bezár
 

irodalom

2023. 02. 16.
Töréspontok és formazsonglőrködés
Bemutatták az Apokrif Könyvek 2022-es nyerteseinek debütköteteit
Tartalom értékelése (4 vélemény alapján):
2022-ben az Apokrif Irodalmi Folyóirat és a Fiatal Írók Szövetsége által szervezett pályázat győzteseinek, Körtesi Mártonnak és K. Varga Bencének a pályázat díjaként megjelent első kötetük. Körtesi Öngyújtótöltés és K. Varga Repedések könyve című kötetét február 11-én mutatták be a Nyitott Műhelyben. Az estet Kerber Balázs moderálta, illetve Murzsa Tímea szerkesztő is részt vett a beszélgetésen.

Miután Taródi Luca bemutatta a meghívottakat, Kerber Balázs kifejtette, hogy mindkét kötetben hangsúlyos a töprengés, kétkedés, valamint a hálózatosságok szerepe. Arról kérdezte a szerzőket, mennyire érzik a saját műveikre jellemzőnek ezen képzettársításokat, illetve mennyiben tudatos írói-költői gesztus. „Minden irodalom egyfajta töprengés” – hangzott Körtesi Márton rövid és velős válasza, K. Varga Bence pedig megerősítette, hogy a töprengés, kétkedés szándékolt volt nála, azonban a hálózatosság csupán következménye annak, hogy eredetileg különálló novelláit utólag kötötte össze a cselekmények azonos városba helyezésével. A végső kohézió abból az utólagos felismerésből bontakozott ki, hogy K. Varga minden novellája Kapuváron játszódik, azt tükrözi, ahogyan a szerző a szülővárosához viszonyul. A hálózatosság eredetileg nem volt szándékolt, a szövegek szereplői „nagyon hasonlóan szenvednek”, azonban a szerző hangsúlyozottan különálló történeteket írt, amelyek nem tárnak fel nagyobb összefüggéseket.

prae.hu

kvarga-kerberK. Varga Bence és Kerber Balázs

A szervezőelv kérdésénél maradva Kerber a formát, a formakísérleteket látta hangsúlyosnak Körtesi Öngyújtótöltésében. Ennek kapcsán arról faggatta a költőt, hogy ezek a praktikák, illetve a formakísérletekből születő költészet mennyire meghatározó tapasztalat számára. Körtesi elárulta, számára nagyon fontos a verstan; legelső kötetterve, a „gyakorlókézirat” formaversek-rövidversek-avantgárd versek ciklusokra volt bontva. A forma, mint verslétrehozó tapasztalat alapvető nála, ennek kapcsán Kerber a dobókockaverseket említette, melyekből több is bekerült a kötetbe. Körtesi ezzel „generálta az ihletet”, amikor nem volt kiindulási alap a vershez, véletlenszerűen dobott a szavakkal teleírt dobókockákkal, és a kisorsolt szavakkal írt verset. A formaköltészet szeretetének eredőjeként Körtesi Weöres, illetve a Nyugatosok költészetét nevezte meg. „Kevés olyan nyelv van, ahol az időmértékes és az ütemhangsúlyos verselés is ilyen jól működik – tragédiának érezném, ha ezt nem használná ki valaki” – jegyezte meg.

körtesiKörtesi Márton

Ezután Kerber a Repedések könyve elején olvasható Krasznahorkai-idézet kapcsán megemlítette, hogy ahogyan az idézet is utal a városból kijutás nehézségére, K. Varga szövegein is érződnek Krasznahorkai témái, főként a periférián élés, a peremlét. K. Varga ennek kapcsán elmondta, hogy novelláiban szinte csak a neveknek van köze a valósághoz. A szövegek főként azt tükrözik, a szerző szerint milyen érzés egy kisvárosban élni; K. Varga ugyanis azt tapasztalta, az ottani embereknek minden csak a településen történik, a világ eseményeit is úgy értelmezik, hogy milyen hatásuk van a városon belüli életre. A szövegvilág zártsága azt okozza Kerber szerint, hogy az olvasó nem tudja eldönteni, mi játszódik le az adott szereplő fejében, és mi a valós történés; tehát tudati zártságról is beszélhetünk. Ugyanakkor felbukkan a szövegekben a mitologikusság is, amire jó példa a Hany Istókról szóló Víziember című novella.

könyvek

Kerber a Repedések könyvének szerkesztési folyamatáról kérdezte Murzsa Tímeát, aki kiemelte, hogy K. Varga kötete már a kezdeti állapotban is erőteljes és kiforrott volt, az egyetlen nehézséget az jelentette, hogy K. Varga nagyon kritikus magával szemben. Úgy látja, hálás feladat volt a köteten dolgozni, keveset kellett szerkeszteni, és a munka során összhangban voltak a szerzővel. A borító és címválasztás folyamata kifejezetten izgalmas volt, ugyanis el akarták kerülni a szociografikus prózaként való értelmezés hátulütőit. A borítóra ennek okán végül Szűcs Attila Spontán öngyulladás című festménye került az eredetileg tervezett fekete-fehér tájfotó helyett. K. Varga ehhez kapcsolódva elmondta, hogy a kötetben az életben fellelhető töréspontokat, repedéseket akarta megragadni.

murzsaMurzsa Tímea

Ezután Körtesi beszélt a kötetszerkesztés folyamatáról. Sok éve dolgozott már a könyvön, a beküldött kézirata alig tért el a végleges állapottól, de ő is megemlítette a produktív szerkesztői munkát. A formaszeretethez visszacsatolva Nádasdy Ádám került szóba, akire a költő mentorként tekint, valamint a JAK- és FISZ-táborok Nádasdy-szemináriumai, amiket Körtesi nagyon élvezett. Ugyanakkor fontos inspirációnak tartja kamaszkora meghatározó olvasmányélményét, Havasi Attila Manócska meghal című kötetét.

A szerzők felolvasása után Kerber a vizualitásra terelte a szót, hiszen mindkét kötetben megjelenik a nézés, pásztázás aktusa. Ennek kapcsán K. Varga Lars von Triert és David Lynchet emelte ki, hiszen sokat tanult az ő motívumkezelési módszereikből. Rossz megfigyelőnek tartja magát, ugyanakkor Kerber felhívta a figyelmet arra, hogy novelláiban mégis pontosan és aprólékosan láttat. Ennek kapcsán Körtesi megjegyezte, hogy a filmek lassan átveszik a leíró próza szerepét, főként a tájak reprezentálásában. Az ő verseiben ugyanakkor kevésbé releváns a filmes hatás, viszont egyik ciklusának hangsúlyos része a pillanatképek rögzítése.

közönség

Kerber megfigyelte, hogy a Repedések könyvében gyakori az ébredésre való reflektálás, a pillanatnyi percepiciós zavarból való visszatérés. K. Varga novellái az ember életében történő változásokról szólnak, melyek megváltozott érzékeléssel is járnak. Ehhez kapcsolódnak a ráébredés és a kafkai víziókhoz köthető ébredések. Kerber Körtesinél a kultúrák ütköztetését emelte ki, a költő pedig egyetértett, hiszen már csak a különböző formák egymás mellé helyezése is a különböző kultúrák egymás mellé helyezését jelenti; a kötetben megfér egymás mellett az antik verselés és a haikuköltészet.

Ezt követően Kerber a humort és a „meglepőségtapasztalatot” említette a két kötet közös vonásaként. Körtesinél ezek nagyon gyakori elemek, szereti a csattanókat, ugyanakkor nem elegendő a poén elsütése, mindig hozzá akar fűzni valami elgondolkodtatót. Az ember sokszor kínjában röhög, de legalább kínjában is tud röhögni K. Vargánál a drámai, víziószerű világból rántják ki a szereplővel együtt az olvasót az oda nem illő tapasztalások. Szerinte a könyvben vékony határ választja el a nevetségeset a komolytól, és a szerző akkor csinálja jól, ha ezen a határon táncol. A nehézséget – és az explicit humor ritkaságát – az okozza, hogy olyan emberekről ír, akiket sajnál, mert sok problémájuk van, és könnyen tűnhet úgy, mintha a szöveg gúnyolódni akarna rajtuk. K. Varga úgy gondolja, hogy magánszemélyként persze néha nevet ezeken a figurákon, hiszen humoros jelenségek, narrátorként azonban nem űzhet gúnyt belőlük.

öngyújtótötés

Zárásként a szerzők a jövőbeli terveikről beszéltek: K. Varga Bence a Repedések könyve világában játszódó regényt tervez írni, amely eddigi szövegeinél misztikusabb és kevésbé szocioprózai lesz. Körtesi második kötetén dolgozik, melyben főként szerelmes versek kapnak helyet, de formálódik a harmadik verseskötet és egy jövőbeli prózaválogatás koncepciója is. Az est a közönség unszolására a két szerző felolvasásával zárult.

nyomtat

Szerzők

-- Endrey-Nagy Ágoston --

Endrey-Nagy Ágoston (2002, Mór) Málik Roland-díjas költő, kritikus, a KULTer.hu szépirodalmi rovatvezetője, a prae.hu újságírója. Jelenleg az ELTE BTK magyar szakán tanul. Tagja a Fiatal Írók Szövetségének.


További írások a rovatból

A Móricz-ösztöndíjasok harmadik irodalmi estjéről
irodalom

Interjú dr. Béres Judittal
Az Élet és Irodalom LXIX. évfolyamának 48. számáról
Az Élet és Irodalom LXIX. évfolyamának 47. számáról

Más művészeti ágakról

Beszélgetés az Octogonról a FUGA Építészeti Központban
Az orosz barát az Örkény Színházban
Park Chan-wook: Nincs más választás


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés