bezár
 

art&design

2022. 10. 01.
Totemoszlop az absztrakció mintáinak
Tóth Anna Eszter Minták halmokban című kiállításáról
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Patterns in Piles, Minták halmokban című egyéni kiállítást Kiss-Ványa Zsófia nyitotta meg szeptember 28-án este 18 órakor a Resident Art Galériában. Az alábbiakban a megnyitóbeszéd szerkesztett változatát közöljük.

Mintákról lévén szó, hadd kezdjem máris egy – önkényesen összeállított, mondhatni szubjektív – mintasor felvázolásával. 1998., London: négy depresszív és önpusztító nap után, amelyet az ágyban töltött, alkohollal, férfiakkal és önsajnálattal, Tracey Emin brit művész felkelt és végigpillantott a romokon, amit maga után hagyott, a vetetlen ággyal, szeméttel, üvegekkel. Akkor ott meglátta bennük a később My bed címre keresztelt installációját, amelyet azóta kétszer is bemutattak a Tate múzeumban, és bevonult a művészettörténet híres ready made-művei közé.

Majdnem 80 évvel korábban, 1925-ben, Franciaországban zajlik a következő jelenet: egy esős augusztusi délutánon Max Ernst szürrealista festő a tengerparti város, Pornic hoteljében rácsodálkozik a régi faparketta mintázatára. Az élmény olyan elementáris erővel hat rá, hogy azonnal lenyomatot vesz róla, a frottázs szinte gyermekien ösztönös technikájával: egy papírt helyez a padlóra, majd azt ceruzával átsatírozza, kimentve így a mintatöredékeket, amelyeket aztán Histoire Naturell című művészkönyvében publikál, egyedi, szürrealista ízű mintagyűjteményével nagy hatást téve kortársaira.

EnteriőrEnteriőrfotó Fotó © Resident Art / Lukács Gabi

A két kiemelt jelenet egy-egy töredék a művészettörténet két látszólag homlokegyenest eltérő irányából, a duchamp-i eredetű konceptualizmusból és az elvont mintákban témát találó absztrakcióból. Ebben a kettősségében, már-már összeférhetetlenségben, a figurativitás és az absztrakció érzékeny határpontján találja meg a maga festői mondanivalóját Tóth Anna Eszter.

Merthogy, és akkor itt van egy újabb dátum és egy újabb jelenet: 2014-ben, szülei házában, ébredés után Tóth Anna Eszter megpillantja a mosásra váró, árnyalatok szerint szétválogatott ruhák kupacait, és felismeri bennük a művészi témát: hiszen ezek kész műtárgyak! Hétköznapi környezetükből kiemelve és egy galériatérbe kitéve ezek tökéletes szobrok, háromdimenziós kollázsok lennének. Az élmény hatására megalkotja első, úgynevezett szennyes-szobrait: ezek alapját valódi ruhadarabok – talált tárgyak – képezik, melyek a speciális bevonó anyag hatására megkeményednek, és felületüket bevonja (befesti vagy ragasztja) a hozzájuk rendelt mintázattal.

Mindez alapján úgy tűnhet a felületes szemlélőnek, mintha a művek témája a házimunka, a női élet, a mindennapi női feladatok egyik hétköznapi megtestesítője, a szennyes, elhordott ruhák kupaca lenne. Ez a téma hordoz is egy ugyancsak izgalmas kettősséget: egyszerre taszít, undort kelt, provokál – és egyszerre érezzük személyes, bizalmas, meghitt témának is,

hiszen ezek az anyagok a testtel közvetlenül érintkeztek, szinte mágikus módon őrzik hordozójuk test-lenyomatát, test-melegét.

Persze valójában nem ez – a ruhák, a szennyes – a téma Tóth Anna Eszter műveiben, ez a talált látvány csak ürügy a valódi nagy téma, a minták felmutatására. Sőt, maguk a minták sem a végcélt jelentik. Hanem egy lehetőséget arra, hogy az alkotó megkeresse azt a határvonalat, ahol egy még figuratív témát már absztrakt látványként ábrázolhat, és ezt a határt alkotásról alkotásra, napról napra, újra és újra próbára teheti, megkérdőjelezheti, kivallathatja. „Absztrakt képeket fedezek fel nem absztrakt helyzetekben” – ezt Anna mondta egy korábbi interjújában.[1]

Yellow Paper Collage_50x70cm, papír kollázs,2022Tóth Anna Eszter: Yellow Paper Collage, 2022. Papír, kollázs, 50 x 70 cm. A művész jóvoltából.

Az objekteket követően elkészített festmények és kollázsok őszintén vallanak erről a gondolkodási folyamatról.  Életteli, kísérletező, folyton megújuló absztrakció ez, ami a mindennapok ismerős mintáit hordja egymás fölé – nadrágok, pólók, mindenféle textíliák dekorációit vegyesen a művészettörténet legnagyobb „mintázó” művészeitől vett idézetekkel: Yayoi Kusamától, Hantaï Simonon át Sol LeWittig. A választás csak látszólag ösztönös, a minták egymásra halmozása ugyanis jelentések egymásra halmozását is jelenti. Ezek a vibráló munkák motívumok százainak részleteit tartalmazzák – festve és ragasztva, gyakran egy-egy képen belül is vegyesen – a mintaadás, mintagyűjtés univerzális leltárát kínálva. Korántsem egyszerű vizuális játék ez, hanem nagyon komoly erőfeszítés a látvány értelmezésére és állandó újraértelmezésére, egyúttal a hagyományos értelemben vett táblakép és (egyáltalán kép) határainak újradefiniálására.

A kiállítási anyag szokatlanul komplex – az egykor benyomásként megélt vizuális jelenséget minden lehetséges irányból megvizsgálja, és kérdőre vonja Tóth Anna Eszter. A térből a sík felé tágította előbb a témát, majd a kollázstechnika révén szétbontotta elemeire, azért hogy végül életnagyságnál is nagyobb méretben újból megfesse a mintahalmokat – amiket én egyébként akaratlanul is valamiféle 21. századi totemoszlopoknak, térbeli jeleknek érzékelek. Időközben pedig elkészítette a mindannyiunk számára bosszantóan ismerős helyzetet felidéző magányos zokni objekteket is. A minták győzelméről pedig mi sem tanúskodik jobban, mint az a teljes teremnyi installáció, amin keresztül bejuthatunk ebbe a kiállítótérbe: ahol a falakon is eluralkodtak a minták, melyek egyébként az egyik festményről jöttek le – ezt majd mindenki keresse meg maga!

Zárásként hadd rögzítsek ismét egy – megérzésem szerint a jövőben fontosnak tartandó, művészettörténeti jelentőségű – pillanatot: 2022. szeptember 28, este 6 óra, Tóth Anna Eszter Patterns in Piles/ Minták halmokban című kiállítása megnyílik a Resident Art Galériában.

megnyitóMegnyitófotó a művészről. Fotó © Resident Art / Lukács Gabi

Fotók © Resident Art / Lukács Gabi

Patterns in Piles/ Minták halmokban
Tóth Anna Eszter egyéni kiállítása október 26-ig látható a Resident Art galériában, nyitvatartási időben, szerdától péntekig 13 és 18 óra között, szombaton 10-től 13 óráig. További információ ezen a linken. A művész honlapja és Instagram oldala.
Helyszín: Resident Art Budapest • 1085 Budapest, Horánszky utca 5. 
Négyzetes kép: Tóth Anna Eszter:Spring II., 2022. Papír, kollázs, 40 x 40 cm. A művész jóvoltából. Fejléc, kép a főoldalon és a Facebookon: enteriőrfotó © Resident Art / Lukács Gabi.

nyomtat

Szerzők

-- Ványa Zsófia --


További írások a rovatból

art&design

Gondolatok Metzing Eszter The skin sees when the eyes touch című kiállításáról
Az Amikor Galéria debütálása a művészeti galériák soraiban
Papageorgiu Andrea alkotásai a Barabás Villában

Más művészeti ágakról

Kemény Lili Nem című kötetéről a miskolci bemutatón Moklovsky Rékával beszélgetett
színház

Az ÖrkényKÖZ 1,5 ezrelék bemutatójáról
gyerek

Családi program 2024. június elsején
Kovács Dominik és Kovács Viktor Lesz majd minden című regényéről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés