bezár
 

zene

2010. 09. 05.
Szobrot kapott Mahler az Operaházban
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Felavatták Gustav Mahler szoborportréját, Krasznai János alkotását az Erkel-Mahler-Liszt belvárosa eseménysorozat és a Magyar Állami Operaház Budapest évadnyitója alkalmából a Királyi lépcsőházban, a Székely Bertalan terem ajtajánál. A zeneszerző II. szimfóniájával nyílt meg a színház új évada.

prae.hu

Vass Lajos, a Magyar Állami Operaház Budapest (MÁO) főigazgatója felidézte, hogy az 1884-ben megnyitott dalszínház második művészeti igazgatója volt Gustav Mahler, aki 1888-ban Beniczky Ferenc intendáns hívására érkezett a magyar fővárosba. Rendkívüli feladatokat vállalt a művészi és anyagi fegyelem megszilárdítása ügyében, és ezek egy részét, amennyire ideje maradt, teljesítette is. Nemtelen támadások érték, nem elsősorban őt, hanem Beniczkyt - mondta.

Fischer Ádám, az est karmestere úgy vélte, a kollektív emlékezet nem úgy őrzi Mahler eredményeit és jelentőségét, ahogy az a valóságban volt. Arról beszél az utókor, hogy haraggal, sértetten ment el innen; márpedig jobb lenne, ha az itt töltött két és fél év eredményeit állítaná a zenei közvélemény a fókuszba, "igenis voltak, akik hittek benne".

Michael Zimmermann budapesti osztrák nagykövet hangsúlyozta, hogy Mahler volt az első jelentős kulturális személyiség, aki Budapestet és Bécset összekötötte, hiszen a magyar fővárosból a Bécsi Operaházhoz szerződött. Haydn tavalyi, Mahler idei és Liszt jövő évi közös ünneplése osztrák részről az osztrák kulturális politika része, amely pedig az osztrák külpolitika fontos eleme.

Az ünnepléssel a felszín mögé tekinthetünk - fogalmazott -, Mahler idejében éppolyan nagy változások mentek végbe, amilyenek napjaink művészeti életére is hatnak. Feladatunk - emelte ki -, hogy támogassuk a kortárs kultúrát, akkor is, ha első látásra-hallásra nem könnyen befogadható.

Ioan Holender, a Bécsi Operaház nyáron nyugalomba vonult igazgatója arra emlékeztetett, hogy Mahler elsőként hozta közel a bécsi és a budapesti operaházat, de először Budapesten dolgozott. Azóta sok nagy magyar művész, Pataki Kálmán vagy Ilosfalvy Róbert, Budapestről indult az osztrák közönség meghódítására. "A mai Magyarországon a II. Feltámadás szimfóniájának előadása szimbólum: minden jobb és nagyobb lehet az Ybl-palotában."

Rockenbauer Zoltán volt kulturális miniszter, kulturális antropológus szerint Mahler tipikus közép-európai jelenség volt. Kisebb-nagyobb operaházakban, zenekaroknál - Olmütztől Lipcséig - kezdte pályáját, és 28 évesen, 6 éves szerződés ígéretével érkezett vezető posztra Budapestre, már ismert muzsikusként, de a komponista karrierje innen, a magyar fővárosból indult.

Beniczky, Apponyi Albert felismerte a jelentőségét, beváltotta a hozzá fűzött várakozást; Wagner, Mozart, Verdi előadásai híresen jók voltak, mert becsvágyóan és maximalistán dolgozott. Ennek ellenére a korabeli sajtó támadásainak és elismeréseinek a kereszttüzében élt, főként Beniczky intendáns miatt, Zichy Géza akart és ült is a helyére. "Az akkori világ éppolyan volt, mint a mai, ok nélkül rántottak sárba és emeltek föl művészeket" - jegyezte meg.

Az ajtó másik oldalán álló Klemperer-portréra mutatva azt mondta, "Tango Egistónak és Nikisch Artúrnak a szobra is hiányzik - ők valamennyien csak rövid, de nagyon eredményes időt töltöttek a Magyar Állami Operaházban - e szobrok mementóul szolgálhatnak, miként tékozoljuk a tehetségeket."
nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

Musica Moralia a Dugattyúsban
Marie Jacquot és a Bécsi Szimfonikus Zenekar koncertje a Musikvereinban
Az ország legismertebb előadóival énekel együtt a gyermekkórus
Danczi Csaba László emlékére

Más művészeti ágakról

art&design

Diki Luckerson: Haladás labirintus szája felé
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 4. nap
gyerek

Idén negyedik alkalommal hirdetik meg az ország legjelentősebb illusztrációs pályázatát
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 1. nap


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés