bezár
 

gyerek

2021. 04. 21.
Végtelen mesélőkedv
A Csimota Kiadó tavaszi papírszínház-újdonságai
Tartalom értékelése (4 vélemény alapján):
A HUBBY – Magyar Gyerekkönyv Fórum által szervezett online gyerekkönyvfesztiválon több mint tíz magyarországi kiadó vett részt. Köztük volt az igényes gyermekkönyveiről jól ismert Csimota Kiadó is, amely ezúttal sem okozott csalódást közönségének. Idén tavasszal négy könyvvel lepte meg olvasóit, amelyek közül kettő a papírszínház izgalmas műfajába tartozik. Révész Emese művészettörténész jóvoltából ismerkedhettünk meg ezekkel a kiadványokkal.

A papírszínház a japán eredetű kamishibai műfaj megújított örököse. A kamishibai a japán buddhista templomokban elterjedt mesemondó módszer volt, gyökerei a XII. századra nyúlnak vissza. Ám manapság is időszerű: a képernyő elé kényszerült gyerekszemek számára üdítő lehet a fakeretbe csúsztatott, igényesen megrajzolt képek látványa! A mesemondó tanítónőnek vagy szülőnek nem kell azzal a problémával megküzdenie, hogy a képeskönyvek illusztrációi egy nagyobb gyerekcsoport számára is tisztán láthatók legyenek, és emiatt ne törjön meg a mesélés varázsa. A papírszínház esetében vérbeli mutatványosként a közönsége elé táruló lapok mögül találhat vissza a mesélő a történetmesélés legősibb formájához. A képek statikussága a színházi előadások életszerűségével ellentétben nagyon is igénybe veszi a hallgatóság képzelőerejét is. Fő eszközei  a késleltetés és a kiszólás, eredményessége pedig azonnal mérhető a gyerekek arcán.

Félbevágott március

A félbevágott március

A szöveg szerzője Kollár Árpád, illusztrátora pedig Grela Alexandra.

Megtudhattuk, hogy Kollár verse egy felhívásra készült, amelynek az volt a célja, hogy a nemzeti ünnepekhez kapcsolódó hagyományos verskínálatot kicsit felfrissítsék, és közelebb hozzák a gyerekekhez. Olyan vers ez, amely úgy beszél március 15-ről, hogy nincs benne megemlítve sem Petőfi neve, sem a Nemzeti dal, mégis az egész forradalmi eseménysorozat lendületét képes átadni a gyermekek számára anélkül, hogy erőltetetten történeti vagy didaktikus lenne. A forradalmi érzést a felszabadult életélmény jeleníti meg. 

„olyan, / mint amikor trambulinon ugrálsz és egyszer csak / nem zuhansz vissza soha többé.”

Március első fele még az elnyomás ideje, március 15-én pedig előtör a „szabadság”, ezt az elvont, nemes érzést illetve fogalmat a szerző képes a vers segítségével megfelelően érzékeltetni. A csomós tökfőzelék képével bravúrosan jeleníti meg, hogy az országnak miképp lett elege a nyakára telepedő zsarnokokból. A forradalom erejét hétköznapi és megélhető módon hozza közel, teszi érzékletessé a gyerekek számára: mindezt a várakozás érzése köré építi, amikor már robbanni készül a várva várt tavasz, de még gyakori a hűvös idő.

Generációs emlékezet

Grela rendkívül gazdag ábrázolási technikája során különböző textúrákat használ: rajzolt, festett, fotószerű felületeket alakított ki. Ezeket a 20. századi modernizmus nagy irányzataira, felforgató képalkotó módszereire visszautalva alkalmazza, merészen torzítva a tereket és arcokat, de mégis csak annyira, hogy az egy gyerek számára azért örömteli lehessen.

A beemelt fotókollázselemeken keresztül – pl. amikor egy kislány látható a nagymamájával, vagy egy nagyapa teszi fel a kokárdát unokájára – a nemzedékeken átívelő emlékezet is megjelenik. Izgalmas a képek térszemlélete, a háttérképek között az egyik portré akár 19. századi képmás is lehet, ami ugyancsak annak jelzése, hogy a közösségi rítusok a múltban gyökereznek.

Maros Krisztina: Alvó nő rókával

A Csimota Kiadó másik új papírszínház meséje, a Könyvmecénás-program 2021. márciusában megjelent kiadványa, Maros Krisztina nevéhez kötődik, ő a szöveg írója és a képek készítője is. A művet Berény Róbert-festményei ihlették (Alvó nő rókával, Csellózó nő, Enteriőr).

A sorozaton belül megjelent már többek között Franz Marc (Kék lovak), Kacusika Hokuszai (A nagy hullám) alkotásait vagy Leonardo da Vinci találmányait feldolgozó mese. Ezekben a művekben egy híres mű alapján születik meg a történet, és az illusztrátor igyekszik az eredeti festmény vagy szobor hangulatát, technikáját maga is megvalósítani a papírszínház oldalain.

Berény – a szóban forgó mű ihletője – a 20. századi modernizmus alkotója volt, a Nyolcak csoport tagjaként indult, a 20-as években tért haza emigrációjából, és plakáttervezésbe kezdett, amely hatott dekoratív, nagyvonalú, síkszerű, szintetikus festészetére. Az Alvó nő rókával című a képe is ebben az időszakban készült.

Róka a bölcs szarvassalKönnyen magával ragad a metaforákkal átszőtt, lüktető, már-már lírai szöveg sodrása. Az erdei állat a természetben bolyongva „lágy és gömbölyű” hangokat hall, „amelyek felkúsznak a hegyoldalon, hogy onnan visszatérve megcsiklandozzák a fák leveleit. Róka selyemszőre felborzolódott a gyönyörűségtől", és gondolkodás nélkül útnak eredt. A vadonból a városba, azon belül is egy műterembe jutunk, majd abba a szobába, ahol egy csellózó nő tűnik fel a teáskanna mellett finom illatozásba burkolódzva. Maros Krisztina nem szolgai módon követi azokat a faktúrákat, amelyek Berény Róbertre jellemzőek, mégis érezhetők a festő ecsetvonásai.

A papírszínházak könnyen megnyitják a gyerekek érdeklődését a képzőművészet felé. Különösen fontos ez napjainkban, amikor a közoktatásból lassan teljesen kikerülnek a művészettörténeti ismeretek. A mesék a történetek elmondása után nem érnek véget. A bemutatott művek meseterápiás alkalmazhatósága vitathatatlan, érettségtől, nyitottságtól függően lemerülhetünk segítségükkel a mélyrétegekig.

Papírszínház

 

Képek forrása: a Csimota Kiadó weboldala

nyomtat

Szerzők

-- Musitz Dóra --


További írások a rovatból

gyerek

Nagyívű nemzetközi kiállítás nyílik a Deák17 Galériában
Kristyna Litten: 80 kutyával a Föld körül
Interjú Somfai Annával
Interjú Gévai Csilla író-illusztrátorral

Más művészeti ágakról

színház

Forgách András A játékos és a többiek című drámakötetének bemutatója
Láng Orsolya Ház, délután című könyvének bemutatójáról
Kelemen Kinga kiállításának megnyitóbeszéde
Beszélgetés Karosi Júlia jazz-énekessel


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés