színház
Az utcai műsornak Vörös szál, a rituális játéknak Tavaszköszöntő és téltemető volt a címe. Mindez a THEALTER közvetlen előzményén, az East (az egyetemi színjátszó csoportok európai szövetsége) Tavaszi Napforduló Fesztiválján történt, 1990 márciusában. Ezek az emlékek Jászay Tamás tanulmányának az olvastán bukkantak elő, amely feltárja a több mint harmincéves THEALTER előtörténetét is. Maga a történet – eleinte Szabad Színházak Nemzetközi Találkozója néven – 1991-ben veszi kezdetét mint az egyik legrégebbi, folyamatosan működő, magyarországi nemzetközi, előadó-művészeti fesztivál.
A kötet, amely a 31. THEALTER Fesztivált bevezető, 2021-es konferencia anyagát gyűjti egybe (és innen letölthető), visszatükrözi ennek a három évtizedes, folyamatos útkeresésbe és kockázatvállalásba bocsátkozó rendezvénynek a színességét és sokrétűségét. A lezárása is méltó egy folytonos meglepetésekre építő fesztiválhoz; íme az utolsó mondatok: „ráadásul egy olyan évben beszélgetünk, 2021 nyarán, amikor a működési pályázaton nulla forintot ítélt meg a THEALTER-nek a névtelen kuratórium. Ami önmagában vicces lenne, de nem az, s a jövő sem kecsegtet sok jóval...”
Ha a jövő bizonytalan is, a múlt izgalmas és eleven. Az esszék-tanulmányok a THEALTER-en fontos szerepet játszó előadásokról, alkotókról és alkotóműhelyekről szólnak, önálló írás foglalkozik Gergye Krisztiánnal, Hajdu Szabolccsal, Pintér Bélával, Ivo Dimcsevvel, a k2 Színházzal, Ladányi Andreával vagy éppen a szegedi Metanoia Artopédiával csakúgy, mint a független színházak működési modelljeivel vagy a szentesi Horváth Mihály Gimnázium utcaszínházi előadásaival. Különösen kedves a recenzens szívének a vajdasági vonal, a Nagy József Woyzeckjéről és a Mezei Kinga rendezéseiről szóló tanulmányok, illetve Mikola Gyöngyi esszéje a pétervári független színházi mozgalomról. Mindez így persze nem több sietős name-droppingnál, de talán ez a felsorolás is jelzi, hogy mennyire gazdag anyagot kap kézhez az olvasó.
Külön fejezet gyűjti egybe azokat az írásokat, ahol egy-egy alkotó a saját munkájáról beszél. Adorjáni Panna a kolozsvári Reactor 99,6% című előadásáról ír, román és magyar nemzetiségű alkotók kollektív alkotásáról: e kollektív munka módszertanát, sajátos energiáit és sajátos buktatóit járja körül a résztvevőkkel készített interjúk alapján. Kelemen Kristóf a Megfigyelők című színházi előadása keletkezéstörténetéről mesél, amely levéltári kutatások nyomán, ügynökjelentések felhasználásával jött léte, Fábián Péter a k2 Színház két előadásán keresztül mutatja be, hogy mennyire eltérően alakulhat a színpadi szöveg és az irodalmi mű viszonya, Rácz Attila pedig a Hólyagcirkusz történetét és közösségi munkamódszerét járja körül. A kötetet egy három részből álló, monstre kerekasztal-beszélgetés zárja, ahol Fuchs Lívia, Imre Zoltán és Nánay István a magyar független színház és tánc történetét tekinti át. Az első rész a századfordulótól a hatvanas évekig, a második a hatvanas évektől a nyolcvanas évekig, a harmadik pedig a rendszerváltást megelőző időszaktól napjainkig tartó időszakról szól, informatív és izgalmas körképet nyújtva.
A THEALTER30(+1) kötet talán több is, mint egy egyszerű szöveggyűjtemény, hiszen rétegzett és tanulságos összkép rajzolódik ki belőle. És a recenzens szeme előtt kirajzolódott belőle egy olyan kérdés is – különösképp a záró beszélgetés révén –, amelyet a kötet nem tárgyal ugyan önálló témaként, de ott húzódik nemcsak a szövegek mögött, hanem a THEALTER történetének a hátterében is. Centrum és periféria dinamikájáról, sajátos viszonyáról van szó: a magyar független színházi törekvések története ugyanis elmesélhető volna akár ennek a viszonynak az erőterében is, Hevesy Iván és Palasovszky Ödön Zöld Szamár Színházától Halász Péter vagy Jeles András színházán keresztül egészen máig. Ha centrum és periféria kettősségén nem egyszerűen a Budapest-vidék viszonyát értjük, hanem az intézményes-hatalmi központot és annak a perifériáját, akkor ezeknek a történeteknek a fényében szemügyre lehet venni, hogy miképpen szívja el a levegőt a centrum a periféria elől, ugyanakkor mit és hogyan szív fel a periféria impulzusaiból. Ha a jövő (nevezzük bátran lánykori nevén jelennek) nem is kecsegtet sok jóval, a gondolattal mégiscsak el lehet játszani: hogyan működhetne az a kultúra, amely megteremti a feltételeket a perifériáról érkező innovációk számára, és vajon egy ilyen kultúra gazdagodásának milyen volna a dinamikája? Talán ezeket a kérdéseket épp a periféria felől érdemes feltenni, és épp ezért van felbecsülhetetlen jelentősége annak, hogy Magyarország egyik nagy egyetemi városában folyamatosan működik egy független színházi fesztivál, immár harminckét éve.
Színháztudományi konferencia
(2021. július 29–30.)
Szerkesztette: Jászay Tamás
SZTE BTK Összehasonlító Irodalomtudományi Tanszék – MASZK Egyesület, Szeged, 2022
Főoldali fotó: thealter.hu


