bezár
 

art&design

2019. 06. 30.
A glóbusz kibillentése
The Great Globe - Csoportos kiállítás az aqb Project Space-ben
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
1851-ben James Wyld Great Globe-ja – amit gyakran Wyld’s Monster Globe-ként is emlegettek – és a Great Exhibition elsőre szimbiotikus kapcsolatban álltak egymással. A kiállítás vége után azonban a Globe látogatottsága is csökkent, a látogatókat ezért a hatalmas építmény melletti galériákban, távoli eseményekről szóló előadásokkal, híradásokkal és egzotikus népek életét megidéző diorámákkal próbálták meg becsalogatni. Az art quarter budapest kiállítása, a The Great Globe ezt a glóbuszról szóló edukációt, a vele való találkozást aktualizálja, több külföldi és magyar művész kortárs tapasztalatokat közvetítő alkotásain keresztül.

A „Great Globe a kor planetáris fantáziáinak, a viktoriánus látványtársadalomnak, a modernség élményének ikonikus pillanatfelvétele.”[1] A világkiállítások eredetileg az ember alkotta második természetet, az emberi erő és haladás diadalmenetét, a történelmi tudatot hivatottak bemutatni. Werner Hofmann A földi paradicsom című könyvében[2] részletesen tárgyalja, hogyan alakították át a világkiállítások a világot látványossággá, majd építettek belőle egy „lombikvilágot”, miután kivonatolták a köznapi, szervesen összetett valóságból a kiállítási tárggyá preparált valóságot. Az eredmény egy összefüggéstelen, kimerevített reprezentáció lett; hiába igyekeztek minden kultúrának lehetőséget adni önmaga megmutatására, csupán színpadra állított tárgyak felhalmozása történt meg – egy uralkodó, európai narratíva perspektívájából.

Kérdés, hogy nyújthat-e bármit a jelen kiállítás befogadója számára ez a 19. századi reprezentációs mód napjaink világáról, sőt világairól az információáradat közepette? Szükséges-e egyáltalán azt az általános kérdést feltenni, hogy milyen látványt tár elénk bolygónk, ha bármikor, bárhol értesülhetünk róla? Ha mi magunk is dokumentáljuk, lencsevégre kapjuk?

A The Great Globe kiállítás már kiinduló ötletével is nosztalgikus utazásra hív, és játékosan be is csalogat magába. Térképet kapunk belépéskor, hogy mi fedezzük fel a glóbusz „földrészeit” (a terem különböző sarkait), ezzel James Wyld óriási földgolyó-építményének allegóriáját megidézve. Már csak bent, a „glóbuszban”, miután a látvány játéka mozgásba hozta a kiállított világ tengelyét, destruálja a 17 műalkotás ezt a mozgást. Hol szubjektív tapasztalatokkal, hol objektív, konceptuális kutatásokkal közelítenek a „globálishoz”, de mindegyik kritikus viszonnyal intéz kérdést magához, a világhoz, a befogadóhoz. Az alkotások szinte felidézik Freud azon nézetét, mely szerint három nagy trauma érte az emberiséget: először Kopernikusz kimozdította a Földet a világegyetem középpontjából, majd Darwin horizontálisan egy síkba rendelte az összes élőlényt, hogy aztán ő, Freud, még saját magában is elbizonytalanítsa „az embert”. A korábban biztosnak vélt kiindulási pontok megkérdőjeleződnek, ahogyan ez a kiállítás is elbizonytalanítja a látogató kiinduló viszonyulási pontjait, hogy új, kritikus értelmezési keretbe helyezze azokat – a hajdani Great Globus és Great Exhibition hagyományával együtt.

The Great Globe, 2019, enteriőr - Fotó: Biró Dávid

Esterházy Marcell A hosszú menetelés vége című alkotása megbabonázza a látogatót a maga metafizikai jelentésrétegével. A 2011-es mű a családi múlt archívumát feldolgozó ciklusba tartozik, amely egy 1935. október 19-én, a csákvári Esterházy-birtokon éjszaka elejtett vadat ábrázol. A bika szarvánál lévő elmosódott foltot és a misztikus égboltot valójában a negatív penész általi rongálódása okozta, de a pontos datálásból kiderül, hogy a folt a művész dédapja, Esterházy Móric vagy Habsburg-Lotharingiai József Ágost főherceg lehetett eredetileg. A kép készítésének időpontja egy fontos történelmi eseménnyel esik egybe, Mao Ce-tungék hosszú menetelésének végével. Esterházy Marcell párhuzamos történelmi valóságok egyidejűségét keresi és kínálja a néző számára. Az űzött vad ősmagyar mítoszának képzete a kínai Népköztársaság alapító mozzanatával keveredik a fotón. Egybekapcsol két, földrajzilag egymástól messzire lévő történést, hogy rávilágítson metafizikai összetartozásukra, az időbe vetett történésük és szereplőik létezésének közösségiségére.

A hosszú menetelés vége a kiállított családi gyűjtemény kontextusához sem kötődött szorosan, így nemhogy önállóan is megállja a helyét, hanem párbeszédbe kezd a kiállítás többi alkotásával is – mint például Malgorzata Goliszewska A Twin Sisters projekt része című, 2014 óta tartó videó dokumentumaival. A művész olyan nőket kutat fel a világ különböző részein – eddig Indonéziában, Lettországban, Izraelben, Lengyelországban járt, a kiállításon látható felvétel pedig litvániai útjáról számol be –, akik pontosan ugyanakkor születtek, mint ő. „Ikernővérének” egy hétköznapi napjához csatlakozik, hogy kiderítse, mennyire hozza őket egymáshoz közel a napi rutin közös elvégzése vagy, hogy az egy napon történt születés misztikuma képes-e egyáltalán egyfajta összetartozást teremteni két, egymástól kulturálisan és élethelyzetében is különböző ember között. A tudomány és a hiedelem jelentéssíkjainak összeolvasásaira késztet azzal, hogy a videó mellett kétoldalt kifüggeszti a maga és ikerpárjának asztrológiai csillagtérképét. A befogadó összeolvashatja azokat ironikusan vagy elemzően is, de a mű vágyat is ébreszt benne, hogy megtalálja saját ikerpárját – talán azt, akit a görög mondavilág szerint elszakítottak tőle.

The Great Globe, 2019, enteriőr - Fotó: Biró Dávid

A Société Réaliste művészpáros Lineáris világ című grafikus munkája szintén erősíti az összetartozást és a határnélküliség képzetét, iróniával reflektálva korunk geopolitikai meghatározottságára – a határok, kerítések mögé való bezárkózásra. A világ országainak határait egy horizontális síkra kihúzva – mint ahogyan a valóságban sem vertikálisan, akár egy fal, feszülnek egymásnak az országhatárok – összekapcsolta, egymásba ágyazta a művészpáros, hogy így egy szívritmus képét, egy közös lüktetés érzését hozzák létre, hangsúlyozva az elválasztottság abszurditását.

Posztkolonializmus, klímaváltozás, világkereskedelem, digitális kapitalizmus – szintén olyan jelenségek, amelyeket az egyidejűség és térelmélet témakörein túl kritikusan vizsgálnak a kiállított alkotások. A 2000-es években népszerű Hogyan készül? című műsor segítségével már tudtuk, hogyan állítják elő egyes használati tárgyainkat, majd hogyan kerülnek azok a boltok polcaira. De hova kerülnek, miután megválunk tőlük? A Capri in Tangerang (Her Sneakers) és az All That’s Solid című művek különböző módon követik nyomon a nyugati világ leselejtezett használati tárgyait. Rávilágítanak arra az egyre nyilvánvalóbb tényezőre, hogy a nyugati világ még mindig termelésre és szemétlerakásra használja a fejlődő országokat, kizsákmányolja gyakran embertelen munkakörülmények közepette a dolgozókat, miközben erről nem tud, vagy nem vesz tudomást – kényelemből. Hol húzódik meg egy áru értéke, és meddig terjed ki egy emberé? Jelent-e bármit, ha a globálisat a saját környezetünkben fogadjuk be?

A The Great Globe kiállítás ilyen kulcskérdésekkel törekszik a befogadó általános távolságtartását és az aktuálpolitikai kérdésekkel szembeni közönyét feloldani, hogy addigi konvencióit – akár egy műemlékkel szemben is – megkérdőjelezze, netán átszabassa vele a preparált világ határait.

 


[1] Idézet a kiállítás leírásából.

[2] Werner Hofmann: A világ mint közszemlére tétel. In: A földi paradicsom. 19. századi motívumok és eszmék. Képzőművészeti Kiadó, Budapest, 1987. itt: 86–110. o.

A The Great Globe című kiállítás 2019. június 30-ig tekinthető meg az aqb Project Space-ben (1222 Budapest, Nagytétényi út 48-50.)
 
Kurátorok: Gadó Flóra és Heszky András
 
Fotók: Biró Dávid
nyomtat

Szerzők

-- Szabó Annamária --

Szabó Annamária a prae.hu művészeti portál art&design rovatának vezetője, emellett az ELTE BTK Filozófiatudományi Doktori Iskolájának esztétika szakos doktorandája.


További írások a rovatból

Lugosi LUGO László utánkövetése – elhangzott az emléktábla avatásán
art&design

Kiállításkritika A kétely felfüggesztéséről
art&design

Interjú Esterházy Marcellel a MODEM-ben tartott kiállítás kapcsán

Más művészeti ágakról

gyerek

Családi program 2024. június elsején
irodalom

Krasznahorkai László Zsömle odavan című regényéről
Könyvbemutató másképp
Kritika Krusovszky Dénes Levelek nélkül című regényéről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés