bezár
 

art&design

2020. 06. 09.
A nosztalgia megreped, mint a beton
A Pá kis panelom! című animációs rövidfilmről
Tartalom értékelése (2 vélemény alapján):
Darabos Éva Pá kis panelom! című animációs rövidfilmje nem a megszokott nagyvárosi szorongásról, inkább az ahhoz való kötődésről szól. A készítő egy különös létösszegzést tár elénk hol gondosan, hol kissé homályosan. A lélek személyes dimenziója helyett egy kollektív térben – a lakáson és az énen kívül – zajlanak az események, így a rövidfilm a panellakótelepek általános életérzését ragadja meg. De milyen ez az életérzés?

A történet elején az erkélyen álló figura kap egy telefonhívást, amely szerint vevőt találtak panellakására, így búcsút kell vennie a lakóteleptől. A hívást követően a figura könnyezni kezd, könnye pedig betoncseppé változik zuhanás közben. Emiatt a búcsú absztrakt és személyes természete olyan metamorfózison esik át, amely fizikai tárgyként konkretizálja magát az érzelmet is – tehát egyfajta elvont tárgyiasságról van szó. A betonkönnycseppnek nincs ráhatása a világra, amelybe kerül, nem veszik észre, csak kallódik, mintha a nosztalgiában lévő személy lelki állapotára nyújtana allegóriát sorsával. Amikor a könnycsepp halmazállapotváltozása megtörténik, mind metafizikailag, mind fizikailag/képileg nagyon is összeér a képzelet és a valóság, sőt katalizálják egymást – olyan körútra indul ezután a néző, amely a kettő mezsgyéjén pozícionálja magát.

prae.hu

Fotó: Darabos Éva - Pá kis panelom!

Adott tehát egy nézőpontkarakter, akihez nem kerülünk közel az események történése közben, hiszen az általa láttatott töredékes mikro-történetek nem rá reflektálnak, nem őt jellemzik, hanem a panellakótelepek hétköznapi miliőjét ragadják meg. Olyan lelki utazás részesei leszünk, amely noha nem az énen belül zajlik, mégis az én pszichéjét érjük tetten a külvilágban. A személyes és a külső tér találkozása révén a nosztalgikus képsorok nem szentimentálisak, nem intimek – tisztes távolságtartás van a búcsúzó személy és a panellakótelep képsorai között, hiszen a bensőség már korábban levált és tárgyiasodott a betonkönnycsepp által. Nem a helytől való elválás egzisztenciális pozíciója és hangulata határozza meg a látottakat, a búcsú nem telepszik rá a panellakótelep mikro-univerzumára, Darabos természetes létállapotában, élethelyzeteiben szemlélteti. Figurája ebből kényszerül kiválni és nem elhanyagolható, hogy épp emiatt nem válik mesterkeltté a Pá kis panelom! stílusa. A nosztalgia, mondhatni, kívülre kerül, ekképpen az én lélektanának absztraktsága rátelepszik a valóságra. Így a nyitóképek realizmusával szemben a könnycsepp átváltozása után szürreális, abszurd és groteszk ábrázolási stratégiák mentén ismerjük meg a panellakótelepek életképeit. Ettől maga a nosztalgia is keserédessé válik, hiszen az expozícióból nyilvánvaló a befogadó számára, hogy a búcsú képeivel szembesül, ám ezek a képek az említett, fikciós megjelenítés révén gyakorta karikírozottan mókásak, ez pedig oldja a groteszkségből adódó szorongásérzetet a nézőben, könnyedebbé teszi a bizarr képeket is. Ebből a kettősségből származik a nosztalgia veleje Darabos rövidfilmje kapcsán: a befogadó magával hozza a melankóliát a búcsú tudatában, míg a Pá kis panelom! ellensúlyozza ezt egy „idillibb” – de nem bensőséges – hangulatvilággal. Ami rendkívül dicséretes, hogy a nosztalgiát mint létállapotot, létösszegző állapotot nem egyoldalúan kezeli Darabos, nem romantizálja a játékidő során az alkotás.

A rövidfilm egyik esztétikai jellegzetessége, hogy fiktív természete ellenére kicsinyített szociológiai látleletként foglalja magába a kelet-európai életérzést. Hiszen a lakótelepek és panelházak jellegzetes karakterisztikáját részletgazdag módon és hiteles kidolgozottságban tárja elénk a készítő egyfajta szubkultúrát rögzítő gesztusként. Az egyik kisebb szcénában egy panelépület egy heggyel kerül azonosításra, mely remekül mossa össze a természet világát az ember által konstruált világgal, mintegy kihangsúlyozza, hogy egy kelet-európai város természetrajzában többnyire a panel testesíti meg azt a térbeli csúcsot, amelyet a természetben egy hegy. A panelépület és a hegy összeolvadása is a szociografikus látásmód szerves, mi több szimbolikus része, például a kisfilmben látott lakótelepet is betondzsungel helyett füves terület, fák díszítik. Ekképpen a kelet-európai panellakótelepek általános életérzéséhez szervesen hozzátartozik a mesterséges táj és a természetes táj egysége, kibékítése (alább egy western-elem is szóba kerül majd, amely részlegesen szintén idekapcsolható).

A Pá kis panelom!-nak nincs főszereplője, de az elbeszélés töredezett stílusa nem is kíván központi figurát a történetben, hiszen a narratív töredezettségből adódó fókuszvesztettség miatt, bárki megtalálhatja a maga szeletét ebben a nosztalgiában, a kollektivitás a nézőre is kiterjed. A töredezettséggel és a fókuszhiánnyal viszont kicsit nehezen működik együtt a narratíva tempója és a gyakorta kizökkentő képek sűrítése: azt is mondhatnánk, hiába hívja játékra a nézőt a fókuszhiány, hogy az magának határozza meg, mit emel ki az ábrázolt világból, a kizökkentő képek szabotálják ebben a befogadót. Ilyen kép például egy rágógumizó fiatal, aki sétálás közben felszáll és berepül az egyik panel ablakán, vagy az a szürreális szcéna, melyben egy éjjel bicikliző tinédzsert látunk, akit egy szotyi héja(?) követ, majd magába zárja/elrabolja őt. Kizökkentő átkötésként szolgál az a kép is, amelyben a panelek hirtelen piramisszerű képződménnyé formálódnak, majd kiemelkednek a földből, de említhetnénk még más elemeket is. Hiába szuggesztív és kreatív tényezők, nem kapnak olyan kontextust a narratívában, amely felől értelmezhetővé válnának, leginkább csak öncélúan megzavarják a töredezettség és képsűrítés miatt amúgy is nehézkes befogadást.

Fotó: Darabos Éva - Pá kis panelom!

A betonkönny jelképként is csak közvetlenül a zárlat előtt definiálható, amikor metaforává válik annak révén, hogy egy villámcsapás hatására megreped – akár egy tojás a születés pillanatában, vagy mint egy sajátos Frankenstein-parafrázis – és a búcsúzó figura „szelleme” bújik ki belőle, mintha maga a búcsúzó személy születne újjá általa. Mindez mintha az én felszabadulása lenne a nosztalgia alól, hiszen a „szellem” kiszabadul a számára idegen fizikai/objektív börtönéből és a Hold felé ugrik, majd eggyé válik vele, egy ugyanolyan mértékben mitikus, mint amekkora mértékben alogikus és giccses képben. Az addig tapasztalható bágyadt hangulatból újjászületik, egyfajta emelkedett, felszabaduláshoz kapcsolható érzetté válik a búcsú (a kisfilm terében és a befogadói valóságban egyaránt), mintha a betonkönnycseppel együtt maga a nosztalgia is törést szenvedne. Az eseménysorok végül egy emelkedett és szentimentális búcsúba torkollnak, amely sajnos súlytalan marad, mivel az előtte lévő egymáshoz még csak laza koherenciával sem kapcsolódó életképek/történetek sűrítése nem tud azonosulást kiváltani a befogadóból, így – maga a lényeg – a búcsú közömbössé válik.

Fotó: Darabos Éva - Pá kis panelom!

Akadnak viszont olyan momentumok, amelyek kétes érzetet hagynak maguk után. A munkából hazafelé tartó aktatáskás férfi fabulája például ilyen, aki kukacmozgással csúszik-mászik a lakásából ki, majd a nap végén vissza. Gyakorlatilag képtelen járni az ülőmunka fáradalmai után, ami az irónián is túlmutat, eleve mozgása is a szürke munkanapok monotonitására utal, egészen szatirikus és társadalmi kommentár értékű kiszólás, egyfajta görbe tükör. Munkából hazaérve, éjjel is látjuk a karaktert, amint összekucorodó testével kitölti teljes panellakásának formáját: e kép kapcsán az az igazán érdekes, hogy bár a szubjektumnak nincs tere, hiszen panel-klausztrofóbiás érzetet tükröz vissza az illusztráció, ehhez mégsem kapcsolódik szorongásérzet, jóllehet, könnyedség sem. Darabos azzal fosztja meg a jelenetek többségét a szélsőséges érzettársítástól, hogy figurái személytelenek maradnak számunkra (nem beszélnek, maximum halandzsát hallunk), közömbösség, távolság marad a befogadó és a szereplők között. A szubjektum és a tér együtt kezelése az egész rövidfilm egyik legizgalmasabb mozzanata, de ez mindösszesen csak pár másodperc erejéig kerül felmutatásra. Pedig a panellét és a panellakótelepi tematikának vezérmotívuma is lehetne. 

Maga a tér pedig a kameramunka révén sem válik jelentőségteljessé. A rövidfilm legnagyobb hiányossága, hogy bár a miliő kínálja a térrel való játszadozást, Darabos nem él ezzel. A kameragesztusok túl általánosak, ahogy a képi kompozíciók is. Maga az animáció szép és gördülékeny, de az éjszakai lila égboltot leszámítva az alkotás színvilága felejthető, a szürrealista ábrázolás is inkább bizarr (és csak néha mókás) tartalmi elemekben merül ki, a színvilág nem fordul ki magából, így az atmoszféra is gyenge. Mindez miatt Darabosnak nem sikerül érzékeltetnie, hogy a panelok miképpen „uralják” a tájat. Térkezelés szempontjából egyetlen igazán izgalmas kép tárul elénk, amikor a történet elején boltba induló idős néni a sztorija végéhez közeledve óriás tacskója hátán lovagol a naplemente felé. Sajnos mindhiába a westerneket idéző tartalom és beállítás. Bár a horizontot a panelházak keretezik, ekképpen oppozícióba kerül a zártság a végtelenséggel, a mesterséges világ is a természetessel, de egyrészt a kép nincs kitartva, ez is csak egy villanásnyi momentum, ami ugyancsak elillan a sűrű narratívában. Másrészt pedig ez a sajátos, westernekre hasonlító, mégis szocreál romantika az elvágyódás eszményével nem igazán ágyazódik bele a nosztalgikus légkörbe, nem előzi meg a képet olyan tartalom a narratívában, amely mélyítené jelentését, vagy egyáltalán indokolná.

Fotó: Darabos Éva - Pá kis panelom!

Összességében úgy érzem, Darabos Éva Pá kis panelom! című munkája bár nem érdektelen darab, kiválóan megragad egy állapotot, egy hangulatot, a nosztalgiát, mégis beleesik abba a tipikus hibába, mely a túlságosan szerzői filmeket jellemzi: kicsit több marad benne, mint amennyit sűrűsége ellenére adni tud, mert a szerzői személyesség a befogadónak nem hozzáférhető – talán emiatt is tűnik több kép homályosnak, értelmezhetetlennek. A befogadó nem tud kapcsolódni Darabos világának logikájához, inkább egy rendszertelenségbe csöppen – de kellő intimitás ellenében még utóbbi sem lenne probléma, hiszen akkor az alogikus attitűd szüntelen érzelmi dózisokkal tudna együttműködni. Témáit tekintve pedig mindez azért szomorú, mert tét és tétnélküliség határára sodródunk. A szürreális csavarások és az üzenet absztrakttá tétele nem ad hozzá sokat, az ábrázolt világ tárgyából inkább elvesz (még ha ötletként nem is funkciótlan a „tárgyra” vetített lélektan). A szociografikus látásmód adott, viszont a Pá kis panelom! szociografikus látlelet-jellege bizonytalan, így nem egészen érthető, Darabos miért inkább a realizmus, mintsem a szürrealizmus felől ragadta meg a színvilágot. Vagy ha már a fikció módozatán belül járunk, szükséges lett volna egy egységesebb szimbólumrendszer lefektetése, amiben a sűrű képek együtt is értelmet nyernek. Hogy milyen is a panellakóteleppark életérzése és attól milyen búcsút venni, mindezekről inkább sekélyes benyomásaink lehetnek a kisfilm abszurd logikája miatt. Maga az abszurd is csak egy giccs marad, nem a panellakótelepek létállapota, hanem inkább valami, mely túlságosan eltereli a figyelmet az ábrázolt világról.

Pá kis panelom! instagram oldala
Darabos Éva instagram oldala

nyomtat

Szerzők

-- Szabó Dárió --

Magyart és filozófiát hallgattam Pécsett. Diákéveim alatt Tar Sándor prózaművészete foglalkoztatott, valamint a prózaköltemény-jelenség elméleti és műfaji anomáliái. Két évig az Új Bekezdés online kulturális felület szépírásait szerkesztettem (Részeg hajó); számos lapnál közlök rendszerességgel film- és sorozatkritikákat, mozgóképvilággal kapcsolatos esszéket. Annak idején aktívabban publikáltam szépírásokat is (főként lírát), megjelentem többek között a Hévíz, a Tiszatáj, a Csillagszálló, a Pannon Tükör, a Műút és a ContextUs hasábjain/oldalán is. Nemrég még a Goal.com honlapjára futball taktikai cikkeket is írtam.


További írások a rovatból

art&design

Bemutatták Győrffy László Poszthumán Stratégiák című könyvét
Megnyitóbeszéd Augusztinyi Fruzsina kiállításához
Interjú Molnár Judit Lillával
Megnyitószöveg blanche the vidiot és Palik Eszter "Norma" című kiállításához

Más művészeti ágakról

Neige Sinno Nyomorult tigris című művét mutatták be a Francia Intézetben
gyerek

Jön Veszprém legvidámabb hétvégéje!


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés