bezár
 

film

2019. 11. 18.
Szeressétek a gyerekeket!
Nora Fingscheidt: Kontroll nélkül
Tartalom értékelése (2 vélemény alapján):
Az idei Berlinalén díjazott Kontroll nélkül nem írja át a filmnyelvet, nem újítja meg a műfaji tradíciókat, és legfőképpen nem andalít el könnyed, tét nélküli történetelbeszéléssel. Részletekbe menően pontos, hiteles és metszően fájdalmas képet ad azonban a legmélyebb emberi tragédiáról, a krónikus szeretethiányról.

A kilencéves Bennit már állami gondozásban élő kiskamaszként ismerjük meg, akit az ellátórendszer különböző intézményei kétségbeesetten adogatnak egymás között. A kislány nagyrészt nem részletezett csecsemőkori traumái és az elhanyagoló családi környezet okozta visszafordíthatatlan pszichés károk miatt mentálisan olyannyira instabil, az egészséges psziché számára természetes önszabályozásra tökéletesen képtelen, hogy egyik pillanatról a másikra kirobbanó, szélsőséges és kontrollálhatatlan agressziójával önmagára és a környezetére is veszélyes. Egyetlen, az ellátórendszer biztosította közösségben sem tud megmaradni, mivel magas intelligenciájával azonnal felméri, hogy hiába alakít(ana) ki kötődést a körülötte található bármelyik felnőttel: azok egytől egyig professzionális módon foglalkoznak vele – mint nevelő, mint pszichiáter, mint egyéni iskolai kísérő. Azt az egyetlen dolgot, amelynek végzetes hiányából következik minden gyötrelem, nem fogják megadni neki: senki nem fogja őt sajátjaként, ragaszkodó és elhalmozó, végső soron anyai-apai szeretettel szeretni.

prae.hu

Kontroll nélkül

Innen, az örökké enervált és forráshiányos Kelet-Európából nézve a filmet egyszerre döbbenünk meg azon, milyen rétegzett és emberarcú a német gyermekvédelmi rendszer, hogyan feszül többszörös védőháló a családból kiemelt gyermekek alá, hány és hány akciótervet állítanak fel (még ha egyre kétségbeesettebben is) egyetlen speciális eset miatt, s egyszerre észbontó látnunk azt is, hogy milyen pokoli állapotot, hovatovább idegrendszeri elváltozást hoz létre a gyermeki lélekben egy alapvetően inkompetens, gyenge akaratú anya, aki nem tudja, akarja, meri vállalni a felelősséget a saját gyermekéért. És aki ennek a gyermeknek még így is az Abszolútumot jelenti.

„Az igazi anyánál nincs jobb” – hangzik el a filmben egy nevelőszülő szájából (a nevelőszülő az a személy, aki hivatásszerűen ugyan, de saját otthonában, kvázi családban neveli a hozzá kirendelt, általában alacsony számú állami gondozott gyermeket). Ez a tézismondat. A csecsemőkorától súlyos abúzus áldozataként növekvő Benni minden tette arra irányul, hogy visszaszerezze magának az édesanyját. Azt a nőt, aki elköveti a legrosszabbat, amit szülő tehet: időnként felbukkan, hitegeti a gyereket egy kicsit, majd újból elmenekül a kihívás és a felelősség elől. A gyermek legalapvetőbb, evolúciós ösztöne vonzza mégis ellenállhatatlanul az elsődleges gondozójához. Már az újszülött megtanulja, hogy aki a táplálékot adja, aki reagál a sírásra, az a személy az ő túlélésének a záloga. Ennek az ősbizalomnak a megcsalása, elárulása, lábbal tiprása nem múlhat el nyomtalanul. A korai kötődési zavar tünetei sorjáznak a vásznon az éjszakai ágybavizeléstől a stressz kiváltotta erőszakkitörésen át az érzelmi enerváltságig.

Kontroll nélkül

„Soha nem a gyerek a hibás” – ez is tételmondat, de ezt már a film teszi hozzá. Hosszan ecseteli a cselekmény, ábrázolja számos kitartott jelenet a szinte felfoghatatlan mértékű agressziót, amely elképesztő erővel ruházza fel a fiatal kislányt, aki tör-zúz maga körül, nincsen tekintettel semmire és senkire, nevelőit arcon köpi, társainak életveszélyes sérülést okoz. A film egyik jelenetében a krízisotthon folyosóján az anya a kezeit tördeli, szemében könnyek: hiába mondják, hogy Benni sokat javult, ő nem vállalhatja, ott van a másik két kicsi, rájuk is gondolnia kell – de figyeljük meg: a háttérben már a fiútestvér is a dömpert rugdossa a falnak. Egyéb traumái mellett a gyenge akaratú, passzív, bizonytalan anyai viselkedés hívta elő Benni kóros reakcióját, aki az eredendően támaszként szolgálni hivatott szülő helyett maga veszi fel a domináns szerepet, ő igyekszik erőt mutatni, hogy végzetesen felfordult világát megpróbálja helyre billenteni. 

Kontroll nélkül

Az eredeti cím (Systemsprenger) arra utal, hogy ez a gyerek szétfeszíti a rendszer kereteit, lehetetlen benne gyökeret vernie. Lehetne sorolni az apró megváltás-pillanatokat, mint a terápiás segítővel, Michával kialakuló bensőséges viszony, vagy az egykori nevelőszülőhöz, Sylviához való visszatalálás lehetősége, minden azonban csak ideig-óráig tart. A károk helyrehozhatatlanok. Érdekes módon azokban a jelenetekben, amelyekben kiszabadulunk a fertőtlenítő szagú és szigorú, bürokratikus szabályok, egyben professzionális gondozási elvek mentén működő intézményekből a friss levegőjű természet tágasságába, a film fogalmazásmódja a pszichológiai realizmus apró építőköveinek pontos egymásra illesztésétől elfordulva egészen költőivé válik. Mintha csak Benni belső világának időleges kitágulása, komfortosabbá válása képeződne le a természeti környezetben, s főhősével együtt a néző maga is fellélegzik egy kissé. Ám végigülve a megelőző két órát már előre tudjuk a konklúziót, amelyet képi metafora formájában a rendező is megerősít, miközben épp ismét az új bizonytalanság felé tartunk.

Kontroll nélkül, színes, német dráma, 118 perc, 2019. Rendezte: Nora Fingscheidt. Forgatókönyv: Nora Fingscheidt. Fényképezte: Yunus Roy Imer. Producer: Peter Hartwig, Jakob Weydemann, Jonas Weydemann. Vágó: Stephan Bechinger, Julia Kovalenko. Zene: John Gürtler. Főszereplők: Helena Zengel, Albrecht Schuch, Gabriela Maria Schmeide, Lisa Hagmeister. Bemutató: 2019. november 7. Forgalmazza a Mozinet. 16 éven aluliak számára nem ajánlott!

Képek: Mozinet.

 

nyomtat

Szerzők

-- Dombai Dóra --

Dombai Dóra az ELTE BTK magyar nyelv és irodalom, valamint filmtudomány és esztétika szakán végzett. Rendszeresen publikál filmkritikákat, elemzéseket és társadalmi témájú esszéket. Érdeklődési területe a kortárs magyar filmművészet, a feminista kritika és a környezetesztétika.


További írások a rovatból

A Kuba és Alaszka és a Szanatórium című dokumentumfilmek a 22. Verzió Filmfesztiválon
Nemes László: Árva
Luca Guadagnino: Vadászat után
A 82. Velencei Nemzetközi Filmfesztiválról

Más művészeti ágakról

irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 2. nap
Márfi Márk Telik című drámájának 82. előadásán jártunk
Az Élet és Irodalom LXIX. évfolyamának 49. számáról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés