bezár
 

zene

2010. 10. 02.
Várdai István egy rég hallott darabot játszik a MÁV Szimfonikusokkal
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Régen hallott, "Kossuth-díjas" alkotással, Mihály András Gordonkaversenyével indul hétfőn este a Budapesti Operettszínházban a MÁV Szimfonikus Zenekar Erdélyi Miklós-bérlete. A darabot a Genfben, Moszkvában, Berlinben és számos más helyen versenygyőzelmeket arató fiatal csellista, Várdai István adja elő.

prae.hu

Az estet a zenekar új vezető karmestere, Takács-Nagy Gábor dirigálja, aki érdekes műsort állított össze - mondta el az MTI-nek Strausz Erzsébet sajtómenedzser. Először Schubert VIII., Befejezetlen szimfóniáját szólaltatják meg, majd Mihály András Gordonkaversenye hangzik el, végül Haydn 102-es sorszámú B-dúr szimfóniája zárja a programot.

Hozzáfűzte: Mihály András 1953-ban komponálta Gordonkaversenyét, és ezért a művéért kapta meg a Kossuth-díjat. Az 1993-ban elhunyt zeneszerző, karmester 1949-től tanított a Zeneakadémián kamarazenét, tanítványai közé tartoztak a Bartók-, az Éder- és a Takács-vonósnégyes tagjai, valamint sok neves hangszeres szólista és énekes is. 1978-86 között a Magyar Állami Operaház igazgatója volt. 1969-ben megalapította a Budapesti Kamaraegyüttest, amellyel elévülhetetlen érdemeket szerzett az új magyar zene megszólaltatása és népszerűsítése terén, a klasszikus alkotásokat pedig a televízió-képernyőn tette a nagyközönség számára hozzáférhetővé.

Mihály András Gordonkaversenye igen szép példája annak, hogy egy invencióban gazdag, a "mesterséget" magas színvonalon birtokló zeneszerző miként képes egyéni hangú és értékes művet írni úgy, hogy közben kielégíti a kor kultúrpolitikájának alapkövetelményét, a közérthetőséget is.

A versenyművek hagyományos háromtételes formájában komponált darab három tételének alap-karakterét a zeneszerző oda is írta a kottába. A Poema című első tétel főtémája igazi, szép, magyar téma. A második tétel - Ballada - kezdetén néhány rövid hanggal valóságos drámai helyzetet teremt a zeneszerző, azután kezdődik a valódi lassú tétel. Egy idő után lassan kiderül: tulajdonképpen variációk sorát hallható és egy gyönyörű előképet: Bartók Hegedűversenyének lassú tételét idézi a hallgató emlékezetébe.

A szólóhangszer szólama a csellójáték minden szépségét, színét, lírai, drámai és táncos karakterét tartalmazza, ami nem is csoda, hiszen a zeneszerző maga is kiváló csellójátékos lévén, jól ismerte hangszerét. A gordonkaversenyek nem túlságosan bőséges irodalmát igen értékes darabbal gazdagítja a mű újrafelfedezése.
nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

Marie Jacquot és a Bécsi Szimfonikus Zenekar koncertje a Musikvereinban
A Papírsárkányok albumának lírai és érzelmi útjáról
Ki marad, ha Shady eltűnik?

Más művészeti ágakról

irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 4. nap
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 3. nap
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 2. nap
A Móricz-ösztöndíjasok harmadik irodalmi estjéről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés