bezár
 

irodalom

2018. 10. 17.
Egy kávéházi értelmiségi, és ami azon túl van
Karinthy Frigyes-konferencia az ELTE-n, 1. nap
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Egy kávéházi értelmiségi, és ami azon túl van Október 12-én rendezték meg az ELTE Bölcsészettudományi Karán a Magyar Irodalomtörténeti Társaság és a Modern Magyar Irodalomtörténeti Tanszék közös szervezésében a Karinthy Frigyes munkásságát, recepcióját és kanonizációját kutató konferenciát. 

Az eseményt Mekis D. János helyett – betegség miatt nem tudott eljönni – Bengi László nyitotta meg. Az első előadás Fráter Zoltán nevéhez kapcsolódott, témája „Reál” és „ideál” a korai novellákban volt. Fráter elmondta, hogy Karinthy indulása olyan igazi „karinthys” volt: 1912-ben egyszerre, rekord módon öt(!) kötettel jelentkezett. Felvetődött a kérdés, hogy Karinthy prózája melyik magyar író hagyományának folytatója; Fráter felsorolta elsősorban Jókai és Bródy nevét, de Ignotus és Swift hatását és nélkülözhetetlennek vélte. Azonban a legnagyobb szellemi hatás mégiscsak a századforduló egyik meghatározó, mára feledésbe merült filozófusához és irodalomtörténészéhez, Bodnár Zsigmondhoz kötődik, akitől Karinthy a prózáiban megjelenő „reál” és „ideál” fogalmát kölcsönzi. Bodnár törvényszerű mozgást fedez fel a történelemben: „ideális” és „reális” korszakok váltakozását, melyek relativizálják az igazság, a szépség és a jó fogalmát. Az individuumnak alkalmazkodnia kell korának paradigmájához, különben a társadalom margójára kerül. Ez a fajta gondolatiság jelenik meg például Karinthy Vakok országáról szóló novellájában is, ahol a hirtelen látni kezdő vakot a többi polgártársa kóklernek, metafizikáról hadováló szélhámosnak bélyegzi.

Másodikként Gintli Tibor előadását hallhattuk, Példázat és novella kapcsolatai Karinthy prózájában címen. Gintli először irodalomtudományi fogalommagyarázattal kezdett, a novella és a példázat műfajával, mely utóbbi az egyszeri esemény absztrahálásával mutat rá az általános erkölcsi tételekre. A műfaj problematikája, hogy a túlzott tanítási szándék túlhajtáshoz vezet, mely a szöveget a gondolatiság puszta illusztrációjává teheti. A tematizált problémák elévülési faktorral is rendelkeznek; ráadásul a modernség amúgy sem igen kedveli a túlzott didaxist – inkább a feloldhatatlan paradoxonokat preferálja. 

Karinthynak – Gintli szerint – sikerült megtalálni az arany középutat. Nála a példázatosság a jelképes alakok (férfi, nő, művész, orvos) és a fantasztikum használatában, illetve a párbeszédek, monológok kifejtő jellegében jelenik meg – olyan „szellemes” formában, mely a modern olvasó számára sem kelt idegenkedést.

Gintli után Kányádi András következett, aki Királyáldozatok. Karinthy sakknovellájának ikerolvasatai címmel tartotta meg előadását. Kányádi mesélt a korra jellemző, virágzó magyar sakk-kultúráról, amely megteremtette az alapot az író sakkhoz kötődő írásaihoz. Kányádi némileg megkérdőjelezhető módon egy novellát kivéve nem sokat beszélt Karinthyról. Inkább a sakk történetéről és művelődéstörténeti szerepéről esett szó, illetve ehhez kapcsolódóan olyan alkotókat említett, akiknek van sakkmotívummal rendelkező művük, mint pl. Kosztolányi, Plutarkhosz, Dragomán György, na meg Karinthy.

A szünet után Lengyel Imre Zsolt „ne legyenek korlátai”? – Az elkülönülő irodalom problémája és Karinthy Frigyes című előadása nyitotta meg a második szekciót. Lengyel tézise szerint Karinthy híres-hírhedt Nihiljének középső részét lehetséges tudatos esztétikai-irodalmi állásfoglalásként értelmezni. Ennek alátámasztására idézett egy, a Nyugatban 1912-ben megjelent cikket, melyben Karinthy kritizálja, hogy az írók – a közönséget ignorálva – egymásnak írnak, s hogy az irodalom „szép szavak és mondatok összessége lett”. Megkérdőjelezi a kritikusok által fetisizált újítás öncélúságát, illetve a l’art pour l’art programját – az irodalomnak társadalmi-erkölcsi funkcióit tulajdonít; ugyanakkor szkeptikus a művészet-élet oppozíció avantgárd feloldásának lehetségességével szemben. Lengyel konklúziója, hogy Karinthy Nihilje nem az avantgárdhoz, hanem inkább a neoavantgárd irányzatokhoz köthető.

Az első napot Reichert Gábor előadása zárta A Karinthy-életmű de- és rekanonizációja a Rákosi-korszakban címmel. Reichert a Rákosi-érában két korszakot különített el Karinthy kapcsán: az 1953 előttit, illetve utánit. 1949-53 között ugyanis az írótól-íróról megjelent publikációk száma egyenesen nulla. Ez nagy eséllyel a Lukács György és Révai József által fémjelzett kultúrpolitikai direktíva következménye, mely kitörölni szándékozta a durva leegyszerűsítéssel „konzervatív-liberálisként” értelmezhető polgári lapokat és a hozzájuk tartozó írókat, a magyar irodalomtörténetet a Petőfi-Ady-József Attila „forradalmi” tengelyre felhúzva. Az első áldozat Babits volt, akit „elefántcsonttorony-komplexussal” vádoltak; de ilyen sorsra jutott a „fasiszta” Kosztolányi is. S a „kávéházi értelmiségi” imázsával rendelkező Karinthy kondíciói sem tűntek jobbnak. Pedig – Reichert szerint – Karinthy, bár nem hangoztatta penetránsan művein keresztül, kritikus volt a Horthy-korszak „barbarizmusával” szemben, amit mi sem példáz jobban, mint hogy egész életében az „Új Enciklopédiát” akarta megírni. A változás 1953-ban következett be, amikor is kiadták az Így írtok ti-t, egy évre rá pedig a Tanár úr kéremet. A műveket, melyeket a mai napig megtalálhatunk nagyjából minden magyar házikönyvtárban. Ami némileg kár: az előadás egyik legnagyobb érdeme épp az volt, hogy rávilágított, milyen sokoldalú, esztétikai és filozófiai mélységekkel játszó író volt Karinthy. De ennek a némileg egysíkú Karinthy-képnek az általános kitágítása már a jelen irodalmárainak feladata.

nyomtat

Szerzők

-- Locker Dávid Mátyás --


További írások a rovatból

irodalom

A Jelenkor Kiadó új költészeti kiadványainak bemutatója
irodalom

Fehér Enikő Az analóg ember című könyvének bemutatója
Weber Kristóf Keringő című regényének bemutatója

Más művészeti ágakról

Kelemen Kinga kiállításának megnyitóbeszéde
Bűn és bűnhődés az Örkény Színházban
Wagner kincse 2. – 1. alkalom, Márton László előadása A Nibelung-énekről
Komáromy Bese Soha jobban című darabjáról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés