színház
2010. 03. 19.
Heltai Naftalinja a Radnóti Színházban
Heltai Jenő franciás stílusú, néha abszurdba hajló Naftalin című bohózatát vérbeli zenés vígjátékként, élő zenekarral mutatja be vasárnap a budapesti Radnóti Színház.
Mint Szabó Máté rendező az MTI-nek elmondta, a teátrum igazgatója, Bálint András egy olyan zenés magyar vígjátékot szeretett volna, amely jól illeszkedik a Radnóti profiljához, így akadt rá Heltai 1908-as színművére.
"A Naftalin egy francia mintára épülő könnyed vígjáték, szövevényes cselekménnyel, szekrényben bujkálással és sok félreértéssel. Heltai ezt elviszi egy kicsit az abszurd irányába, korát is némileg megelőzve" - beszélt a darabról a rendező.
Mint hozzáfűzte, műfajából adódóan a Naftalinban nincsenek bonyolult karakterek, de ettől még minden jelenetnek pszichológiailag is helytállónak kell lennie: "nagyon hiteles például a darabnak az az alaptétele, hogy az ember képes bármilyen logikai gondolatsort megalkotni, ha valamit el akar hinni; ezt Heltai úgy nevezi a Naftalinban, hogy autoszuggesztió. Így teszünk mi is a mindennapi életben: saját használatú magyarázatokat szuggerálunk magunkba".
A háromrészes bohózatnak eredetileg is létezett egy zenés változata, ebben azonban nem jutott minden szereplőnek énekszám és a zenei betétek időben is egyenlőtlenül oszlottak el - idézte fel Szabó Máté. A Radnóti produkciójában ezért Heltai Jenő versei mellé Várady Szabolcs írt új dalszövegeket és Darvas Ferenc szerzett új zenét.
"Várady és Darvas fantasztikus munkát végeztek: olyan mennyiségű és minőségű zenei közege van az előadásnak, hogy a zene és mozgás szinte egyenértékűvé vált a prózai cselekménnyel" - vélekedett a rendező, hozzátéve: az operaparódiától a sanzontól és a kuplén át a húszas-harmincas évek dixieland stílusáig igen gazdag zenei anyagot vonultat fel az előadás.
A Naftalinban Szakolczay Bálintot, a megcsalt férjet alakító Csányi Sándor elárulta: noha színpadon még sosem énekelt, Darvas Ferenc most nagyszerű dalt írt számára, melyben a férfinak mások költöztek a lakásába, de mindenki azt állítja, rossz helyre jött. A szám arra épül, hogy elkezdi sorba venni a berendezési tárgyakat, a tempó egyre fokozódik, míg teljesen megbolondul - szólt a dalról.
Mint a színművész elmondta, sokkal jobban örül a "béna férj" szerepének, mintha a szeretőt kellett volna játszania, mert sokkal érdekesebb a legkülönbözőbb karaktereket kipróbálni a színpadon.
"Itt a ritmus a kihívás. Nem csak azért nehéz zenés darabot próbálni, mert meg kell tanulni a táncot, meg a szöveget. Valójában egy ilyen franciás bohózatban vékony szálon fut a cselekmény, és ha nem találjuk el a ritmust, akkor nincsen belőle színdarab. Ha viszont jól tudjuk csinálni, akkor egy nagyon-nagyon szórakoztató, nagyon szerethető, vidám előadás lehet" - vélekedett a Heltai-bohózat nehézségeiről.
Csányi Sándor szerint egy jól megírt komédia a színészek számára is öröm: "ez nem egy olyan előadás, amire úgy kell készülni, mint a Boldogtalanokra és cipelni a válladon. Itt bemész, és tulajdonképpen úszol, jól érzed magad és a nézők is szeretik az előadást. Olyan, mint egy jutalomjáték".
A Radnóti Színház produkciójában Szakolczay feleségét Szávai Viktória, az asszony szeretőjét Adorjáni Bálint, Szakolczay apósát és anyósát Szervét Tibor és Martin Márta alakítja; Patkány Etust Kováts Adél, a házmestert Gyabronka József játssza, míg Kabóczáné és lányai szerepében Borbás Gabi, Petrik Andrea, illetve Kakasy Dóra látható.
A Naftalin díszletét Khell Csörsz, a jelmezeket Szakács Györgyi tervezte, a koreográfia Fejes Kitty munkája.
"A Naftalin egy francia mintára épülő könnyed vígjáték, szövevényes cselekménnyel, szekrényben bujkálással és sok félreértéssel. Heltai ezt elviszi egy kicsit az abszurd irányába, korát is némileg megelőzve" - beszélt a darabról a rendező.
Mint hozzáfűzte, műfajából adódóan a Naftalinban nincsenek bonyolult karakterek, de ettől még minden jelenetnek pszichológiailag is helytállónak kell lennie: "nagyon hiteles például a darabnak az az alaptétele, hogy az ember képes bármilyen logikai gondolatsort megalkotni, ha valamit el akar hinni; ezt Heltai úgy nevezi a Naftalinban, hogy autoszuggesztió. Így teszünk mi is a mindennapi életben: saját használatú magyarázatokat szuggerálunk magunkba".
A háromrészes bohózatnak eredetileg is létezett egy zenés változata, ebben azonban nem jutott minden szereplőnek énekszám és a zenei betétek időben is egyenlőtlenül oszlottak el - idézte fel Szabó Máté. A Radnóti produkciójában ezért Heltai Jenő versei mellé Várady Szabolcs írt új dalszövegeket és Darvas Ferenc szerzett új zenét.
"Várady és Darvas fantasztikus munkát végeztek: olyan mennyiségű és minőségű zenei közege van az előadásnak, hogy a zene és mozgás szinte egyenértékűvé vált a prózai cselekménnyel" - vélekedett a rendező, hozzátéve: az operaparódiától a sanzontól és a kuplén át a húszas-harmincas évek dixieland stílusáig igen gazdag zenei anyagot vonultat fel az előadás.
A Naftalinban Szakolczay Bálintot, a megcsalt férjet alakító Csányi Sándor elárulta: noha színpadon még sosem énekelt, Darvas Ferenc most nagyszerű dalt írt számára, melyben a férfinak mások költöztek a lakásába, de mindenki azt állítja, rossz helyre jött. A szám arra épül, hogy elkezdi sorba venni a berendezési tárgyakat, a tempó egyre fokozódik, míg teljesen megbolondul - szólt a dalról.
Mint a színművész elmondta, sokkal jobban örül a "béna férj" szerepének, mintha a szeretőt kellett volna játszania, mert sokkal érdekesebb a legkülönbözőbb karaktereket kipróbálni a színpadon.
"Itt a ritmus a kihívás. Nem csak azért nehéz zenés darabot próbálni, mert meg kell tanulni a táncot, meg a szöveget. Valójában egy ilyen franciás bohózatban vékony szálon fut a cselekmény, és ha nem találjuk el a ritmust, akkor nincsen belőle színdarab. Ha viszont jól tudjuk csinálni, akkor egy nagyon-nagyon szórakoztató, nagyon szerethető, vidám előadás lehet" - vélekedett a Heltai-bohózat nehézségeiről.
Csányi Sándor szerint egy jól megírt komédia a színészek számára is öröm: "ez nem egy olyan előadás, amire úgy kell készülni, mint a Boldogtalanokra és cipelni a válladon. Itt bemész, és tulajdonképpen úszol, jól érzed magad és a nézők is szeretik az előadást. Olyan, mint egy jutalomjáték".
A Radnóti Színház produkciójában Szakolczay feleségét Szávai Viktória, az asszony szeretőjét Adorjáni Bálint, Szakolczay apósát és anyósát Szervét Tibor és Martin Márta alakítja; Patkány Etust Kováts Adél, a házmestert Gyabronka József játssza, míg Kabóczáné és lányai szerepében Borbás Gabi, Petrik Andrea, illetve Kakasy Dóra látható.
A Naftalin díszletét Khell Csörsz, a jelmezeket Szakács Györgyi tervezte, a koreográfia Fejes Kitty munkája.
További írások a rovatból
Az ember, aki elvesztette az időt című előadás a Vígszínházban
Más művészeti ágakról
Kotányi Attila Éberen kutató élet könyvét mutatták be a Nyitott Műhelyben
Trafik címmel nyílt kiállítás Lobot Balázs műveiből a Printa edition galériában