bezár
 

színház

2019. 07. 23.
Karneváli bolondozás szerelmi körítéssel
A Sok hűhó semmiért a tbiliszi Ifjúsági Színház előadásában
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
„Vidám Shakespeare” az idei Gyulai Shakespeare Fesztivál mottója, ezzel a fókusszal válogatott kiválóan Elek Tibor igazgató és a szervezők, így hozva létre különféle magyar és külföldi produkciók és programok színes, tanulságos egyvelegét. A grúz Ifjúsági Színház Sok hűhó semmiért előadása Dimitri Khvtisiashvili rendezésében ennek a célnak megfelelően igazi karneváli, vidám bolondozással szórakoztatta a nézőket.

Az üres színpadon átlátszó medúzákra emlékeztető gömbök emelkednek a magasba, és áttetsző törzsük szolgál majd rejtőzködőhelyül a rosszban sántikáló gazembereknek, a szerelmeseknek és azoknak a megátalkodottaknak, akik csak azért sem szeretnének szerelmesek lenni. A felvágott nyelvű Beatrice és a szerelemtől ugyancsak ódzkodó Benedetto nem kerülheti el sorsát (és a boldog véget), a komédia a párok egymásra találásával és egy igazán jókedvű közös tánccal végződik, a játszók vidám karneváli hangulata a nézőket sem hagyja érintetlenül: közös tapsban és jó hangulatban ér véget az előadás.

Szkéné színház

Tbilisziben, Grúzia fővárosában 91 éve működik az Állami Ifjúsági Színház, melynek fő célja a legfiatalabbaktól a kamaszokig terjedően a következő színházi generációk szórakoztatása és nevelése. Mindez maradéktalanul megvalósul az előadásban: lendületes, élvezetes a játékstílus, melyben főként a fizikai humor dominál és a sokszínű aláfestő zene, a hatvanas évek olasz slágereinek hangulatától a templomjelenet gregorián dallamáig. A színészek pontosan (talán túlontúl is) könnyen érthetően és meggyőzően használják testüket és gesztusaikat a komikum érdekében: Don Pedro pajzánul-játékosan megpaskolja a szolgálólány termetes kebleit üdvözlésképpen, a szerelmi csapdába csalt fiatalokat a hátukon lovagolva hozzák be társaik a találkozóra, a színpadon álló létra hol leskelődésre, hol bújócskázásra, hol gondolázásra ad alkalmat. Vígoperaian eltúlzott fehér-arany öltözetben feszít a rend szamár őre, Lasponya, és a commedia dell’arte kicsavart, vicces pózaitól a többször visszatérő balett-paródiáig sokféle és sokszínű vidámságra teremtenek alkalmat a színészek – ez az előadás egyik legnagyobb erénye.

Shakespeare Gyulán

Másik nagy erénye a közvetlenség: már a legelső pillanatokban rögtön a közönséget szólítja meg a „színpadmester”, aki behívja színészeit – mind egyszerű fekete próbaruhákban –, hogy elkezdődhessen az előadásuk „ebben az idegen városban”. Ahogy kiosztja a szerepeket, ahogy a színészek elégedetten vagy bosszankodva, vitatkozva fogadják a rájuk kiosztott szerepet, vagy ahogy egy pillanatra Don Juan eltúlzott szenvedéllyel othellói szövegbe csúszik át: mindez nem véletlenül idézi fel a Szentivánéji álom bumfordi mesterembereit. Az amatőr, ám lelkes színészi státusz mintha tudatos kikacsintás lenne a nézőkre: ilyenek vagyunk mi is. Persze profi színészekről van szó, de ebben a vidám és lelkes lendületben ugyan ki róná fel nekik, hogy azért a shakespeare-i dráma bizonyos mélyebb és problémásabb rétegei elsikkadnak?

Ez egy vidám előadás: itt a szegény megalázott Hero, akit vőlegénye eltaszít magától az esküvőjén, csak egy percig boldogtalan, utána hamar táncra perdül, Benedetto, a „herceg bohóca” nem tűnik ki éles humorával, hiszen nemcsak Claudio bolondozik állandóan, hanem pont a legnagyobb hatalommal és presztízzsel bíró Don Pedro a legnagyobb bohóc mind közül. Don Juan, a shakespeare-i dráma melankolikus, komplexebb gazembere egyszerű rajzfilm-figurai gonosz lesz, aki a létrák mögött settenkedve konspirál, és Beatrice éles karaktere sem válik ki a lányok vidám forgatagából – itt szolgálók, úri kisasszonyok egyként élik vidám, karneváli bonyodalmaikat.

Kedves és igazán szórakoztató előadás ez, jól illik az idei Shakespeare Fesztiválba, a „Vidám Shakespeare” forgatagába. Megszerettetheti a fiatalokkal a drámát, azonban érdemes elővenni hozzá akár magát az eredeti szöveget, akár más előadásokat, filmeket (például Kenneth Branagh, Joss Whedon rendezésében) – mert Shakespeare műveiben a fény és az árnyék, a vidám és a tragikus összefügg a komédiákban, és valahol akkor lesz igazán shakespeare-i egy színházi előadás, ha ezen „szörnyű tragikus vígság” mindkét oldalát érzékeltetni képes a nézőkkel.

 

William Shakespeare: Sok hűhó semmiért
Nodar Dumbadze Professional State Youth Theatre /Tbiliszi, Grúzia/
Szereposztás:
Benedick - Nika Nanitashvili
Beatrice – Nino Shishiashvili
Claudio – Giorgi Jikuridze
Hero – Tamar Tskvitinidze,
Leonato – Irakli Gogoladze,
Don Pedro – Nika Faikridze
Don Jon – Vano Dugladze
Margaret – Nino Mamulashvili ,
Dogberry – Davit Khahidze
Friar Francis – Vachtang Nozadze
Borachio – Giorgi Shavgulidze
Conrad – Shalva Antelava
Ursula –Tamar Tkemaladze
Verges – Irakli Gogoladze
Rendező — Dimitri Khvtisiashvili
Díszlet — Lomgul Murusidze
Zene — Zurab Gagloshvili
Koreográfia — Gia Margania
2019. július 12.
Gyula, Erkel Ferenc Művelődési Ház
Állami Ifjúsági Színház (Grúzia, Tbilisz)
Fotó: Kiss Zoltán

nyomtat

Szerzők

-- Pikli Natália --

Gyerekként a könyvekbe, kamaszként a színházba, egyetemistaként Shakespeare-be és a tanításba szerelmesedtem bele. Szerencsés vagyok, mindezekkel máig foglalkozom: régebben mint gimnáziumi magyartanár, most mint egyetemi docens, kutató és időnként amatőr rendező különböző diákcsapatokkal.


További írások a rovatból

[ESCAPE] – A Donkihóte-projekt az Örkény István Színház és a Városmajori Szabadtéri Színpad közös produkciójában
színház

Interjú Pálffy Tibor színésszel külső-belső tényezőkről, színházi igazságról, és szerepről
Hodászi Ádám: Kikönnyítve című drámája az Apertúra Bázison
Somorjai Réka: BOJZ című drámája a Szkéné Színházban

Más művészeti ágakról

Kiss Judit Ágnes: Tujaszörny és nyírfakobold, Pagony, 2024
gyerek

Shonna Ines és Agócs Írisz részvételével
irodalom

Műfajok, művészeti ágak, médiumok keveredése Milosevits Péter életművében
Újra nagyvásznon Tarr Béla Panelkapcsolat című filmje


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés