film
A Kaszkadőrnők a szekció egyik kiemelkedő filmje, amely három különböző élet- és karrierszakaszban lévő kaszkadőrnő útját mutatja be. Hm, egy újabb feminista film – gondolhatja a néző. Valóban az lenne? Estelle, Petra és Virginie a film főszereplői, kaszkadőrnők. Habár máshol tartanak az életben, hivatásuk összeköti őket, pályájuk ebben az értelemben, mondhatni, ugyanaz: kaszkadőr iskola, kaszkadőri munka, sérülések. Napjaikat kemény munka, durvaság teszi ki, amit egy-egy baráti, családi beszélgetés old fel. Hogyan képzeli el a mindennapi néző a kaszkadőrnők életét? Belegondol egyáltalán, hogy egyes durva jeleneteket nem a híres színészek játsszák, hanem profi, erre kiképzett szakemberek? Talán nem is mindig... Pedig nemcsak az épületek tetején ugrálás jelenti a kaszkadőrködést, hanem egyes pofonok is a háttérbe szorult szereplőkön csattannak – konkrétan és átvitt értelemben is. Már az első jelenet egy verekedésre való felkészülést mutat be, az ütések elszenvedője a fiatal kaszkadőrlány, Estelle. Estelle történetszála a kaszkadőrvilágba való belépést mutatja be, általa pillanthat be a néző a kezdeti nehézségekbe. A zúzódások, véraláfutások mindennaposak. De vajon csak testi sérülés éri ezeket a nőket nap nap után?
Estelle gyakorlás közben
A karrierjében már többet elért, színészlét felé kacsingató Petra sok évnyi munka után tudja, hogy testi állapota sosem lesz már tökéletes, a gyakori esések, ugrások, egyéb mutatványok során annyiszor megsérült, hogy nem is tud minden munkát elvállalni. A korban középen álló Petra személyéhez kapcsolódva fogalmazódik meg a film egyik fő kérdése: milyen érzés megbújni a színészek árnyékában, milyen az, amikor te is a film szereplője vagy, de senki sem téged ünnepel, pedig a látványos mutatványokat te viszed véghez. Milyen lehet vágyakozni a színészeket illető elismerésre? Megelégednek a kaszkadőrök a néhai megemlítéssel, a kisebb figyelemmel? Petra színésziskolába is jár, de egyelőre nem tud kibújni a kaszkadőrségéből. Munkája egyszerre okoz számára testi és lelki sérüléseket.
Virginie, a történet legidősebb szereplője, már karrierje végén, kevés kaszkadőr szereppel, kaszkadőrirányítóként tűnik fel. Lánya is erre pályára készül. Virginie nem beszéli le, sőt, vele gyakorol és segíti, támogatja – lelkileg is, ahogyan minden kaszkadőrnőnek kijárna – azonban érezhetően nem ezt a szakmát szánja a lányának. Te engednéd gyermekednek ezt az utat járni? Hagynád, hogy belekóstoljon, tudva, hogy milyen áldozatokkal jár a kaszkadőrszakma?
A Kaszkadőrnők főként a fizikai nehézségekre, testi sérülésekre koncentrál, ezeket mutatja meg a nézőnek, nem véletlenül kapott helyet egy véraláfutástól színesedő láb a film plakátján. Azonban nemcsak a fizikai fájdalom az, amivel e nőknek találkozniuk kell mindennapjaikban. Ahogyan a való világban is legtöbbször, úgy a filmekben is leggyakrabban a nőké az áldozati szerep, ők az elszenvedői az erőszaknak. A kaszkadőrpróbák hangosak a kiabálásoktól, a csapódásoktól, a pofonok hangjaitól. Gondolkodtál már rajta, milyen lehet egy olyan környezetben dolgozni, amelyben, a szerepedből adódóan, egész nap te vagy az áldozat, akit folyton bántalmaznak, akivel rosszul bánnak? A kaszkadőrködés csak munka, de vajon ott tudnád-e hagyni ezeket a benyomásokat és hangulatokat a munkahelyeden? Habár a film erre nem tér ki, a nézőben jogosan merülhet fel a kérdés. Ahogyan az is, vajon mennyire egészséges ez hosszú távon? Ezt azonban csak azok tudják ténylegesen, akik benne vannak. Te bevállalnád?
Szintén a szekció filmje Siyi Chen Kedves anya, a halálról beszélgetnék veled című alkotása. A film egy egymástól eltávolodott anya és lánya kapcsolat változásain vezeti végig a nézőt. A Kínában élő orvosnő sokáig eltitkolja New Yorkban élő és ezt a filmet készítő lánya elől, hogy súlyos beteg. Miután Siyi Chen hazatér édesanyját ápolni, különös helyzetben találják magukat: a régi szerepek megfordulnak, orvosból páciens, oltalmazó anyából ápolásra szoruló nő válik.
A film igazán megindító, a kamera mozgása saját régi videófelvételeire is emlékeztetheti a nézőt, így válik még személyesebbé a történet. A rendező visszaemlékezései és a régi felvételek segítik megérteni, hogy az édesanya hogyan vált olyanná amilyen – zárkózottá, ridegebbé saját maga és mások felé is. Lánya felé távolságtartó, segítségét csak az idő előrehaladtával fogadja el igazán. Anyai szerepét végig próbálja megtartani, pont ahogyan azt munkája során is tette, mindig orvos maradt minden nehéz helyzetben. Orvos és anya, ez a két szerep jelenti életét. Mindkettőt hatalmas figyelemmel, precizitással és tanultsággal végzi. A valóság most is eltér a látszattól. A kívülről remeknek tűnő karrirerjéből többször próbált már kilépni. Elméletben odaadó anya, ám évek óta nem áll már lelkileg közel gyermekéhez. A betegség, melyet a történet végére leküzd, olyan felismerést hoz az életébe, amely hosszú távon lányával ápolt kapcsolatának előnyére válhat. Téged hogyan változtatna meg egy ilyen betegség? Gondoltál már ilyesmire? Megosztanád másokkal vagy inkább saját titokként kezelnéd érzéseidet?
Melyik szekció része lehetne, ha nem A te titkodé A gullspangi rejtély, melynek – már címéből is sejthetően – egy titok felfedése a célja. A dokumentumfilm, amely egyszerre krimi is, három nő történetét mutatja be. Két testvér, Kari és May lakást szeretne venni, melynek eladója, Olaug kísértetiesen hasonlít 30 éve elhunyt nővérükre. Nemcsak kinézetre hasonlít, még az általa viselt becenév (Lita) is egyezik. Azonnal nyomozásba is kezdenek az ügyben, azonban kutatás közben további kérdések vetődnek fel. A két testvér a hajdani nővérről csak annyit tud, hogy lelkiismereti válságba került és öngyilkos lett. A történet végére, mely a családegyesítés reményével indul, majd egyre hátborzongatóbbá és rejtélyesebbé válik, semmi sem tűnik már bizonyosnak. A rendezőnő, Maria Fredriksson is kérdőre vonja a történéseket, már ő sem igazodik el a szereplőkön. A film egyszerre izgalmas és figyelemfelkeltő. Ugyanakkor, a vége felé közeledve, a néző jogosan teheti a fel a kérdést: mit is nézek pontosan? Tényleg el akartak mesélni valamit ezek a szereplők? Mi lehet az igazság? Ők maguk vajon tudják?
Olaug – vajon mi az ő igazi titka?
A szekció fenti három filmje épp olyan különböző és egyedi, mint évről évre maga a fesztivál. A te titkod programja mellett A te országod, A te harcod, A te hited és A te vágyad témakörökben nézhettek idén dokumentumfilmeket a nézők. A 10. BIDF, amelyet január 27. és február 4. között rendeztek meg, idén különösen aktuális volt, hiszen a Gáza szekcióban izraeli-palesztin filmeket is találhattak az érdeklődők, valamint az orosz-ukrán háború is kitüntetett szerepet kapott a programban. Az idei válogatás is magasra tette a lécet, már alig várjuk, milyen filmeket hoz el nekünk jövőre a BIDF csapata.
Forrás: BIDF
Borítókép: Jelenetkép Siyi Chen Kedves anya, a halálról beszélgetnék veled című filmjéből