáról
Az Élet és Irodalom LXIX. évfolyamának 48. számáról
Az Élet és Irodalom LXIX. évfolyamának 47. számáról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés