színház
Mirjana Karanović az egyik legnagyobb élő szerb színésznő, neki zúgott a vastaps a Jadran Színház nézőterén. A magamfajta kívülálló számára is egyértelmű volt, hogy a Marlene Dietrichről szóló eladás lényegét az adja, hogy itt most díva játssza a dívát. Szólt a Lili Marleen, szólt a Sag mir wo die Blumen sind, és Karanović gesztusai, a hangjával folytatott játéka pontosan idézte meg Dietrichet.
A drámai konfliktust a nacionalista utókor felháborodása volt hivatva biztosítani: a színésznő Hitler Németországával szemben az amerikai állampolgárságot választotta, és fellépéseket vállalt a fronton harcoló katonák előtt. 1960-ban, amikor koncertet adott Berlinben, sokan tüntettek ellene, és jó ideig később sem neveztek el róla közteret. Mindez azonban kevésnek tűnik ahhoz, hogy tartalommal töltse ki a játékidőt. A színpadon felvázolt élettörténetben nincsenek drámai súllyal bíró döntések, elvégre az, hogy valaki szabados szerelmi életet él, és nem lesz náci, önmagában nem ad kellő muníciót az ötpontos vádirathoz.
![]()
Az előadást, melynek során az életútját elmesélő Dietrich megvédi magát ezekkel a vádakkal szemben, mesterséges intelligenciával generált, bombasztikus történelmi képkollázsok tagolják, végképp egyértelművé téve, hogy voltaképpen egy színesen illusztrált, zenés képeskönyvet látunk.
Este aztán Marko Mandić produkciója egészen más könyvben lapozgat. A szlovén színész anyaszült meztelenül dolgozik a kétórás előadás során, az élére állított színpadi dobogó falként magasodik mögötte, ő pedig újra és újra nagy lendülettel, teljes erőből veti neki magát, legalább kilencvennyolszor. Minden nekicsapódás után megjelenik a falon egy-egy színdarab címe: Mandić ugyanis kilencvennyolc előadásban játszott az eddigi pályája során, és mindegyiket felidézi, valamiféle őrült cantót rakva össze belőlük. Pontosabban nem is a színdarabokból rakja össze őket, hanem a saját színészi létezéséből, abból az egzisztenciális határhelyzetből, amely ezzel a létezéssel jár, az úgynevezett színház és az úgynevezett élet közötti senkiföldjén. Folyamatos mozgásban van, folyamatosan árad belőle a szöveg, egyszersmind folyamatos interakcióban áll a közönséggel. Fut, szökell, ugrik, összezúzza magát, ököllel ütlegeli a szívét, ijesztően hosszan és ijesztően erősen, és igen, maszturbál is – az ejakuláció az egyetlen pillanat, hangzik el még jóval korábban, amikor tényleg megszűnik a színház.
A Mandićcirkuszban fizikai valójában jelenik meg az elkoptatott metafora, miszerint a színész, úgymond, lemeztelenedik a színpadon, és úgymond, konfrontálódik a szerepeivel. Mandić előadásában konkrétan ütközik – megütközik – velük, és konkrétan visszapattan róluk. A befejezés során aztán az egész színpadfal ledől, hatalmas döndüléssel földbe csapódik, fél lépéssel a színész háta mögött. Befejezés persze nincs: Mandić a tapsrendből bohóctréfát csinál, majd ott marad a színpad szélén ücsörögve, hogy beszélgessen a közönséggel. Az előadás során pár néző elhagyja a nézőteret, és ez talán így is van rendjén: nem nagyon tudok elképzelni radikálisabb számvetést a színházzal és a színészettel mint kulturális intézménnyel, mint amit Marko Mandić vitt véghez az egyszemélyes cirkuszával. A színlap alján olvasható mondatot pedig – „támogatók: Szlovénia Kulturális Minisztériuma és Ljubljana Város” – a magyarországi független kulturális szcéna kivéreztetésének az óráiban kommentár nélkül hagyom.
Másnap egy edukációs előadás került színpadra, belgrádi egyetemistáktól. A téma a nemi erőszak, a keretezés a szerb társadalom patriarchális mentalitása (a tapsrendre a függöny átalakul a szerb trikolórrá). A nyílt erőszakjelenetek persze más kontextusba helyezik a színházi érzékenyítés fogalmát is, mintha egy hagyományos, moralizáló kérdezz-felelek előadást látnánk. S noha a Csendben, csendesebben sok megválaszolandó kérdést nem hagy a nézőben, a játékidő nagy részét kitöltő, három ütemű bulijelenet – három elképzelt forgatókönyv arról, hogy mi is történt valójában azon az éjszakán, mely után az egyik lány csoportos nemi erőszakkal vádolja a társait – erőteljes és dinamikus a hat színész pontos és hatásos összjátékával. Így a kétórás előadás annak ellenére sem tűnik hosszúnak, hogy a társulat több ponton változtatott az előre leadott szövegen, és a közönség szerbül nem értő tagjai óhatatlanul lemaradtak a darab egyes párbeszédeiről és dalairól.
![]()
Marlene Dietrich: A vádirat öt pontja. Haris Pašović szerzői projektje. Szarajevói Nemzeti Színház
Játsszák: Mirjana Karanović, Mona Muratović, Elmir Krivalić, Enes Salković. Díszlet: Lada Maglajlić és Vedad Orahovac. Jelmez: Irma Saje és Vanja Ciraj. Zene: Dino Šukalo. Video design: Dino Hujić. Fényterv: Branislav Milinković. Grafikai terv: Bernard Pavlinović. Rendező: Haris Pašović
Bojan Jablanovec – Marko Mandić: Mandićcirkusz. Szlovén Nemzeti Színház – Via Negativa (Ljubljana)
Játssza: Marko Mandić. Díszlet: Matej Stupica. Zene: Samo Kutin. Videó: Matej Stupica, Stella Ivšek, Jure Lavrin. Hangterv: Eduardo Raon. Fényterv: Bojan Jablanovec, Mojca Sarjaš. Színpadtechnikusok: Robi Laznik, David Potočnik, Viktor Čuk, Marko Kržič, Tomislav Samardžija, Aleš Anžič. Súgó: Gaja Pöschl. Producer: Špela Trošt. Rendező: Bojan Jablanovec
Milica Radojčić: Csendben, csendesebben. Belgrádi Drámai Színház
Játsszák: Aleksandra Arizanović, Andrijana Andi Đorđević, Anja Ćurčić, Veljko Stevanović, Čubrilo Čupić, Nikola Đorđević. Dramaturg: Teodora Marković. Díszletterv: Bojan Kaurin. Koreográfus: Aleksandra Arizanović. Jelmezterv: Jovan Cvetković. Zene: Duda Buržujka. Dalok: Sajsi MC. Rendező: Ana Janković
Desiré Central Station 2023 – Hit Me Baby Final Time
Szabadka, 2023. november 20–21.
Fotók: https://desirefestival.eu/hu



