irodalom
Kezdésként a biopoétika tudományát középpontba állító, az esztétikai tapasztalat biológiai meghatározottságaival foglalkozó tanulmánykötet került terítékre. A „fényem nő: magam termelem” szövegei élő és élettelen, állat és ember, natúra és kultúra viszonyait vizsgálják a magyar lírában, és olyan kérdésekre keresik a választ, mint hogy miként hat az irodalom a környezetre, vagy hogy hogyan hatja át a nyelvet a biológiai működés. Krupp József jóvoltából röviden bepillantást nyerhettünk a három blokkból álló kiadvány tartalmába is: az első rész szerzői többek között Nemes Nagy Ágnes és Kovács András Ferenc verseiben emelik ki a természeti és a nyelvi létezők közötti kapcsolatot, míg a második szakaszban a modern természettudomány eredményei is beépülnek az elemzésekbe – például Ágoston Enikő Anna és Pataky Adrienn írása esetében. A harmadik szerkezeti egységben kortárs költők is előkerülnek: Gregor Lilla Tóth Kinga szövegein keresztül ökofeminista irányba nyitja meg a biopoétika kérdéskörét, L. Varga Péter pedig Vida Gergely kötetét fókuszba helyezve hozza játékba a poszthumán horizontot.
![]()
„Illatos lett / tüdőm és szívem és agyam” – írja Szabó Lőrinc Májusi éjszaka című versében, amely kiválóan szemlélteti, hogy hogyan rendelődnek egymás mellé a növényi, illetve a humán biológiai tényezők. Ez az organikus, természeti kód számos magyar költőnél megfigyelhető: a kötet szerzői foglalkoznak még Radnóti Miklós, József Attila, Térey János, Kukorelly Endre, Oravecz Imre vagy éppen Juhász Ferenc műveivel is. Balogh Gergő például József Attila Medvetáncában a medve kultúrtörténeti és irodalmi vonatkozásait is bevonva vizsgálja ember és állat viszonyát, a kiadvány egyik szerkesztője, Mezei Gábor a lélegzet szerepét hangsúlyozza a beszédfolyam alakulásában, Németh Zoltán írása pedig azt a kérdést veti fel, hogy hogyan tudjuk elkerülni azt, hogy saját szavainkat, perspektíváinkat kényszerítsük rá a növényekre. Krupp szerint ez a rendkívül sokféle beszéd- és megközelítésmódot tartalmazó könyv vitalitás és anyagiság, valamint növény, állat és ember kötelékén keresztül gondolja újra Arisztotelész azon állítását, hogy a logosz különböztet meg minket a társlétezőktől.
![]()
A továbbiakban Krupp Szirák Péter és Halász Hajnalka szerzőkkel beszélgetett a kötet irodalomtudományi hátteréről, illetve a biopoétika szemléletén keresztül megvalósuló elemzéstechnikákról. Szirák elsőként elmondta, hogy a kutatási tervet Simon Attila és munkatársai állították össze, majd az ELTE és a Debreceni Egyetem kutatóinak közreműködésével több konferenciát is szerveztek. Halász Hajnalka hozzátette, hogy a projektben részt vevők közös kiindulópontja az elevenség, az élet fogalma volt.
Arra voltak kíváncsiak, hogy miként jut szóhoz az organikus létmód maga, hogy hogyan kölcsönöz hangot az irodalom a néma természetnek.
Halász szerint a könyv legfontosabb teljesítményei azok a nyelvi, illetve poétikai „kerülőutak”, amelyek bejárásával a szerzők választ adnak ezekre a kérdésekre. Ilyen út vezet például ahhoz a felismeréshez, hogy a környezet megszólaltatása sohasem közvetlenül valósul meg, lényege a visszalépésben rejlik. A költői énnek kockázatot kell vállalnia, el kell veszítenie az identitását, és fel kell adnia saját antropomorf pozícióját ahhoz, hogy sikeres legyen. Szirák ezzel kapcsolatban kihangsúlyozta ugyanakkor, hogy a társlétezőkre való rákérdezés mindig visszajut az emberi mivolthoz, hiszen antropológiai érdeklődésből fakad. Szerinte éppen a poszthumán horizont beemelése mutat rá a leginkább arra, hogy emberi minőségünktől nem távolodhatunk el.
Nem véletlenül értékelhető tehát túlkapásként az a gesztus, ha egy szerző megpróbál az állatoknak hangot adni: a humán megismerés, az érzékelés emberi testbe foglalt volta nem teszi lehetővé ezt a fajta radikalitást.
Ezek után szó esett még az olvasás folyamatának materiális voltáról: a testi (ön)működés – például a légzés – jelentősen befolyásolja ugyanis a beszédünket, így értelemszerűen a versek megszólaltatását is. Halász szerint a kötet legfontosabb líraelméleti kérdései közé tartozik továbbá az is, hogy a természet hangjára való ráhallgatás mennyire dezantropomorfizálja a lírai ént, és hogy milyen mértékben fosztja meg őt saját nyelvétől.
![]()
Az est A lírai hang túloldalai című kötet bemutatójával folytatódott: a könyvet bemutató Molnár Gábor Tamás vette át a szót, aki betekintést nyújtott a 17 tanulmány főbb kérdésfeltevéseibe, illetve az írások közös vagy éppen ellenkezőleg, szokatlan és egyedi megközelítésmódjaiba.
![]()
A három egységből felépülő tanulmánykötet aktuális, innovatív kontextusok működtetésével vállalkozik arra, hogy a bevett értelmezési kódokhoz képest új szempontok alkalmazásával világítsa meg József Attila líráját – például biopoétikai irányból közelítve hozzá. Molnár szerint a cím is értelmezhető a friss problémafelvetések viszonylatában: az énközpontú hang túloldalán a humán szempont felszámolódása zajlik, ami egyértelműen összefonódik az irodalom- és a kultúratudomány mai eredményeivel. A kötet hivatkozásanyagából ugyanakkor nem maradnak ki a költő korábbi elemzői sem: a kutatócsoport jelenlegi tagjain kívül többek között Szabolcsi Miklós, Tverdota György és Bókay Antal is helyet kap az idézett szerzők sorában.
![]()
Molnár szerint az olvasás során érdemes arra is figyelni, hogy az egyes tanulmányok hogyan lépnek párbeszédbe egymással, és hogyan foglalkoznak ugyanazzal a verssel – eltérő elméleti keret felől közelítve: míg Smid Róbert például ökokritikai és poszthumán szempontból elemez, Simon Gábor a fenomenális externalizmust, illetve Gibson affordancia-fogalmát használja fel. Összekapcsolható továbbá Pataky Adrienn és Ágoston Enikő Anna szövege is. Az előbbi szerző egy lábjegyzetben utal arra, hogy a perzsa hagyományban a költészet a gyöngyfűzéssel rokonítható, a „gyöngyök” átfúrására, majd felfűzésére pedig csak a költő lehet képes. Ágoston hasonlóképpen képzeli el József Attila Medáliák című versének keletkezését: elemzésében gyöngyökként igyekszik összefűzni a vers motívumait. Több szerző kiemeli a szójátékok, az anagrammák fontosságát is, például a Tudod, hogy nincs bocsánat című vers apropóján.
Vajon milyen céllal kapcsolódnak össze a „vagy vess el minden elvet” és „hisz mint a kutya hinnél” sorok szópárjai?
Molnár többek között erről is kérdezte az est végéhez közeledve Halász Hajnalkát és Bónus Tibort.
Halász szerint – bár az anagrammák alkalmazásának szándéka, illetve ezek jelentése általában rejtve marad – a szójátékok jelenthetik a lírai hang egyik lehetséges túloldalát. Ezzel kapcsolatban jogosan merül fel a kérdés, hogy miért kell túljutnunk a hangon, és miért nem elég az énközpontú megközelítés. Halász elmondta, hogy mivel ezekben a versekben az önmegszólítás, az önreflexió gyakran önpusztításba, önromboló és önfelszámoló gesztusokba megy át, a poszthumán szemlélet mint túloldal elkerülhetetlenül megjelenik. Ez a destruktivitás pedig egy ponton váratlanul invenciózus lesz, hiszen az anagrammák is a szétszóródáson, a betűtestek keveredésén keresztül jönnek létre.
Bónus hozzátette, hogy éppen ezen találékonyság okán tekinthető számos József Attila-vers szavalhatatlannak: a költő ugyanis folyamatosan játszik a szintaxissal is, a szövegek többféle módon felépíthetőek mondattanilag, így a hangos olvasás szükségszerűen értelmezéssé válik.
![]()
Zárásként Molnár arra volt kíváncsi, hogy várható-e valamiféle hangsúlyeltolódás, esetleg újrakanonizáció a kötetnek köszönhetően. Halász szerint a költői beszéd szétszóródása a természet idegenségében, illetve az ennek következtében történő önfelszámolás izgalmas kérdéseket vethet fel további biopoétikai kutatásokhoz, Bónus pedig József Attila verseinek variabilitását, a különböző szövegváltozatokat, illetve a Németh G. Béla által létrehozott kánonban háttérbe szoruló elemek – például bizonyos bibliai szubtextusok – újrafelfedezésének szükségességét emelte ki.
![]()
Fotók: Mariia Kashtanova



