bezár
 

színház

2020. 09. 28.
She’s like a woman
Elfriede Jelinek: Árnyék (Eurüdiké elmondja)
Tartalom értékelése (2 vélemény alapján):
She’s like a woman Ha akarom, egy tehetséges színésznő bravúros akciója, ha akarom, kortárs opera, ha akarom, nyelvi bravúr a magyar nyelv szépségeinek bemutatásával, ha akarom, kortárstánc. Avagy: beavató játék Elfriede Jelinekhez. Az osztrák írónő nevét hallva a nehezen érthetőség és a túlzott elvontság juthat eszünkbe. Az Árnyék című előadás esetében azonban ilyesmiről szó sem volt. Összművészeti tűzijáték a Trafó színpadán.

A maszkos, kétszéknyi távolságban ülő premierközönség a Trafó nagytermének tág terében élvezhette Pető Kata bravúrját. Ez az ő másfél órája volt. Nem csak színészként alkotott nagyot: az ő ötlete volt a színpadra állítás, amelyet többéves erőfeszítéssel hozott létre. Maga válogatta az alkotótársakat, sőt a rendezőt is, Porogi Dorkát. Valószínűleg azért, mert volt mondanivalója: mit jelent nőnek lenni. Felszabadultan, egy hibát sem ejtve a kacifántos szövegben, könnyedén, testét-lelkét odaadva közvetítette az általa is tervezett bézs színű többrétegű plasztikruhájában (társtervező: Adrian Ganea) a modern Eurüdiké történetét, a nőét, aki túl van a hamvas ifjúságon, aki érett nő, nemrég vált el, gyerektelen, és próbálja magát nagy lelki küzdelmek árán újraértelmezni férfi nélkül.

Szkéné színház

Az Árnyék cím a fordított Eurüdike történetre utal. A mitológiai történet szerint Eurüdiké meghal egy kígyómarás következtében, árnyék lesz belőle, férje pedig, Orpheus, a dalnok, érte megy az alvilágba, de idő előtt hátra néz a mögötte haladó nőre, aki ezért végleg az árnyékvilág foglya marad. Itt: az árnyéklétbe zárt nő a férfihez fűződő viszonyának újraértelmezésével megszabadul a zártságtól, és újra él. Utolsó szava: „Élek.”

Eurüdiké

A modern nő vívódása a szöveg összetettségéből, zeneiségéből rajzolódik ki. Mesterien megkomponált szövegrengeteggel zsonglőrködik Pető Kata. Folyamatosan beszél. A megtestesült női alak korunk szorongó modern írónője. Mindentől fél, kivéve a fűben tekeredő, halálát okozó kígyótól. Vagyis attól, ami igazán veszélyt jelent rá. Szereti a szép ruhákat. A kezdő képben merev krinolinban van, abból lép ki. Időnként operaáriába csap át ez a nyugtalan, feszültségtől teljes verbális zuhatag. Plasztik ruhájában újra és újra körbejárja, sőt inkább ruganyos léptekkel körbe ugrálja a teret. Az állandó mozgás feszültséget, nyugtalanságot fejez ki.

A színpadi tér tág. Eurüdiké vissza tud húzódni „barlang”-jába (bunker a tér hátulján), ami a mitológiai jelentés értelmében az alvilág. Használnak digitális technikát is, szépen csordogál a kis patak a hátsó vásznon, ahova greenbox technikával egyszer a nő is odavetül. Az ide vetített táj olykor hófödte, ha a hangulat éppen megkívánja. Ez egyben az alvilág és az élet közötti váltakozást is szimbolizálhatja.

Orpheus

Gergye Krisztián az előadás egy kései pontján jelenik meg mint az énekes Orpheus. Ő a férfi a nő életében. (Eltérően az előadást beharangozó reklámanyagtól, a zenekar tagjai nem értelmeződnek megsokszorozott Orpheusokként.) Lefejti a nőről többrétegű ruhájának felső rétegét, hátulról közelítheti csak meg, átöleli. Hozzáér a testéhez. Rá nem nézhet. Ez egy gyönyörű pillanat. Mereven néz maga elé, mert nem nézhet a nőre, kicsavartak a pózai. Mozdulataiból neme nem egyértelmű, de a színpadi kisugárzása férfi szexust közvetít. A férfi néma, a nő beszél. A test nyelvén mégis találkoznak. Színpadi jelenléte mindkét alkotónak erőteljes, együtt pedig új minőséget hoznak létre.  

She’s like a woman

Ebben az előadásban Orpheus teljesíti a feltételeket: nem néz hátra, visszahozza Eüridikét az életbe. Még szelfit is készít önmagukról okostelefonjával, hogy láthassa a nőt.  Csakhogy ebbe az erőfeszítésbe belehal. A közös sikert menüettel ünneplik, vagyis egymásra néznek. Mégsem folytathatják együtt. A darab végére Eurüdiké egyedül marad. A férfi megmenti a nőt.  Asszisztált a boldogságához. Az a férfi, akivel valódi egységgé lényegült, akikez képest létezett, és akihez képest meg tudta őrizni a függetlenségét.

Orpheus

Elfriede Jelinek: Árnyék (Eurüdiké elmondja). Eurüdiké: Pető Kata. Orpheusz: Keresztes Gábor, Komjáti Áron, Szabó Sipos Ágoston, Csizmás András, Kákonyi Árpád, Gergye Krisztián. Rendező: Porogi Dorka. Dramaturg: Gábor Sára. Fordító: Halasi Zoltán. Koreográfus: Gergye Krisztián. Látvány- és fénytervező: Adrian Ganea. Jelmez: Adrian Ganea, Pető Kata. Zeneszerző: Kákonyi Árpád, Freakin’ Disco (Keresztes Gábor, Komjáti Áron, Szabó Sipos Ágoston, Csizmás András). Fénytechnikus: Ujvári Zsolt. Produkciós vezető: Gulyás Dóra. Hangtechnikus: Erdős Péter. Rendezőasszisztens: Varga Miklós. 2020. szeptember 8. Trafó Kortárs Művészetek Háza. Képek forrása: Nagy Gergely, a Trafó Facebook-oldalán

nyomtat

Szerzők

-- Varga Kinga --

Varga Kinga az ELTE-BTK Irodalomtudományi Doktori Iskolájának doktorjelöltje. Témája az Édes Anna színpadi feldolgozásának összehasonlító vizsgálata. Szabadúszó kulturális újságíró. Színház, film és irodalom határterületei vonzzák.


További írások a rovatból

színház

Egy tökéletes nap Szenteczki Zita rendezésében a Hatszín Teátrumban
avagy A spacio-temporalitás liminalitásának reprezentációja David Greig Prudenciájának Kovács D. Dániel által teremtett színpadi víziójában...
Komáromy Bese Soha jobban című darabjáról
Karácsonyozzatok velünk, vagy ússzatok haza az Örkény Stúdióban

Más művészeti ágakról

Lichter Péter: Frankenstein eksztázisa – A found footage filmek és videóesszék formavilága
Platon Karataev: Napkötöző
Kritika a Das Rheingold és a Die Walküre előadásairól a Wagner-Napokon


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés