bezár
 

zene

2019. 03. 05.
Bach+ Rohmann Dittával
Rohmann Ditta Bach-sorozata
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Rohmann Ditta csellóművész Bach+ koncertsorozatának utolsó előtti programján Bach 6. D-dúr szvitjét játszotta. A koncerten kantáta részletek is felhangzottak. Miért jó Bachot hallgatni most 2019-ben? Miért éri meg? Ezek nem jó kérdések. Bach zenéje olyan univerzum, amelyben benne az élet teljessége és az örökkévalóság. Kell ez nekünk? Rohmann Ditta tolmácsolásában biztosan.

Rohmann Ditta Bach+ koncertsorozatának utolsó előtti alkalmára március 3-án vasárnap késődélután került sor a Belvárosi Nagyboldogasszony Főblébánia templomban. A középkori alappal rendelkező templom nemcsak a benne őrzött és fennmaradt középkori dalgyűjteményeiről híres, itt zajlott le 1801-ben Mozart Requiemjének magyarországi ősbemutatója, Liszt Ferenc pedig a templom plébániáján élt 7 évet, és rengeteget vezényelt zenei alkalmakkor. Bevallom, nem valami nagy kedvvel indultam a koncertre. Bach zenéje ugyanis nem a kikapcsolódásról szól. Legyünk zenészek, zeneértők vagy „csak” koncertlátogatók, tudjuk hogy ezekben a zenékben mindig ott van az a súly, ami nem enged kellemes érzetekbe süllyedni, olykor pedig egyenesen torkon ragad bennünket tőle a fájdalom. Mi felett? Azt nehéz lenne megmondani, hiszen mi már nem érezzük az akkori emberek vallásos bűnbánatát.

Klasszikus kedvencek 2018.

A koncerten Bach 6. D-dúr szvitjét öthúros csellón adta elő Rohmann Ditta, oly módon, hogy két-három (tánc)tétel közé kantáta részleteket iktatott be. Ezeket Szigetvári Dávid tenor énekelte és Davidovics Igor kísérte teorbán, ami az eredeti billentyűs continuót helyettesítette. Nem tudni, Bach pontosan milyen alkalomra komponálta a 6 darab csellóra (violoncello piccolo) írt szvitet, talán a kötheni udvar csellistáinak. A Wikipédia szerint ezeknek a daraboknak a virtuóz volta igazolta a cselló létjogosultságát szólóhangszerként.

A vasárnapi koncerten a virtuóz darab mesteri és a tételek karakterét pontosan kirajzoló előadását hallhattuk Rohmann Ditta játékán keresztül. Az előadó „fejből” játszott. A gazdag melodikus vonalú tánctételeket tiszta intonációval, finom díszítésekkel játszotta. A gigue kifejezetten rusztikus karaktert kapott, amitől csak még élettelibbé vált a darab. Bach valószínűleg örült volna ennek a zenei megvalósításnak.

Az énekes darabok közül az első egy Krisztus bevonulási ünnepére íródott kantáta volt, melynek zenei érdekessége, hogy az autográf kéziratban szünetjelek is vannak, ami egyáltalán nem jellemző a kor kottaírási eljárására. Szigetvári Dávid nagyon jól frazeálva, helyes dinamikával énekelt. A másik kantáta szövege arról szólt, hogy a pogányok csak nyugodtan gyűlöljék a keresztényeket. A gyűlöletet az énekben egy nehéz technikával megvalósítható lebegő énekhanggal fejezte ki az énekes. Bach kantátái ugyanabba a zenei hagyományba tartoznak, ami a kora barokk időszakban Monteverdi zenéjével kezdődött, melyben a szöveg és zene egyenrangú, amit a mondanivaló és a muzsika tökéletes szinkronja jellemez. Ezért fontos, ha van némi fogalmunk, mit énekel az énekes. Mivel nem tudok németül, nagyon jól jöttek Rohman Ditta rövid szöveges bevezetői, amik megvilágították a zenék lényegét.

Zárásként csak annyit szeretnék javasolni, hogy ha Rohmann Ditta játszik, legyetek ott. Erre leghamarabb április 7-én lesz lehetőségetek a „Bach +” koncertsorozat utolsó alkalmán, ahol Szalai András cimbalom művésszel lép fel.

nyomtat

A prae egy több mint húsz éves történettel rendelkező brand, aminek növekedését és fejlődését most Ön is segítheti. Célunk, hogy minél több emberhez eljussanak a kultúráról való gondolataink és az ezt tartalmazó termékeink - akár az online portál cikkei, a különböző folyóiratszámok vagy a könyveink. A kooperációt nem szeretnénk viszonzatlanul hagyni: a különböző támogatásokért igyekszünk azzal egyenértékű köszönetet mondani.

Szerzők

-- Tímea Edit Szabó --


További írások a rovatból

Ivan & The Parazol lemezbemutató koncert, Akvárium Klub, 2019. 05. 03.
Carmen az Erkel Színházban
Beszélgetés Rimóczi Istvánnal, a Bélaműhely egyik alapítójával

Más művészeti ágakról

építészet

Hatalmas méhkaptárra emlékeztető építmény New Yorkban
Thomas Heatherwick nagyot álmodott
Interjú Halász Glória filmrendezővel nyitottságról, szerzőiség és hitelesség egyensúlyáról, valamint az önmagunkba vetett hitről
Kemény Lili: B monitor című darabja az Ódry Színpadon


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés