bezár
 

art&design

2025. 01. 23.
Valósággá vált utópia?
KristofLAB „Artificial Paradise” című kiállítása a MAMŰ Galériában
Tartalom értékelése (1 vélemény alapján):
Elgondolkodtatott, hogy a közelmúltban négy művészeti alkotással kapcsolatban is a Paradicsom toposzával találkoztam. Mi az oka a többször újragondolt motívum vonzásának? Miért jelenik meg témaként újra és újra a művészeti közlésben? Vajon azért, mert az Édennel még mindig emlékeztetni tudjuk magunkat arra, hogy tudatos emberként képesek vagyunk másképpen élni? Vagy az emberiség sorsa végleg reménytelen, és ezért csábító a tudatlanság?

Az ősi szimbólum folytonossága, a Paradicsom tematikához kapcsolódó művek fordított pszichológiaként hatottak; mind a négy esetben a földi élethez, valamint önmagamhoz kerültem közelebb, és nem egy idea felé kezdtem el vágyódni. Elmélyítettek egyfajta kötődést az evilágihoz, érzékiséget a Földhöz, amelyhez nem kellenek nagy gondolatok, és talán pont ez vezet az öntudat, az értelem kitisztulásához.

prae.hu

Nemrégiben olvastam (1) Ádám Anna sorry not sorry című koreografált kiállításáról egy interjút a koreográfus-rendezővel, valamint a többi alkotóval[1]. A 2018-as darab központi eleme a jólét ősi szimbóluma, amelyet három színpadon, három kertben vizsgál. A kertek nem az emberi esendőség előtti felhőtlen időket idézik meg, hanem az emberi működés pszichés mechanizmusait, a szubjektum testbe-vetettségének kérdésköreit járják körül. A kertek együttese, az érzelmek, az egyéni narrációk, félelmek, vágyak, bűnök, visszarepítenek minket a kiinduláshoz, az egység állapotához, amelyből darabjainkra hullottunk. A következő élmény a (2) FrenÁK Társulat CrAzy_RunnErs / Parad_Is_E című multimediális, összművészeti előadásához köthető. Itt is az Éden a kiindulópont, amelyből részekre tagozódva bomlik ki az emberi. A Paradicsomra, mint archaikus-szimbolikus emberi létformára alapozva mosódik össze valóság és illúzió, miután az édeni kíváncsiság oly mélyen a zsigereinkben feszül, hogy ott lapul minden tudatlan döntésben, az egyedüllét fájdalmában, vagy a test lüktetésében önmagát (újra) megteremtve.

A harmadik élmény az előbbi kettőtől abban különbözik, hogy a Paradicsom nem kiindulásként, hanem az ember pusztulását követő új állapotként van megjelenítve, egyfajta folytatásként manifesztálódik. (3) A Recirquel Paradisum című előadása felteszi a kérdést, hogy van-e esély regenerálódásra, a pusztulás után vár-e minket egy Paradicsom a visszatérésre, ahol más módon tanulunk meg együtt élni a természettel? A negyedik élmény, amelyet bővebben fogok elemezni, a Paradisum-hoz hasonlóan előre tekint, illetve az ember természetet átalakító, felülíró tevékenységére hívja fel a figyelmet. A világunk, bár a pusztulás felé tart, az emberiség még nagyon is aktív. Még alkothatunk egy saját (mesterséges) Édent. A Paradicsom lehet a halandóság előtti, ugyanakkor az ember által elért jövőbeli állapot is. Az Éden megalkotásával ismerhetjük meg igazán az embert. De milyen lenne ez a Paradicsom?

 

05

KristofLab: Artificial Paradise. Fotó: A művész jóvoltából.

 

(4) Január 10-én nyílt meg KristofLab legújabb egyéni kiállítása a MAMŰ Galériában, Cserhalmi Luca esztéta kurátori munkájában. Az Artificial Paradise címet viselő kiállítás az ember nagyravágyását hangsúlyozza a természettel való tiszteletteljes és alázatos kapcsolódás helyett. Ez abban válik tapasztalhatóvá, ahogy a természet ősi, elemi képét, és az általa kibontakozó énünket, világunkat mesterségessé tesszük. Ráadásul, a művész az alkotások esztétikusságára tudatosan törekedve, mindezt a fogyasztói társadalom fantáziátlanságával, kimértségével állítja párhuzamba. A kiállítás elkeserítő, szürke jövőképet nyújt, ugyanakkor felfedezni vélek egy kis fényt is.  Miért ne tudnának a hasznunkra válni a technológia képzeletet felülmúló vívmányai egy mindenki számára élhető és fenntartható környezet létrehozásával? A kiállítás egészében jól megragadhatók bizonyos pontok, ahol a figyelem a civilizáció fejlettségére irányul (például Paradise Factori, Artifical paradise I., II.), azonban, amikor feltesszük a kérdést, hogy mi is a technológia legújabb eredményeinek célja – harmónia, teremtés vagy kontrollálhatóság, uralom – nehezebbé válik a befogadás, és az élmény klausztrofóbiába csap át.

 

KristofLab_artificial paradise 01

KristofLab: Artificial Paradise. Fotó: A művész jóvoltából.

 

A kiállítás felépítettségében ügyesen vezeti a nézőt. Két nagyobb méretű installáció (Paradise Factori, Let it Flow) ad keretet a befogadói tevékenységnek. Az első, a Paradise Factori azonnal bevonódásra késztet, miután a pincehelyiségbe lépek. A csövekkel felszerelt zsenge növénypalántákat, illetve egy szépen fejlett növényt magába foglaló alkotás először egy steril orvosi környezetet juttat az eszembe. Itt valamilyen beavatkozás folyik – érződik a levegőben, felkeltve a félelmet az ismeretlennel szemben. Majd a palánták mellett a falon meglátok egy képernyőt, ami össze van kötve az installáció csöveivel. A képernyőn értelmet nyer a diszkomfort érzetem egy olyan utópisztikusnak ható cselekménysort látva, ahol üzemi környezetben, gépek segítségével növesztik és sokszorosítják a növényeket. A kényelmetlen érzés hamar elidegenedettségbe vált, hiszen a képsorok a valóságot mutatják, még ha a művész a videó szerkesztésével egy kicsit el is játszik valóságérzetünk határaival. Itt megjegyezném, hogy az egész kiállítást belengi a valósággá vált utópia megfoghatatlansága, egyfajta meddő érzet, amelyben a befogadó nehezen talál magának kapaszkodót.

 

04

KristofLab: Artificial Paradise. Fotó: A művész jóvoltából.

 

Az idegenség érzet az utolsó teremben elhelyezett installáció által valamennyire eloszlik és felhígul. Felejtsem el eddig, amit láttam, és oldódjak fel a természet rejtelmeiben? Legelőször ehhez hasonló gondolatok keringenek bennem a terem hátsó falára vetített sötét erdő sziluettjét szemlélve. Azonban jobb oldalt megjelenik a visszahúzó erő egy videómunka formájában, amelynél a képernyő két részre van osztva. Felül a város – magasba törő felhőkarcolók arctalan, vég nélküli, szimulációszerű valósága – alul pedig a természet egy kis része, mezők lengedező virágai láthatók. A videómunka ismét kizökkent, és újból frusztrálttá tesz a töredezettség, a kétféle világ – természet és civilizáció – kettőssége. Szeretném inkább a kényelmesebb utat választani, belépni az előttem csillámló installáció terébe. Mint a vízfelszín, úgy szikrázik a talaj a napfénytől, azonban közelebbről megnézve a Tisza-folyó kanyarulatait mintázó útvonal szeméthalomból, színes műanyagszemétből áll. Az erdő, amelynek a sziluettjét látom, hirtelen rám nehezedik, és már nem érzem olyan kellemesnek a közelségét.

 

05

KristofLab: Artificial Paradise. Fotó: A művész jóvoltából.

 

Az installációkon kívül nagy és kisebb méretű akril festmények, printek és videómunkák egészítik ki a kiállítás anyagát. Közülük főleg három egymás mellé elhelyezett, összetartozó print köti le a figyelmemet (Artificial Paradise I., II., III.). Mindhárom képen felismerhető a KristofLab művészeti praxisában jellemző toronyház-motívum, vagy más, az urbanizációt jelölő építmény, amelyek furcsa, hibrid hatást keltenek a természet zöldjével vegyülve. Az Artificial Paradise III. esetében a keveredés mintha életre keltene egy lényt, egy már-már fenyegető mutáns születik meg a természet és civilizáció kereszteződéséből. Ezek lennénk mi? Ez az uralható, kontroll alatt tartható, valószínűsíthető világ? Bár úgy érzem, a kiállítás nem akar ítélkezni, az egyént mégis megrengeti valamiféle ősbizalomban, ami úgy tűnik szép lassan átírásra kerül.

 

KristofLab: Artificial Paradise

Kurátor: Cserhalmi Luca, esztéta

A kiállítás 2025. január 31-ig látogatható a MAMŰ Galériában (1071 Budapest, Damjanich u. 39.).

Fotók: A művész jóvoltából.

 

[1] https://cornandsoda.com/wp/muveszeti-hatarok-lebontasa-interju-adam-annaval-es-a-sorry-not-sorry-eloadas-alkotoival/

nyomtat

Szerzők

-- Guzmics Petra --


További írások a rovatból

A Knoll Galéria Ég és Föld fényei - Festészet 1990 körül egy magángyűjteményben című kiállításáról
Az A.P. Art Galéria Echoes című tárlatáról
art&design

Vetlényi Alma kiállítása a Liget Galériában
Benkő Barnabás, Enyedi Zsolt, Hamerli Judit képzőművészek közös kiállításáról

Más művészeti ágakról

Danczi Csaba László emlékére
Fodor Veronika kalandkönyvéről
Inspirációkról, hatásokról, feszültségekről és feloldásokról Nagy Ákos Lineaments II. című lemeze kapcsán


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés