bezár
 

irodalom

2021. 11. 02.
Nem ők a három nővér
Bakos Gyöngyi, Szaniszló Judit és Tamás Zsuzsa közös könyvbemutatója a Nyitott Műhelyben
Tartalom értékelése (4 vélemény alapján):
A Magvető Kiadó 2020 őszén egyszerre jelentette meg Bakos Gyöngyi, Szaniszló Judit és Tamás Zsuzsa regényeit. A covid miatt eddig elmaradt közös bemutató végül most került pótlásra a Nyitott Műhelyben. A szerzőkkel Nagy Hilda beszélgetett.

Finta László, a Nyitott Műhely örökös házigazdája azzal a tréfás kommenttel vezette fel az estet, hogy ő maga sem tudja, képzőművészeti, fotós, vagy esetleg filmes beszélgetést fogunk-e ma hallani. Ez a gondolat a szerzők regényeiben található motívumokra utalt: a Tövismozaik, Tamás Zsuzsa regénye szorosan kapcsolódik a képzőművészethez, Szaniszló Judit könyvében, a Leli életében a fotók kapnak fontos szerepet, Bakos Gyöngyi Nyolcszáz utca gyalog című regényének pedig egy filmkritikus a főszereplője. A szerzők ezekhez a műfajokhoz való viszonyának a kibeszélése tehát magas labdaként kínálta magát a Nagy Hilda által vezetett beszélgetéshez, még ha nem is ez lett az első aznap este.

A Magvető Kiadó tudatos döntésének eredményeképpen három női szerző alkotása került közös promócióba.Tamás Zsuzsa ezt a tényt már azelőtt szóba hozta, mielőtt a beszélgetés vezetője rákérdezhetett volna. Ennek kapcsán azt is jelezte, hogy érzi a beskatulyázás veszélyét, tőle hangzott el kvázi védekezésképpen az ezen írás címéül szolgáló mondat is. Az ugyanakkor mindenképpen a közös promóció eredménye, hogy a nagyjából egy évet csúszó – és a körülmények okán a megjelenéskor külön-külön online alkalmakkal helyettesített  – közös bemutató idejére a szerzők már barátként is hivatkozhattak egymásra. Ráadásul Bakos Gyöngyi felvetése nyomán nem lehetett figyelmen kívül hagyni azt a lehetőséget sem, hogy a kiadó sokkal inkább tartalmi szempontok alapján kapcsolta össze a három szerzőt, ahogyan azt pár évvel korábban Horváth Viktor, Potozky László és Totth Benedek esetében regényeik háborús tematikája mentén tette.

3

Felolvasás következett. Az elhangzott szövegeket Nagy Hilda választotta ki, demonstrálandó, miért is érdemes elkerülni a női szerzőség mentén történő beskatulyázást. A szövegek között felbukkanó hasonlóságokat elsősorban valóban nem a női, sokkal inkább a családtematika jelentette, noha ezt a szempontot a beszélgetés mind a felolvasás előtt, mind pedig utána mellőzte. Szintén Nagy felvetésére szóba került ugyanakkor a főszereplőknek a különböző művészetekhez való szorosabb viszonya. Szaniszló Judit szerint a Leli élete egyértelműen a nyelv kudarcáról szól, talán ebből fakadóan is született meg a regény szobrászkodó édesanya-figurája, Bakos Gyöngyi pedig a Nyolcszáz utca gyalog fejezetcímeinek eredeteként Ingmar Bergman filmjeit említette. Tamás Zsuzsa szereplője performanszainak a nyelv-értékéről mesélt, emellett köszönetet mondott a közönség soraiban is jelen lévő Szabó Attilának, akivel a regény elkészülte közben végig konzultált az abban előforduló képzőművészeti alkotásokról, hogy azok valóban jelentéses művek legyenek. Állítása szerint talán ez a folyamat volt a könyv megírása közben számára a legkedvesebb, mert több felmerülő ötlet közül tudott válogatni, az így létrejött alkotásokat pedig egy kicsit a magáénak is érzi. Ugyanakkor tiltakozott az ellen a kritikai olvasat ellen, amelyik a könyvben feltűnő művek kapcsán az alkotás folyamatát terápiaként fogja fel, akár a szerző, akár a főszereplő részéről.

A beszélgetés viszonylag hirtelen lezárását követően a jelenlévők megtapasztalhatták az alkotás gasztronómiai dimenzióit is, a szerzők ugyanis sós és édes süteménnyel is készültek az estére. Ahogyan az ilyenkor lenni szokott, a közönségben kialakultak kisebb beszélgetőkörök, és persze a dedikálás sem maradt el.

Borítókép: Orlovits Adrienn

Fotó a szövegben: Harag Anita

nyomtat

Szerzők

-- Stermeczky Zsolt Gábor --

1992. Budapest. Főleg Rákospalota és Újpest határmezsgyéje. Költő, kritikus, hobbizenész, még hobbibb táncos. Megjelent könyve: Tévedések tárgya (2018, Scolar, verseskötet).


További írások a rovatból

Abdallah Abdel-Ati Al-Naggar Balassi Bálint-emlékkard irodalmi díjához
Recenzió a Természetellenes vadság című líraantológiáról

Más művészeti ágakról

Hajdu Szabolcs: Kálmán-nap
Jeanne Herry: Az arcuk mindig előttem lesz
A 74. Berlini Nemzetközi Filmfesztivál
Denis Villeneuve: Dűne – Második rész


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés