bezár
 

art&design

2010. 06. 15.
A posztszocialista gazdaság jelenségei a Műcsarnokban
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Mintegy 30 magyar és nemzetközi kortárs művész, illetve alkotócsoport mutatja be a posztszocialista régió elmúlt 20 évének gazdasági jelenségeire reagáló műveit csütörtöktől a Műcsarnokban, A pult mögött című kiállításon.

Mint azt Petrányi Zsolt, a Műcsarnok ügyvezető igazgatója, a tárlat kurátora az MTI-nek elmondta, a posztszocialista régió a kiállításon nemcsak Kelet-Közép-Európát jelenti, hiszen többek között örmény, ukrán, litván, szerb, bolgár és az egykori Kelet-Németországban fölnőtt művészeknek a rendszerváltástól napjainkig összegyűjtött gazdasági tapasztalatai jelennek meg művekben megfogalmazva.

A tárlat mondanivalójának kiindulópontja a krízis, amikor a posztszocialista országok először szembesültek a kapitalizmus gazdasági nehézségeivel. A művész saját eszközeivel keresi a választ arra, hogy mi történt a rendszerváltáskor megfogalmazott illúziókkal. A képzőművészek gazdasági témákkal foglalkoznak, de nem gazdasági szakemberként, hanem a saját környezetüket figyelve alkotnak - magyarázta a kurátor, hozzátéve, hogy a mintegy 150 mű között fotó, videó, olajfestmény, rajz, installáció és objekt is található.

Petrányi Zsolt izgalmas anyagnak tartja a bemutatásra váró alkotásokat, mert nem foglalkoznak politikával, hanem arról beszélnek, hogyan éltünk és élhetünk a mában, víziókat fogalmaznak meg arról, hogy mire is vágytak e régió lakói.

A kurátor példaként megemlítette Bukta Imre négy rajzát, amelyek egy termelőszövetkezet dolgozóiról készültek 1987-ben. Lucia Nimcová szlovákiai művész szülővárosában, egy iparvárosban a helyi tanács fotósától tanult meg fényképezni, megörökölte az anyagot, majd később visszament a városba, hogy újrafényképezze az egykori helyszíneket, s kiderült, nem változott semmi.

A tárlaton szerepel a Párizsban élő neves román művész, Mircea Cantor egy videóinstallációja is. Mint Petrányi Zsolt felidézte, a művész takarékossági okokból kitalálta, hogy foszforozzák be a gyufa mindkét végét, de ezt az európai uniós szabályok nem engedték. Ezért Romániában fölkutatott egy régi gyufagyárat, ott megvalósították elképzelését, de a gyár mára már nincs meg, bezárták, csak Cantor videóinstallációja őrzi, mint mementót - mutatott rá a kurátor.

A tárlat szeptember 19-ig tart nyitva a Műcsarnokban.

prae.hu

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

art&design

KristofLAB „Artificial Paradise” című kiállítása a MAMŰ Galériában
art&design

az avantgárd lövészárkában
Bill Viola, a videóművészet úttörőjének tárlata Budapesten

Más művészeti ágakról

Bakos Gyöngyi Nixon nem tud lépcsőzni című kötetéről
Bemutatták Ungár Péter Ismétlődő eltévedés című kötetét, Prae Kiadó, 2025
Bogdán Viki mesekönyve diszlexiás gyerekeknek
gyerek

A fák bűvös birodalma – Boszorkányos erdei küldetés a Vajdahunyadvárban


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés