bezár
 

art&design

2011. 01. 24.
Hincz Gyula festőművész 25 éve halt meg
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Huszonöt éve, 1986. január 26-án halt meg Budapesten Hincz Gyula festő, grafikus, Kossuth- és Munkácsy-díjas kiváló művész, a múlt század egyik legtermékenyebb alkotója, száz négyzetméteres üvegablakok és félarasznyi illusztráció-remekek mestere.

Egy kistisztviselő gyermekeként 1904. április 17-én született a fővárosban. A Képzőművészeti Akadémián 1922-1929 között Rudnay Gyula, majd - kis kihagyás után - Vaszary János tanítványa volt, művészetére mindkét mesterének eltérő szemlélete hatott. 1926-ban Párizsban, 1928-ban Berlinben járt tanulmányúton, a francia fővárosban a modern művészet, az avantgárd egész életére ható benyomást tett rá: Picasso megdöbbentette, Brancusi lenyűgözte. 1930-ban kilenc hónapos római ösztöndíjat kapott.

Kivételes rajzkészségét már a főiskolán megcsodálták, első kiállítását - Moholy-Nagy László társaságában - huszonnégy évesen rendezhette a berlini Sturm Galériában. 1929-ben csatlakozott a KÚT mozgalomhoz, a Képzőművészek Új Társasága alkotói "magyarra fordították" a modern irányzatok formanyelvét. Hincznek kezdetben műterme sem volt, nagy nélkülözések közt élt, de folyton dolgozott, és a harmincas években már nevet szerzett magának míves kivitelezésű képeivel. Az évtized második felében a megújuló expresszív magyar rajzművészet egyik jelentős mestere lett. Kiváló könyvillusztrációkat készített, az 1940-es évek elején komor hangulatú Balaton-képeket festett. Frissítő erővel hatott koloritjára az erdélyi út 1943-ban, számos tájképén megújult, expresszív színekkel jelentkezett az erdélyi, szász családi tradíció révén e vidék iránt érzett vonzalma.

A II. világháború után elvont kompozícióit folytatta, kollázst is készített, színpadtervek, grafikák, illusztrációk jelzik munkásságának széles skáláját. 1947-48-as koreai, kínai, vietnámi utazásai során az ősi távol-keleti vonalkultúra kalligrafikus jellege érintette meg. Az ötvenes évek első felében, a szocreál doktrínává válása után ilyen stílusban festett történelmi és zsánerképeket.

1946-49 között az Iparművészeti, majd 1963-ig a Képzőművészeti Főiskola tanára, 1958 és 1963 között az Iparművészeti Főiskola igazgatója is volt. 1960-ban és 1970-ben részt vett a velencei biennálén. A hatvanas évektől a politikai légkör enyhülése és a nemzetközi avantgárd második hullámának hatására visszatért háború előtti felfogásához, figyelembe véve a festészet újabb eredményeit. Kaleidoszkóp-szerűen kavargó, már-már kozmikus látomások jelentek meg képein. Számos monumentális megbízásnak tett eleget: ilyen volt a Debreceni Agrártudományi Egyetem gobelinje, a Budapesti Műszaki Egyetem V/2 épületének üvegmozaikja, a Gödöllői Agrártudományi Egyetem nagyméretű mozaikja, a SOTE nagy üvegablaka. Próbálkozott kisplasztikával, égetett kerámiával is. Műveinek gyakori modellje volt felesége, akinek 1983-ban bekövetkezett halála után csaknem teljesen felhagyott az alkotással.

A magyar képzőművészet egyik legszínesebb, érdemes és kiváló művész címmel is elismert, kétszeres Munkácsy-díjas alkotója 1958-ban kapott Kossuth-díjat. Az 1983-ban létrehozott, ma mintegy 1700 darabos Hincz-gyűjteményt 2010 márciusa óta a Váci Értéktár gondozza.

prae.hu

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

art&design

A „Jövő a Jelenben” MOME Photography MA diplomakiállításáról
art&design

Missing The Point - Endrődi Aladár fotói Ukrajnából
art&design

A 7layers című csoportos kiállítás a Pikszisben
Baráth Áron & Pál Katja alkotásai a VILTIN Galériában

Más művészeti ágakról

Áfra János Kitakart anyám című kötetének bemutatójáról
Visky András Illegalisták című új regényének bemutatójáról
Vészits Andrea Ábris és az azúrkék patkány (Pagony, 2025) című kötetéről
Az ismeretlen Gyóni


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés