bezár
 

zene

2023. 03. 29.
Hallás-dekolonizációra fel!
Decolonize Your Mind Society a Magyar Zene Házában
Tartalom értékelése (6 vélemény alapján):
Március 11-én a Decolonize Your Mind Society formáció lemezbemutató koncertet és csoportos szinesztézia élményt  tartott a Magyar Zene Házában.

Belépünk a Magyar Zene Házába, ebbe az üvegvégtelenbe, elkanyarodunk Benczúr Emese ‘Shine’ feliratú láncfüggöny alkotása mellett, minden kényszergondolatunkat leküzdve megpróbálunk nem átszaladni rajta, körbetekintünk, nappal esetén a ligetben vagyunk, naplemente után szintén, csak valamilyen alternatív mátrix-szerű flórában. Megérkezünk a koncertterembe.

prae.hu

Az érzelmi aurához kapcsolódóan jobb magyar kifejezést nem ismerve, ezért: mezmerizálva feltekintünk a plafonra. Furcsa, csonka csillagfragmentumok és ilyen déligyümölcsös szerkezetek - okkerarany, avokádó formájú lámpa, fokhagymacsokor reflektor - ismétlődnek. Hiába pásztázzuk, nincs ismétlődő minta, nincs ismerős pillantás.

Ehhez hasonló különleges élmény fog el a koncert közben, de jobb ha visszaszállunk a földre, gondoljuk, mert erre az egzotikus, orientalista szemléletre próbálja felhívni a figyelmünket a Decolonize Your Mind Society. Pontosabban arra, hogy nem kell elidegenednünk ettől a fajta szokatlantól, nem ez segít bennünket a befogadás folyamatában.

A second invitation to an uninterrupted katabatic lens című albumbemutató koncert előtt Szabó Bálint és Pozsár Máté egymás közt szavakkal majd a közönség vokális harmonizálásával kísérleteztek. Szó esett az albumon található katabatikus (leáramló, például katabatikus szél a meteorológiában) és ehhez hasonló szavak szemantikájáról. Az első album címével (Anabatic Prism azaz felfelé áramló) ellentétben egy olyan valóságba invitál minket, ahol a hallásunkhoz már jól bejáratott zene helyett egy alternatíva elé vagyunk állítva. Alapjaiban sokkal sűrűbb, mikrotonális, azaz a nyugati zenében megszokott félhangoknál is kisebb intervallumokra felosztott hangokat, de az egészet nézve mégis ismerős hangzásvilágot kapunk. Nagyban összefügg a fülünk  és a mentális befogadóképességünk edzettségével.

A pszichedelikus hangzásvilágot a glissotar vagyis a tárogató, ami egy szoprán szaxofon hibrid glissonic (Váczi Dániel) és a szaxofon (Kováts Gergő) kettőse, a szintetizátorral (Pozsár Máté) alapozza, amivel a fretless gitárok (Szabó Bálint és Hock Ernő) és a sámánisztikus flow-jú dobok (Porteleki Áron) alkotnak egy pánkulturális audiokülönlegességet.

Bevonulnak modern törzsi maszkban, majd a ráhangoló nyitószámban és a letompított neon reflektorfényben már úgy érzi magát az ember, mint Robert Eggers mítoszokat feldolgozó bármelyik filmjében. A koncertteremben aki eddig ült, az is feláll egyszerre.

A hatodik számban a Cockatoo Shaman Enters The Stage-ben körbetáncol az energia, ami mint egy örvénybe ránt bele majd minket a  Sensing Lensing című számban, és csak egyre több súly rakódik ránk. A Kadia Blues pszichózissal átitatott változata ez. A számok alatt tribe-szerű vokálok is szólnak, ami az Exploring The Rivers Of The Üglü Mountains alatt a legfelemelőbb, olykor a szaxofonnal és a glissotarral összehangban oldódnak fel egymásban. Az új album után az első albumukról is eljátszanak pár számot, amire a közönség, aki addig félig feloldódva mozgott, félig feszengett egyszerre kezd szinuszban hullámzani. A koncert végén nem hajolnak meg, hanem hallgatják az egyöntetű tapsot és az életet ünneplő emberhangokat.

A kép és videó forrása: decolonizeyourmind.net

nyomtat

Szerzők

-- Lajos Boglárka --


További írások a rovatból

A Papírsárkányok albumának lírai és érzelmi útjáról
Az Új Anya pécsi lemezbemutató búcsúkoncertje
Ki marad, ha Shady eltűnik?

Más művészeti ágakról

A Krasznahorkai László-szövegek poétikájának kistükre buddhista filozófiai értelmezésben
Az orosz barát az Örkény Színházban
gyerek

Idén negyedik alkalommal hirdetik meg az ország legjelentősebb illusztrációs pályázatát
Márfi Márk Telik című drámájának 82. előadásán jártunk


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés