bezár
 

gyerek

2018. 11. 25.
Karácsonyi leányálom
Hallström: A diótörő és a négy birodalom
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Aggodalomra semmi ok, az idei ünnepi szezonban is megkapjuk a menetrendszerű nagyköltségvetésű karácsonyi családi mesét, amire el lehet vinni a lurkókat mozizni, a téli szünet végtelenül hosszú, sötét délutánjain.

Amennyire rajongtunk tavaly a Cocóért a családi műfajban egészen szokatlan bátorságáért, invenciózus voltáért és nem utolsósorban szerethetőségéért, most annyira bizonyosak vagyunk benne, hogy egy mívesen kivitelezett biztonsági játékot kaptunk. A Diótörő-történetet Csajkovszkij balettje tette a kollektív tudattalan elidegeníthetetlen részévé és a karácsonyi ünnepkör kötelező programjává. E. T. A. Hoffmann történetének – és az azt színpadra állító Csajkovszkij-balettnek – csak a fő elemei maradtak meg a Disney élőszereplős szuperprodukciójában: a főszereplők, úgy mint Clara, a Diótörő, Egérfül és Drosselmeyer ismerősek lehetnek a számunkra, no meg a karácsony varázslatos pillanata, amely ha csak egy éjszakára is, a fantázia teremtményeivel tölti meg hétköznapi világunkat, s átjárást enged a mesék birodalmába.

A diótörő és a négy birodalom

Clara karácsony éjszakáján keresztapjától kapott ajándéka után kutatva egy különös mesevilágba kerül, ahol azonban már mindenki jól ismeri őt, hiszen ennek a varázslatos birodalomnak Clara elhunyt édesanyja volt egykor a királynője. Oldalán a Philip nevű diótörő-katonával elindul felfedezni ezt a különös világot, megismeri a birodalmak vezetőit, s egyből egy nagyszabású konfliktus közepében találja magát a száműzetésben élő Rőtanyóval szemben – aki mellett az Egérkirály csupán a másodhegedűs szerepét játssza. Mindenki Clarától várja a megoldást, akinek azonban ifjú kamaszlány lévén még a saját identitása is ingatag lábakon áll.

A diótörő és a négy birodalom

Az egy-egy taktusra felemlegetett Csajkovszkij-dallamok mégis csupán a háttérben színezik a filmet ismerősre, miközben – nem véletlen a címadás sem – a történet új fordulatokat vesz. Noha az eredeti anyag rémálomszerű pillanatoktól és – ha az Egérkirály és a Diótörő párharcát is számba vesszük –, izgalmas akcióktól sem mentes, ebben a filmben a színes-szélesvásznú, rendkívül gyors ütemben váltakozó különféle ingerekkel dúsított kortárs tömegfilmes műfaj esztétikája mutatkozik a legfontosabb szervezőelvnek. Már az első pillanattól a szemünk láttára megelevenedő, képeslapszerű, korabeli London lehengerlő CGI-mutatványaival akarnak a székbe szögezni, mindez pedig nyilvánvalóan tovább fokozódik a mesék birodalmába való átlépéssel, annak ellenére, hogy a feltaláló Drosselmeyer ízig-vérig steampunk kastélya is egészen elrugaszkodik a valóságtól.

Egy mindenféle elképzelhető cukorkaszínnel megrajzolt, különös mesevilágban járunk, ötletes és káprázatos jelmezekben tobzódhatunk, számos erős és határozott – sőt, ambivalens megítélésű – női karakterrel népesül be a A diótörő és a négy birodalom meséje, amely azonban nem lép túl a hagyományos Disney-esztétika jól ismert romantikus hercegnő-központúságán. Sok látvány és minimális történet jellemzi ezt a Mackenzie Foy (Alkonyat – Hajnalhasadás, Démonok között) főszereplésével és számos nagy nevű sztár szekundálásával (Helen Mirren, Keira Knightley, Morgan Freeman) előadott karácsonyi fantáziát.

 

A diótörő és a négy birodalom

színes, magyarul beszélő amerikai családi kalandfilm, 2018

 

Rendező: Lasse Hallström, Joe Johnston

Forgatókönyv: Ashleigh Powell

Operatőr: Linus Sandgren

Producer: Larry J. Franco

Szereplők: Mackenzie Foy, Morgan Freeman, Keira Knightley, Helen Mirren, Richard E. Grant

Bemutató: 2018. november 22.

Forgalmazza a Fórum Hungary.

 

nyomtat

A prae egy több mint húsz éves történettel rendelkező brand, aminek növekedését és fejlődését most Ön is segítheti. Célunk, hogy minél több emberhez eljussanak a kultúráról való gondolataink és az ezt tartalmazó termékeink - akár az online portál cikkei, a különböző folyóiratszámok vagy a könyveink. A kooperációt nem szeretnénk viszonzatlanul hagyni: a különböző támogatásokért igyekszünk azzal egyenértékű köszönetet mondani.

Szerzők

-- Dombai Dóra --

Dombai Dóra az ELTE BTK magyar nyelv és irodalom, valamint filmtudomány és esztétika szakán végzett. Rendszeresen publikál filmkritikákat, társadalmi témájú esszéket, alapítója a kortárs magyar divatot szemléző Sikk Projekt portálnak, illetve a gasztronómiai és belföldi turisztikai témákkal foglalkozó Kalandjárónak. Érdeklődési területe a feminista kritika, a narratológia és a rituális művészetek.


További írások a rovatból

Interjú Zalka Csenge Virág mesemondóval
A második HUBBY-est a B32-ben, június 4-én
Interjú Marék Veronikával a meseírás művészetéről, a példaképekről, a gyerekirodalom helyzetéről és a siker titkáról

Más művészeti ágakról

Külföldön Sikeres Magyar Művészek

Mindenből lehet meríteni Mindenből lehet meríteni
Interjú Maurer Dórával külföldi élményekről, lehetőségekről, fordulópontokról és képzésekről
art&design

A gyűjtő mint művész? A gyűjtő mint művész?
A Mai Manó Ház Erik Kessels több élete című kiállításáról
Airbourne, Fezen Fesztivál, 2019. 07. 24.
színház

A végtelenből kihasítva A végtelenből kihasítva
Évadvisszatekintő: Hegymegi Máté Woyzeckje a Szkénében


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés