színház
Ez a létélmény pedig a körülöttünk egyre nagyobb gyakorisággal felgyulladó világ. Ég az esőerdő, a Notre Dame, az ausztrál és görög bozótosok, aszály sújtotta vidékekről hallottunk ezen a nyáron is. Ezzel párhuzamosan pedig – vagy ennek hatására – az emberek lelke is egyre hevesebbé válik. Az ukrán–orosz háborút is beleértve a közelmúltban szinte nem telt év forradalmi megmozdulások és mozgalmak létrejötte nélkül, elég a Black Lives Matterre vagy a FreeSzFE-re gondolni. A koronavírus-járvánnyal megjelölt elmúlt és elkövetkezendő évek alapján pedig úgy tűnik, a természet is lázad.
Mindezek megjelennek Kovács elvont, a néző fantáziáját teljes mértékben megmozgató rendezésében. Az előadás esszenciája a lángolással járó rombolás és az utána elindítható újraépítés közötti dinamika, annak esztétikája.
A nyitásnál figuratív, praktikus szerkezetű bábok között Egyed Bea, Lőrinc Katalin, Nagy Csilla, Nagy Petra Mária és Podlovics Laura rituálisan esnek el, majd kelnek fel egymás után, hogy aztán ebből a lüktetésből építsék tovább magukat és a jeleneteket, amelyeket a következő percekben megint szétszednek. A pontos és állandó „össze-szét” ritmus segíti a nézőt, hogy egyre inkább az érzeteken és benyomásokon keresztül lássa a bábokkal és mozdulatokkal egyaránt dolgozó alkotókat, ne (csak) értelemmel.
A víziószerűséget erősíti Tarr Bernadett repetitív, keményebb techno és lágyabb tónusú dallamokat is felvonultató zenei világa, amely Váradi András fénydesignjával tökéletes hátteret és támaszt biztosít az előadóknak.
A látványhoz tartoznak a Kárpáti Panna tervezte bábok is, amelyek boltívet vagy lombkoronát ugyanúgy ábrázolhatnak, mint menekülő négylábút, madarat, esetleg tengeri élőlényt. A játszók a koreográfia lüktetésében, teljes testük használatával alakítják át élőlénnyé vagy épületrészletté a bábokat.
Az öt előadó jelenlétéből nem csak a bábos vagy táncos irányultságuk vagy az életkorukból fakadó tapasztalatok jelennek meg. A közönség az alkotók személyiségének egy részével is találkozhat a színpadon. Ötük közül a legidősebb Lőrinc Katalin, akinek kecsesen feszes mozdulataiban, feltartott karjában nemcsak a szabadság lángját tartó szobor jelenik meg, hanem bábmozgatása során felsejlik az a nemes alázat és gyöngédség, amellyel – neves táncosként – a szakma és a természet iránt tanúsíthat.
![]()
Bölcs kifinomultság és szenvedélyes keménység érezhető Nagy Csilla megmozdulásaiban. Odaadása és tiszteletteljessége a partnerek és a bábok iránt egész színpadi lényén látszódik. Egyed Bea pontossága és állandó nyughatatlansága jól áll a menekülő állatokat is megformáló figuráknak, illetve az emberiséget egyre inkább jellemző lelki kínlódás kifejezéséhez is passzol. Egyed jelenléte hidat is képez a táncszakmában régóta benne lévő, higgadtan és megfontoltan mozgó Nagy Csilla és Lőrinc Katalin, valamint az eredetileg bábszínészként végző, ifjabb kollégák között.
![]()
Podlovics Laura és Nagy Petra Mária bábszínész mivolta azonnal érződik rajtuk, mihelyst egyedül vagy partnerrel kezükbe veszik a levegős szerkezetű bábokat. Azonban amilyen szeretettel és kecsesen mozgatják a figurákat, saját magukat is úgy „táncoltatják”, mintha maguk is bábok lennének. Különösen igaz ez Podlovics egyre eksztatikusabbá és felhevültebbé váló szólójára, amiben a hergeltség, a düh és az elfáradás egyaránt megjelenik. Nagy Petra létezése nem ennyire intenzív, ő inkább a közös részekben teljesedik ki. Lelkes és heves táncrészletei eszünkbe juttathatja, hogy a fiatalok mennyire könnyen lelkesednek és milyen mélyen képesek hinni az igazságosságban és az „együtt bármire képesek vagyunk” elvében.
Az előadás költői összefoglalójaként is értelmezhető az a kép, ahogyan sorban, egymás után az előadók a feszületet megidéző testtartásban haladnak a katedrálist jelző elem felé, hogy ott aztán leheveredjenek, felkeljenek és újra kezdjék a sort. Azokban a testtartásokban látszik meg igazán az egyes táncosok személyisége.
A reburn a cathedral fináléjában minden táncos bábok nélkül, külön helyen, de ugyanazzal a minőséggel táncolja ki a feszültséget, amíg le nem megy a fény. Össze is kapcsolódnak meg nem is. Vajon meddig lehet együtt és egyedül is ilyen felfokozott állapotban létezni, folyton újrakezdeni, felállni, és mikor csendesül el minden és mindenki? Nem tudni. Talán a világot egyszer majd beborító hamuról is készít Kovács Domokos előadást, az összművészet és a „rebuilt” jegyében.
táncelőadás bábbal
Előadók: Egyed Bea, Lőrinc Katalin, Nagy Csilla, Nagy Petra Mária, Podlovics Laura
Látvány: Kárpáti Panna
Zeneszerző: Tarr Bernadett
Dramaturg: Nagy Orsolya
Fénytervező: Váradi András
Produkciós vezető: Beke Anna
Rendező: Kovács Domokos
Bemutató: 2022.12.16.
Jurányi Produkciós Közösségi Inkubátorház
Fotó: Ofner Gergely


