bezár
 

gyerek

2022. 07. 26.
Hímzés kiállítás a Deák17 galériában
MINTÁZATOK – Na de mihez kezdjünk velük?
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Hímzés kiállítás a Deák17 galériában A budapesti Deák17 Gyermek és Ifjúsági Művészeti Galéria MINTÁZATOK című kiállítása a kortárs magyar képzőművészetben megjelenő hímzéssel foglalkozik, 14 olyan alkotó munkásságába engedve betekintést, akik a nagy hagyományú technikát saját gondolataik, mai üzenetek kifejezésére használják. A kiállításon olyan alkotások szerepelnek, melyekben a hímzés, valamely aspektusa révén, hozzáadott tartalommal bír – ahol a technika leginkább ürügy, alkalom ennek a tartalomnak a kifejezésére, mely tartalom gyakran ironikus, humoros, vagy éppen személyes, netán kritikus. Most összeszedtük, mennyi mindent is lehet csinálni a kiállításban.

A Mintázatok kiállítás

1. Hímzést hallgatni

Szirmay Zsanett Soundweaving – azaz hangszövés – címre keresztelt projektje azt a kérdést teszi fel, hogy vajon hogyan szólnának zeneként a népi motívumok. Azaz, hogy megszólaltatható-e a hímzés? A projekthez bukovinai székely, kalotaszegi és magyarországi népi keresztszemes hímzések (párnák, ingek díszítései) közül válogatott a művész. Az öltéseket hangjegyekként kezelve átvitte a mintasorokat olyan szalagokra, mint amilyeneket a 19. század elejétől ismert lyukkártyás, zengőfésűs zenelejátszókhoz használnak. A kézzel kilyukasztott szalag ilyen módon kottaként működik – amit a kiállításon a látogatók is megszólaltathatnak.

A kézzel kilyukasztott szalag kottaként működik A nézők meg is szólaltathatják

 

2. Labirintusban bolyongani

Richter Sára Ami személyes című vászonmunkája összességében több mint 50 méter hosszú – ebből egy kiemelt részlet szerepel a kiállításon. Az egyetlen hosszú folyammá összevarrt vászoncsíkok a térben úgy jelennek meg, mint egy labirintus, ami arra hívja fel a nézőt, hogy lépjen közel, vesszen el kicsit az útvesztőben. Az alkotás személyes önvallomás – egyúttal egy önmagába visszaforduló, textilből felépített térrészlet (environment). Érzelmileg, pszichésen, de fizikailag is behívja a nézőt a saját terébe. A labirintusban szó szerint bejárhatjuk azt a személyes történetet, amit az alkotó ebben a műrészletben megoszt velünk, a látottakból pedig itt-ott akár saját életünkre is ráismerhetünk.

Labirintusban bolyongani

3. Családi fényképeket lapozgatni

Kusnyár Eveline Hacienda címet viselő sorozata három fázisban készült, végig kísérve a legfontosabb változásokat egy család életében: az új házba való beköltözést, az első, majd a második gyermek megszületését.  A sorozat alapját fekete-fehér fotók képezik, melyek a felújítást, a sok éven át tartó építkezést rögzítik. Meglehetősen személyes indíttatásból nyúlt Kusnyár Eveline itt a hímzés technikájához. Az anyaság megélését végig követő képeken a babaruhák és pelenkák jellemző figuráit vitte fel a fotók felszínére. A két réteg – fotó és hímzés, házfelújítás és gyermeknevelés – termékenyen értelmezi újra egymást, miközben egy személyes, érzelmes időszakba enged betekintést.

Családi fényképeket lapozgatni Családi fényképeket lapozgatni

4. Optikai játékokkal játszani

Egy hagyományidéző, hímzett dekorációkkal, ugyanakkor kortárs utalásokkal teli szobabelsőt idéz meg Pittmann Zsófi installációja. A hímzett tárgyak azonban, melyek ebben a szobában megtalálhatók, mind kettős arcúak. Látványvilágukban a népművészetből merítenek – tartalmilag azonban nagyon is maiak. Ilyen az az asztalterítő is, melyen a Kill Bill című Tarantino filmre vehet észre utalást a figyelmes, optikai trükkükre érzékeny néző. Ezen a terítőn ugyanis az anamorfózis optikai játékát figyelhetjük meg. A középkor óta ismert eljárás révén a felismerhetetlenné torzított kép a tükröződés révén válik értelmezhetővé.

Optikai játékokkal játszani

5. Hímezni, és közben egy közösségi akcióban is részt venni

12 négyzetméter: ennyi az alapterülete a standard, 504 x 238 cm-es óriásplakátoknak, melyekkel itthon és Európa-szerte tele vannak az utcák. A kereskedelmi vagy politikai hirdetések egyetlen feladó üzenetét közvetítik sokak felé – Szabó Eszter Ágnes közösségi projektjében kísérletet tesz a folyamat megfordítására, és egy azonos méretű felületen, 12 nm-en, lehetőséget biztosít bárkinek, hogy otthagyja a saját üzenetét. Az óriásplakátok által betöltött kommunikációs helyzet kiforgatása teret enged a valós aktivitásnak, és a hímzés jellemzően lassú, magányos tevékenysége közösségi projektté válik. Az alkotás 2018-ban a MODEM-ben, 2020-ban a Ludwig Múzeumban volt kiállítva és bővült a látogatók hímzéseivel. Most pedig nálunk, a Mintázatok kiállításon várunk mindenkit, hogy ki-ki hagyja itt a saját hímzett üzenetét, jeleit a közös felületen.

Hímezni, és közben egy közösségi akcióban is részt venni

Helyszín: 1052 Budapest Deák Ferenc utca 17. I. emelet
Nyári nyitvatartás: Hétfő–Péntek: 10.00–18.00, Szombat-Vasárnap: zárva
nyomtat

Szerzők

-- PRAE.HU --

A prae.hu művészeti portál 2006 óta jelenik meg, naponta friss művészeti hírekkel, tudósításokkal, és elemzésekkel, interjúkkal. Hat művészeti ág (irodalom, art&design, építészet, színház, zene, film) mellett gyerekrovata is van.


További írások a rovatból

Paweł Pawlak: Ancsa, avagy vázlatok tüsszögő svájcisapkával, Pagony, 2024
Kristyna Litten: 80 kutyával a Föld körül
Interjú Gévai Csilla író-illusztrátorral

Más művészeti ágakról

Kritika Kállay Eszter Vérehulló fecskefű című kötetéről
Roy Jacobsen: A láthatatlanok című regényéről
Alex Garland: Polgárháború
irodalom

A Jelenkor Kiadó új költészeti kiadványainak bemutatója


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés