bezár
 

színház

2022. 08. 17.
A fizika és a társadalom törvényeinek felfüggesztése
William Shakespeare – Kulcsár Noémi: Ahogy tetszik
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A 2022-es, 17. Gyulai Shakespeare Fesztivál Ahogy tetszik című táncszínházi adaptációjának már a nyitóképe beszippantja a nézőt. A bátran hű történetmesélés, a látványos és átgondolt koreográfia, valamint annak pontos és könnyed kivitelezése, a zenék és jelmezek sokszínűsége és koherens jelentésvilága az előadás végéig nem is engedi el. Vagyis az, hogy a Kulcsár Noémi koreográfiája egyszerre emelkedik el Shakespeare-től, és talál vissza hozzá, a legnagyobb eredmény, amikor egy, az eredetitől eltérő médiumra fogalmaznak egy klasszikust.

Kulcsár Noémi Ahogy tetszik című produkciójában az eredetihez hű történetmesélés feszes keretet ad a tánccal, mozgással kifejezett emberi kapcsolatoknak, érzelmeknek és ezek alakulásának. Örömteli, ahogy a shakespeare-i komédiában fellelhető kulcsjelenetek és motívumok egytől-egyig átíródtak a zene és tánc formanyelvére. A narráció tekintetében tehát semmilyen hiány nem keletkezhet a befogadóban, aki mégiscsak Shakespeare Ahogy tetszikjének adaptációjára ült be a nézőtérre. A narráció persze nem szolgaian és didaktikusan adja elő az eredeti komédia történetét, hanem azt újragondolva, újraértelmezve. Ennek egyik legplasztikusabb példája Orlandónak az oroszlánnal való küzdelme. Azt várnánk ugyanis, hogy a fiatal szerelmes hőssé válik a harc során, mint ahogy Shakespeare-nél megtörténik, hiszen Orlando a Herkules-mitológiára rájátszva (Nemeai oroszlán legyőzése) hősiesen védi meg – az erre egyébként érdemtelen – testvérét, akinek az életében ez az önfeláldozó hőstett fordulatot hoz. Ám ebben az előadásban Orlando alulmarad, és csak az oroszlán kegye vagy a véletlen műve, hogy élve megússza a találkozást, amire talán magyarázatot az adhat, ha úgy gondolunk a modern Orlandóra, hogy nem is hős, nem különleges képességei miatt, hanem éppen hétköznapiasságában érdekes. Ezt sugallja az öltözéke is, hiszen az ő ruházata a legköznapibb (szakadt farmer és póló), amit talán egy kicsit ellensúlyoz a pólón található Rolling Stones embléma, amiben felsejlik a társadalmi elvárásokra nyelvet öltő lázadás ikonográfiája is.

Szkéné színház

A táncnarráció feszességét azonban nemcsak Shakespeare szüzséjéhez való hűség biztosítja, hanem a finomra hangolt, különböző típusú ismétlések hálózata is. Az előadásnak keretet biztosít a fénytechnikával megoldott monokróm, a nézőkkel szembeforduló, azokra kinéző és ezáltal őket az előadás világába bevonó élőkép az előadás elején, valamint a végén, amikor Jacques fehérre mázolt arccal, néma memento mori képként ellenpontozza az általános egymásra találás örömét. A kereten belül, összhangban a forrásművel, a szerelem is ismétlődés tárgya, hiszen nem egy, hanem rögtön négy szerelmes pár alakul: Rozalinda (Cvikli Fanni) és Orlando (Horváth Bence), Célia (Forczek Janka) és Olivér (Plita Márk), Csűr (Novák Laura) Csavar (Suba János) (Shakespeare-nél Próbakő), továbbá Phoebe (Csóka Liza e.h.) és Silvius (Szalai-Bordás Ádám). A különböző szerelmespárok, persze különbözőképpen fogják fel a szerelmet, ám a különbözőségben hasonlóságot biztosítanak az ismétlődő elemek, például amikor a lányok a színpadon fekvő fiúkon szörfölnek. Az ismétlés egy másik típusa a szerepkettőzés, Charles és az Oroszlán szerepkettőzése (Gioele Del Santo), hiszen dramaturgiai funkciójuk tekintetében hasonlóak, mindketten Orlando életére törnek a számukra adott keretek között. Hasonlóan briliáns ötletnek tűnik, amikor a férfinek öltözött Rozalinda férfiasságát bizonyítandó flexel, amely vicces mozdulatsorokban visszaköszön Charles, a díjbirkózó reflektálatlan macsózása a darab elején.

Figyelmet érdemel még a jelmezek (Bati Nikolett) és sminkek szerepe is az előadásban. A jelmezek és sminkek meglehetősen jellegzetesek és erősek, aminek révén könnyű beazonosítani a szereplőket. Ebből a szempontból érdekes Rozalinda férfivé, azaz Ganymédésszé válásának színpadi megfogalmazása, ugyanis nemcsak egyszerűn férfiruhát vesz fel, hanem a magányos udvari bolond, Csavar úti ruháját szerzi meg Céliával összefogva, meglehetős erőszakkal fosztva meg a szerencsétlent ruházatától. A zöld öltöny egyszerre jeleníti meg az útra kelést, és utal arra is, hogy a három figura a természetbe indul, hűen Shakespeare „zöld komédiájaként” is emlegetett művéhez. Az úti ruházatért cserébe Csavar megkapja Rozalinda ruháját, és ezzel újabb csavar kerül a nemek alakulásába. További jelentésréteg tárulkozik fel abban a jelenetben, amikor Rozalinda (még nadrágkosztümben) és Orlando felismerik egymást, majd játékos, bájos, erotikus elemekkel tűzdelt kettősre kerül sor. Rozalinda ugyanis megszabadul a zöld zakótól, de a nadrág rajta marad, és mivel nem kapja vissza eredeti női ruháját, úgy tűnik egyfelől, hogy nincs lehetőség a teljes visszafordulásra az eredeti állapotához, másfelől talán Rozalinda mégiscsak a legerősebb személyiség ebben világban, aki képes kibékíteni magában a legnagyobb ellentéteket is.

A zeneválasztás (Montázs) és a koreográfia a fiatalos, ellentétekkel és nehézségekkel terhelt sorsokat mutatja be izgalmas pontossággal. A zenék között a nagyon modern hangzás és sok esetben a latinos ritmus dominál, ami frappánsan utal a szerelemre és az attól elválaszthatatlan erotikára, annak profán értelemben vett megváltó erejére. A koreográfia is ötvöz számtalan elemet a gangnam-style-tól az akrobatikáig, mindezt pedig a táncosok oly könnyedséggel jelenítik meg, mosolyogva és pajkosan, mintha számukra nem léteznének a fizika törvényei. Ugyanez a könnyedség fedezhető fel a jelenetek ritmusában, ahol mértékkel követik egymást az össztáncok, az azokban beépített szólók, párosok, illetve az olyan szólótáncok, amikor csak egyetlen előadó dolgozik a színpadon. Ezt a jól szerkesztett ritmust töri meg hangsúlyosan egy-egy kiabálás vagy éppen a csend. A csendesebb jelenetek közül emelkedik ki Rozalinda zenétlen-fájdalmas-zavart tánca, amikor Orlando véres ruhadarabját (a letépett Rolling Stones emblémát) kapja meg, és önti el a kétségbeesés, hogy milyen állapotban is kapja vissza szerelmét. Ennek a jelenetnek különös erőt kölcsönöz az, hogy ma éppen háború dúl a szomszédban, és számtalan nőnek, anyának a fájdalma és félelme íródik bele ebbe a táncjelenetbe.

A történetmesélés feszességét és ritmusát tölti meg magával ragadó érzelmekkel az emberi kapcsolatok megannyi problémájának mozgással történő kifejezése. Megható Rozalinda jelenete, amikor Orlando a birkózómeccse után elhagyja a színpadot, és a lány le sem tudja venni a szemét az Orlando hagyta űrről, amelyben benne van a szerelem mindent átható, drogszerű kémiája. De benne van az is, hogy Célia hiába próbálja maga felé fordítani barátnője, rokona figyelmét, és majd csak a kedves, barátságos ölelésben tud Rozalinda feloldódni. Mint ahogy az is felfedezhető a jelenetben, hogy Célia nemcsak a ráció nevében szeretné elfordítani Rozalinda figyelmét Orlando hiányáról, hanem amiatt az irracionális félelem miatt is, ami a nagyon mély és emberi elhagyatottságból táplálkozik. Az emberi kapcsolatok szempontjából figyelemre méltó továbbá Jacques (Emődi Attila) alakja, aki leginkább elszigetelten jelenik meg a színpadon, ami alól kivételt Csavarral való szívszorító és röpke örömre okot adó kettőse szolgáltat.

A megható kettősök mellett ki kell emelni a táncosok tökéletes egyéni alakítását is. Pompásan teremtik meg a karakterüket, amihez lábfejtől az arcizmok rezdüléséig mindent bevetnek. Tűpontosan hozzák a komoly és a vicces, különösen talán a kedvesen incselkedő szerelmes jeleneteket, ahol minden pár másként fejezi ki szerelmét és célját a másikkal. Ugyanez a finom, egyéni hangoltság érhető tetten a társadalmi szintű problémákat megfogalmazó össztáncokban, a köz- és magánszféra egymásra íródásának pillanataiban.

Kulcsár Noémi Ahogy tetszikje tehát nagyon tetszik. Az összhatás és a részletek szigorú szerkezetben, alaposan kidolgozott táncjátékkal fogalmazzák meg az emberi kapcsolatok törékenységét a fiatalság fizikai törvényeket és társadalmi beidegződéseket figyelembe nem vevő energiájával. A fizika és társadalmi törvények átmeneti felfüggesztése, Shakespeare vígjátékának a tánc és zene nyelvére történő átfogalmazása úgy, Ahogy van, nagyon tetszik.

 

William Shakespeare: Ahogy tetszik

Táncolják a GG Tánc Eger táncművészei:

Rozalinda: Cvikli Fanni
Orlando: Horváth Bence
Olivér: Plita Márk
Célia: Forczek Janka
Juacques: Emődi Attila
Csűr: Novák Laura
Csavar: Suba János
Phoebe: Csóka Liza e.h.
Silvius: Szalai-Bordás Ádám
Charles / Oroszlán: Gioele Del Santo
Bird: Martina Tizzi

Dramaturg: Cseh Dávid
Zene: Montázs
Jelmeztervező: Bati Nikolett
Díszlet/szcenika: Kulcsár Noémi és Csere Zoltán
Koreográfus-asszisztens: Emődi Attila
Ügyelő: Kiss Alexandra
Tánctagozat-vezető: Topolánszky Tamás Harangozó-díjas, érdemes művész
Koreográfus: Kulcsár Noémi

Bemutató: Nemzeti Táncszínház Kisterem
2021. október 12.

Gyulai előadás: Várszínház kamaraterem
2022. július 12.

nyomtat

Szerzők

-- Almási Zsolt --

Színház és kritika az egész világ, színész és kritikus benne minden ember.


További írások a rovatból

színház

Szabó Magda: Az a szép, fényes nap történelmi drámája a Csokonai Nemzeti Színházban
A Mary Page Marlowe című előadás a londoni Old Vic-ben
A Moonlight Pictures a Jurányiban
színház

Beszámoló az V. Csokonai színházpedagógiai és színházi nevelési konferenciáról

Más művészeti ágakról

Az Élet és Irodalom LXIX. évfolyamának 45. számáról
Makai Máté mesél Andris Kalnozols regényéről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés